Az év végén az Egyesült Államokban az internetfelhasználók 25 százaléka, közel 80 millió ember legalább havonta használ majd generatív mesterséges intelligenciát (MI), szemben a tavalyi 8 százalékkal az Insider Intelligencia kutatócég szerint. Ez az arány 2024-re 33 százalékra nőhet. Sok új technológiával ellentétben a jövőben több lehet az 55–64 év közötti felhasználó, mivel a mesterséges intelligenciát főleg a munkahelyeken használják.

Digital,Chatbot,Are,Assistant,Conversation,For,Provide,Access,To,Data
Egyre pontosabb válaszokat adnak a chatbotok.
Fotó: Shutterstock

Ugyanakkor az MI nemcsak az Egyesült Államokban számít népszerűnek: a Salesforce 4 ezer amerikai, brit, ausztrál és indiai állampolgárt kérdezett meg a téma kapcsán. A válaszadók fele használta már a technológiát, az arány pedig az indiaiak esetében kiemelkedően magasnak számít, közel 75 százalékkal – derül ki a Financial Times elemzéséből.

Mindez azzal magyarázható, hogy az MI a megjelenése óta sokat fejlődött: pontosabb és érthetőbb válaszokat, megoldásokat ad, valamint a felhasználók kérdéseit, kéréseit is egyre jobban megérti. Az iparágakat különböző módon fogja befolyásolni a technológia, főleg a marketing területén hozhat változást: a Gartner szerint 2025-re a nagyvállalatok marketingüzeneteinek 30 százalékát a mesterséges intelligencia fogja generálni.

A CB Insights piackutató szerint 2023 első felében a generatív-MI-startupokba történő befektetés több mint az ötszörösére nőtt: a tavalyi 2,5 milliárd dollárról 14 milliárd dollárra. A CB Insights eddig 360 vállalatot számolt össze, amelyek a generatív mesterséges intelligenciára specializálódtak, és ez a szám a jövőben tovább bővülhet.

A tavaly november végén elindított ChatGPT villámgyorsan meghódította az internetet, mivel képes az emberi beszélgetés pontos utánzására, szöveget generál, képeket és videókat készít. Tud dalokat komponálni, recepteket,  e-maileket szerkeszteni vagy fogalmakat tömören összefoglalni az interneten talált információk felhasználásával.

Mindez felkeltette a riválisok érdeklődését is, és jó néhány cég dobta piacra a saját megoldását, a többi között a Google is, de van orosz chatbot is. Bár a mesterséges intelligenciák képességei lenyűgözték a kutatókat, az etikusok és a törvényhozók egyre jobban aggódnak amiatt, hogy szabályozás nélkül milyen károkat okozhatnak a társadalomban, még Ferenc pápa is az MI veszélyeiről beszélt. Ezzel szemben mások az előnyeit hangsúlyozzák.

Szemellenzőt vett a Wall Street: csak a mesterséges intelligencia érdekli a befektetőket

Azok a cégek, amelyek nem vagy csak kismértékben profitálnak per pillanat a mesterséges intelligenciából, a Wall Street reakcióját látva lehet, hogy jobban járnának, ha közzé sem tennék negyedéves gyorsjelentésüket – a piacok ugyanis látványosan semmi mással nem foglalkoznak a tech szektor vállalati teljesítményeinek elemzésekor, csak és kizárólag az MI-bevételekkel, és ez alól a dinamika alól még a szegmens legnagyobb nevei, mint a Google vagy éppen a Microsoft, sem képeznek kivételt.