A repülő taxik gyártására specializálódott kínai startup, az EHang lett a Hindenburg legújabb célpontja (vagy áldozata). A legismertebb shortos csoport kétségbe vonta az EHang 1300 darabot meghaladó előrendeléseit, és azzal vádolta a vállalatot, hogy a kínai légi közlekedési hatóságtól múlt hónapban megszerzett engedély valójában számtalan korlátozással jár, amit azonban elhallgattak a befektetők előtt.

Fotó: EHang

A Hindenburg szerint az EHang második legnagyobb kötelezettségvállalása egy 100 darabos, 30 millió dollár értékű előrendelés a Prestige Aviation nevű indonéziai cégtől, amelyet 34 ezer dolláros jegyzett tőkével alapítottak egy nappal az EHanggal bejelentett partnerség előtt. Az amerikai shortos csoport elemzői a kínai startuppal közös promóciós eseményeken kívül nem találtak weboldalt és semmilyen bizonyítékot a Prestige Aviation repülési tevékenységére.

Csupán néhány képet, ahol úgy tűnik, hogy az indonéz vállalat logóját egy bérelt repülőgépre photoshoppolták.

A tőkepiacok rettegett keselyűjeként ismert Hindenburg azt állítja, hogy az EHang legnagyobb üzlete egy ezerdarabos előrendelés az egyik IPO előtti befektetőjétől, a United Therapeutics nevű biotechnológiai cégtől, ez a tétel a startup összes előrendelésének mintegy 74 százalékát teszi ki. A United Therapeutics vezérigazgatója viszont azt mondta 2020-ban, hogy sokkal nagyobb hatótávolságú járművet keres, mint amit az EHang kínál, és 2021 februárjában szép csendben eladta az EHangban lévő teljes részesedését.

Az amerikai shortos csoport szerint a startup több mint 1300 darabos előrendelésének 92 százaléka visszamondott vagy döglött üzleteken, sikertelen partnerségeken alapul, amelyeknek nincs érzékelhető, mérhető hozadékuk. A kínai cég tagadta a vádakat, és közölte: megfelelő lépéseket fog tenni maga és részvényesei érdekeinek védelmében. A tőzsdei esésre fogadó spekulánsok támadása miatt kedden több mint 12 százalékot esett a Nasdaqon az EHang árfolyama, bár tegnap erősödni kezdett.

 

A Hindenburg Researchnek nem ez az idei első húzása. Január végén Ázsia egyik leggazdagabb emberét, az indiai Gautam Adanit és konglomerátumát vádolta meg csalással és tőzsdemanipulációval. Ennek eredményeként Adani több tíz milliárd dollárt bukott, sőt: az üzletember két vállalata is kikerült az ország legjelentősebb tőzsdén jegyzett cégeinek teljesítményét követő MSCI India indexből.

Tavasszal Carl Icahn aktivista befektetőt találták meg állításaikkal, aki ennek nyomán vagyona 41 százalékát elvesztette. Ugyanakkor a Hindenburg sem legyőzhetetlen, az orosz-kazah milliárdos, Timur Turlov Nasdaqon jegyzett brókercége, a Freedom Holding kimenekült szorításból, sőt: a cég tízezer ügyfele bekerítette a shortosokat.

Közeleg a repülő taxik kora

A VTOL-eszközök kifutópálya nélkül képesek helyben fel- és leszállni, idesorolhatók a helikopterek is. Az elektromos meghajtású VTOL-járműveket eVTOL-nak nevezik. Ezek jóval precízebbek és halkabbak, mint a helikopterek, ideálisnak tűnnek a légi taxis és repülő autós megoldásokhoz. 

A repülő taxikkal könnyedén legyűrhetők lesznek a forgalmi dugók, és csökkentik a környezetszennyezést. Az amerikai törvényhozók már a szabályozáson dolgoznak, míg Dubajban 2026-ban szállnának fel az első járművek.

A német Volocopter pedig már jövőre elindítaná az első kereskedelmi célú repülő taxikat: a cég a párizsi olimpián már eVTOL járművekkel szállítaná az utasokat. Az elemzők szerint több mint kétszáz különböző méretű szereplő van jelen az ágazatban, számuk a jövőben mindenképp csökkenni fog: a nagyobb vállalatok felvásárolják a kisebb cégeket. 

Az még nagy kérdés, hogy a kínai EHang a csődbe jutott vagy felvásárolt cégek listáját gyarapítja, vagy eredményesen cáfolja a Hindenburg vádjait.

Hatalmasat kaszáltak a shortosok szeptemberben az MI-rali kifulladásán

A mesterséges intelligencia tüzelte hatalmas idei tőzsdei rali megtorpant szeptemberben, ennek hatására a legnagyobb technológiai vállalatok mélyrepülésére fogadó befektetők idei legjobb hónapjukat érték el, több mint 50 milliárd dolláros nem realizált profitot generálva az ősz első hónapjában.