Az Apple indiai eladásai rekordot döntöttek, a vállalat bevételei az első negyedévben közel 50 százalékkal, mintegy 6 milliárd dollárra nőttek éves szinten névtelenségüket kérő források szerint. A cupertinói cég tavaly a januártól márciusig tartó időszakban 4,1 milliárd dollár árbevételt könyvelhetett el.

Apple CEO Tim Cook Confirms Plans To Launch First Retail Store In India
People are seen in front of a Apple iPhone 14 advertisement in Kolkata , India , on 28 February 2023 .Apple CEO Tim Cook confirms first Apple Store in India Soon according to report. (Photo by Debarchan Chatterjee/NurPhoto) (Photo by Debarchan Chatterjee / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Fotó: Debarchan Chatterjee / AFP

Az előző évben a dél-ázsiai ország az Apple globális bevételeinek kevesebb mint 2 százalékát adta, azonban a vállalat vonzó lehetőségként tekint India bővülő középosztályára. A világ legértékesebb cége 2020-ban indította el online áruházát az országban, és eddig kiskereskedelmi partnerekre támaszkodott, azonban a héten megnyitja első helyi boltjait Mumbai üzleti negyedében és Újdelhiben. 

Ezek bemutatóhelyként és látványosságként is funkcionálnak, miközben megkönnyítik a garanciális ügyintézést – írja a Bloomberg. A két szaküzlet átadása alkalmából Indiába utazik Tim Cook, az Apple vezérigazgatója, akit a Reuters forrásai szerint fogad Narendra Modi miniszterelnök is.  

Indiában mintegy 700 millióan használnak okostelefont, de elsősorban az olcsóbb kínai és a dél-koreai márkák népszerűek.

A Samsung a piacvezető, amelynek a Xiaomit kellett letaszítania a trónról, és épp a magasabb igényeknek megfelelő kínlatával ez sikerült is neki. A felhasználók csupán 4 százaléka rendelkezik iPhone készülékekkel. Ugyanakkor a 365 dollárnál drágább telefonok esetén piacvezetőnek számít az Apple. 

Egyre nagyobb ütemben bővül a helyi termelés is. India – Vietnám és Thaiföld mellett – az amerikai–kínai kereskedelmi háború egyik haszonélvezője: a növekvő geopolitikai feszültségek és a zéró-Covid-politika miatt az Apple egyre több termékének gyártását helyezi át részben Indiába, amit a Modi-kormány adókedvezményekkel támogat, és a helyi olcsó munkaerő is vonzó alternatíva a térségben.

A vállalat megtriplázta az Indiában gyártott iPhone-ok számát az elmúlt üzleti évben. A kaliforniai cég legfontosabb termékéből 7 milliárd dollár értékű készült a népes dél-ázsiai országban, bár ez még mindig csupán a készülékek 7 százaléka.  A cég indiai nyomulásának vannak kockázatai, például magasak az importvámok, valamint az ország a szabályok és előírások gyors változásairól ismert. Viszont az egyre gyorsuló gazdaságot, a hatalmas népességet és a bővülő középosztályt egyetlen cég sem hagyhatja figyelmen kívül. Maga Tim Cook vezérigazgató is arról beszélt februárban, hogy nagy hangsúlyt fektet az indiai piacra.

Két világhatalom már sok? Érkezőben a harmadik is – és nem Nyugaton

Évek alatt átformálta a politikát és az életünket a növekvő gazdaságú Kína megérkezése a világhatalmi státuszba. Ha ismeretlennek és veszélyesnek látszik az új képlet, mire hozzászoknánk, még bonyolultabbá válhat a helyzet: könnyen lehet, hogy az új generációknak már három világhatalomhoz kell hozzáedződniük.