A lengyel Allegro csoport 444 millió dolláros veszteséggel zárta a 2022-es üzleti évét, szemben a 2021-es 253 millió dolláros nyereséggel. A Kelet-Közép-Európa legnagyobb e-kereskedelmi vállalatának számító Allegro eredményét a Magyarországon is aktív Mall internetes áruház cseh üzemeltetőjének meglehetősen nagy port felverő felvásárlása rontotta le, de a vele kibővült Allegro csoport már az idei első három hónapban visszatér a nyereségtermeléshez – ígérte közleményében a cég vezetése

WARSAW, POLAND - SEPTEMBER 30, 2020: View on Allegro site - the biggest e-commerce company in Poland a few days before IPO on Warsaw Stock Exchange
A fesztivál még odébb van, az Allegrónál csak az év végén kerülhetnek ünnepi hangulatba.
  Fotó: Shutterstock

Az árbevétellel tavaly sem volt baj, az 68 százalékos emelkedéssel 2,1 milliárd dollárra gyarapodott, s az Allegro üzemi szinten is meg tudta tartani nyereségességét, ezen a soron 4 százalékos plusszal, kereken félmilliárd dollárt tüntettek fel az éves jelentésükben. Ebből egyedül a negyedik negyedéves lengyelországi tevékenységük 164 millió dollárt képviselt. 

Ez éves alapon 41 százalékos pluszt takar, vagyis ellentmondani látszik a lengyelországi kiskereskedelem összeomlásával riogató beszámolóknak. A záró negyedév kiugró adata a cégvezetést is meglepte, az általuk felkért elemzők konszenzusa ennél 2,3 százalékkal kisebb üzemi profitot vetített előre.

A negyedik negyedévben egyre markánsabban látszott a fogyasztói magatartás megváltozása, az vásárlók az egyes termékkategóriákban inkább az olcsóbb cikkeket tették a kosarukba, tudván, hogy az energiaszámlákra és a megélhetésre több pénzt kell tartalékolniuk

– mondta Jon Eastick, az Allegro pénzügyi vezetője egy lapinterjúban, hozzátéve, hogy nem csak a vásárlók, az Allegro is takarékoskodik, megfogja a kiadásait a bizonytalansági tényezőkkel terhelt gazdasági és feszült politikai környezet közepette. Raktárakat, egységeket vonnak össze a hatékonyabb működés érdekében, egyben létszámstopot is elrendeltek, azaz nyolcezer alatt tartják alkalmazottaik számát. 

Milan,,Italy,-,August,10,,2017:,Allegro,Website,Homepage.,It Milan, Italy - August 10, 2017: Allegro website homepage. It is a Polish online auction website.. Allegro.pl logo visible.
Fotó: Shutterstock

A Mall csoport teljes integrációja egyszeri költségekkel jár, ezt letudva már könnyebben tervezhetik a jövőt. A cseh e-kereskedelmi szektor egyébként meghatározó jelentőségű a régióban, a Mallon kívül az Alza és a Kifli is onnan nyújtogatja csápjait a magyar piac felé.

Az élelmiszer- és energiaárak kiugró növekedése tavaly jókora lökést adott az inflációnak, amely Kelet-Közép-Európát kiemelten sújtotta, és komótos lassulása ellenére még az idén is velünk marad. Az Allegro legnagyobb piacán, Lengyelországban negyedszázados csúcsot döntött a pénzromlás üteme, a múlt hónapban 18,4 százalékra ugrott az éves árindex. 

Az Allegro árfolyama 2020. októbertől
 

A negatív fogyasztói hangulat ellenére az Allegrónál optimistán tekintenek a jövőbe: 

frissített kitekintésük szerint hazai piacukon 20-23 százalékos javulás várható az üzemi eredményükben, a bevételük 20-22 százalékkal gyarapodhat. A 2020 októberében a varsói tőzsdén debütáló Allegro mára 64 százalékot veszített piaci kapitalizációjából, ebből a csütörtökön publikált gyorsjelentés mellé felvázolt pozitív jövőkép 12 százalékot hozott vissza.