A lengyel Allegro csoport 444 millió dolláros veszteséggel zárta a 2022-es üzleti évét, szemben a 2021-es 253 millió dolláros nyereséggel. A Kelet-Közép-Európa legnagyobb e-kereskedelmi vállalatának számító Allegro eredményét a Magyarországon is aktív Mall internetes áruház cseh üzemeltetőjének meglehetősen nagy port felverő felvásárlása rontotta le, de a vele kibővült Allegro csoport már az idei első három hónapban visszatér a nyereségtermeléshez – ígérte közleményében a cég vezetése.
Az árbevétellel tavaly sem volt baj, az 68 százalékos emelkedéssel 2,1 milliárd dollárra gyarapodott, s az Allegro üzemi szinten is meg tudta tartani nyereségességét, ezen a soron 4 százalékos plusszal, kereken félmilliárd dollárt tüntettek fel az éves jelentésükben. Ebből egyedül a negyedik negyedéves lengyelországi tevékenységük 164 millió dollárt képviselt.
Ez éves alapon 41 százalékos pluszt takar, vagyis ellentmondani látszik a lengyelországi kiskereskedelem összeomlásával riogató beszámolóknak. A záró negyedév kiugró adata a cégvezetést is meglepte, az általuk felkért elemzők konszenzusa ennél 2,3 százalékkal kisebb üzemi profitot vetített előre.
A negyedik negyedévben egyre markánsabban látszott a fogyasztói magatartás megváltozása, az vásárlók az egyes termékkategóriákban inkább az olcsóbb cikkeket tették a kosarukba, tudván, hogy az energiaszámlákra és a megélhetésre több pénzt kell tartalékolniuk
– mondta Jon Eastick, az Allegro pénzügyi vezetője egy lapinterjúban, hozzátéve, hogy nem csak a vásárlók, az Allegro is takarékoskodik, megfogja a kiadásait a bizonytalansági tényezőkkel terhelt gazdasági és feszült politikai környezet közepette. Raktárakat, egységeket vonnak össze a hatékonyabb működés érdekében, egyben létszámstopot is elrendeltek, azaz nyolcezer alatt tartják alkalmazottaik számát.
A Mall csoport teljes integrációja egyszeri költségekkel jár, ezt letudva már könnyebben tervezhetik a jövőt. A cseh e-kereskedelmi szektor egyébként meghatározó jelentőségű a régióban, a Mallon kívül az Alza és a Kifli is onnan nyújtogatja csápjait a magyar piac felé.
Az élelmiszer- és energiaárak kiugró növekedése tavaly jókora lökést adott az inflációnak, amely Kelet-Közép-Európát kiemelten sújtotta, és komótos lassulása ellenére még az idén is velünk marad. Az Allegro legnagyobb piacán, Lengyelországban negyedszázados csúcsot döntött a pénzromlás üteme, a múlt hónapban 18,4 százalékra ugrott az éves árindex.
A negatív fogyasztói hangulat ellenére az Allegrónál optimistán tekintenek a jövőbe:
frissített kitekintésük szerint hazai piacukon 20-23 százalékos javulás várható az üzemi eredményükben, a bevételük 20-22 százalékkal gyarapodhat. A 2020 októberében a varsói tőzsdén debütáló Allegro mára 64 százalékot veszített piaci kapitalizációjából, ebből a csütörtökön publikált gyorsjelentés mellé felvázolt pozitív jövőkép 12 százalékot hozott vissza.