A vásárlók a fizikai kontaktust keresik az áruval, és miután erre a járvány lecsengése után lehetőségük lett, az internetes divatáru-kereskedők forgalma visszaesett, méghozzá a vártnál is jobban – ezzel magyarázza a Zalando, Európa legnagyobb online divatáru-piactere által felmutatott egyre gyengébb eredményeket a cégvezetés. Igaz, tavaly a visszaesés alig volt érzékelhető, a berlini központú cég 10,34 milliárd eurós bevétele csupán 0,1 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól. 

Members of the public pass a new mural painted by artists Cormac Dillon and Loughlin Brady Smith for Zalando's clothing spring marketing campaign 'Here to Stay'. The campaign aims to foster a dialogue around core values, such as diversity and inclusion, sustainability and womens empowerment. Picture date: Monday March 29, 2021.
Extra large méretben gondolkozik a Zalando, amikor az idei nyereségtervéről számol be.
Fotó: Getty Images

A társaság novemberben már lejjebb vitte az éves prognózisát, a módosított tervet viszont tartani tudta. A kereslet gyengülése azonban elég volt ahhoz, hogy a Zalando átértékelje az idei évre vonatkozó terveit, mégpedig negatív irányban. A forgalom a legrosszabb forgatókönyv szerint egy százalékkal eshet vissza, pozitív jövőkép esetén viszont 4 százalékkal nőhet. 

A cég az alsó szintet tartja valószínűbbnek, de a hangsúlyt nem is erre, hanem a nyereségtermelés fokozására helyezi. Azon pedig lenne mit javítani, hiszen csoportszinten tavaly 184,6 milliós euró volt az üzemi profit, ami hatvan százalékkal marad el az egy évvel korábbitól. 

A Zalando árfolyama 2019-től
 

A folyó üzleti évre a cégvezetés 280–350 millió euró közötti üzemi eredményt irányzott elő, miközben költségeiből is igyekszik lefaragni, legkevesebb száz dolgozóját lapátra téve. Ennek szükségességéről korábban épp az ellenkezőjét állította a divatkereskedelmi vállalat vezetése. Robert Gentz társ-vezérigazgató közleményében az egy év alatt 4,5 százalékról 1,8-re zsugorodott üzemi haszonkulcs felturbózására tett ígéretet. Első körben, azaz 2025-ig 3 és 6 százalék közé nyomják fel a mutatót, azt követően a két számjegyű marzs elérését tűzték ki célul. 

A Zalando tavaly a magyar és a román piacon való megjelenésével immár 25 országban van jelen 

saját és partnercégei portékáival, aktív felhasználóinak száma pedig év közben meghaladta az 50 milliót, és december végére 51,2 millióra nőtt. A forgalmukra jellemző, hogy a novemberi fekete pénteken percenként 7 ezer megrendelés futott be hozzájuk, míg az év egészben a bázisévinél 3,5 százalékkal több, 261,1 millió egyedi megrendelés érkezett az internetes áruházukhoz.

A gyenge gyorsjelentés okozta megrendülésen hamar túltették magukat a derűsebb kilátásokra vásárlásokkal reagáló befektetők, így az idén az alapításának 15 éves évfordulóját ünneplő Zalando kurzusa 2,4 százalékos pluszban állt a déli harangszó után.