Az Armani bevétele tavaly éves szinten 16,5 százalékkal, 2,35 milliárd euróra nőtt, a bevételt az európai és az észak-amerikai eladások lendítették fel, Ázsiában a koronavírus-járvány miatt bevezetett szigorú járványvédelmi intézkedések visszafogták az értékesítést. A milánói székhelyű luxusipari vállalat működési nyeresége 2022-ben 30 százalékkal, 202,5 millió euróra emelkedett.

Fotó: Christophe Archambault / AFP

Az idei első negyedév kapcsán a ruhákat, cipőket, órákat, ékszereket és szemüvegeket árusító olasz cég közölte, hogy 18 százalékkal növekedtek az eladások az előző év azonos időszakához képest. A forgalomnövekedést a januári–márciusi időszakban főleg Európa (22 százalék) és Ázsia (14 százalék) pörgette, az Egyesült Államokban (10 százalék) lassult a növekedés. Az amerikai piacon a következő hónapokban visszaesésre, míg a Távol-Keleten gyorsulásra számítanak – írja a Reuters.

Az egyre nehezebb és egyre nagyobb versenyben büszke vagyok arra, hogy meg tudtam őrizni az Armani függetlenségét és stabilitását

– mondta Giorgio Armani elnök-vezérigazgató. Hozzátette: lezárult az alkalmazkodási időszak, amely azt a döntést követte, hogy a vállalat portfólióját a három fő márka – Giorgio Armani, Emporio Armani és Armani Exchange – köré szervezték át. A luxuscégek válságállónak bizonyultak az elmúlt időszakban: a Louis Vuitton anyavállalata, az LVMH eladásai 17 százalékkal ugrottak meg az első negyedévben.

A svájci Richemont eredménye is felülmúlta a várakozásokat, miután világszerte nőtt az értékesítés. A vállalat részvényárfolyama is csúcsot döntött a közelmúltban. Az LVMH szintén tarol a tőzsdén, így a párizsi székhelyű cég az első európai vállalat lett, amelynek piaci értéke meghaladta az 500 milliárd dollárt. Tulajdonosa, Bernanrd Arnault pedig a világ leggazdagabb emberének számít.

Luxusra futja, kenyérre nem telik: a közgazdaságtan ezt is meg tudja magyarázni

Ha az árak emelkednek, akkor a fogyasztás csökken – mondhatnánk a tankönyv szerint. És nem lenne igazunk. Vagyis nem teljesen. A lakosság ugyanis ebben a helyzetben két, egymásra látványosan hasonlító végletre és a közte található többségre lesz bontható a reakciójuk tekintetében: akinek semmi sem drága, annak az sem fáj. Akinek viszont nincs hová hátrálnia, az könnyen eljuthat a falig.