"Önts a pohárba hideg tejet, majd a vaníliaszirupot, a jeget és két feles kávét" – javasolja követőinek a muszlim Walla Abu-Eid ételblogger vírusként terjedő videójában, amelyet eddig közel 130 ezren néztek már meg a TikTok-csatornáján. "Folytassuk a bojkottot! Melyik Starbucks italt készítsem el legközelebb?" – kérdezi a videó alatt a Sydneyben élő vlogger.
Muszlimok és izraeliek kereszttüzébe került a Starbucks
A házi készítésű Starbucks-alternatívák egyre-másra szaporodnak a közösségi médiában, miközben a világ legnagyobb kávézóláncát globális dzsihád, azaz szent háború és alulról szerveződő bojkottkampányok is sújtják Izrael gázai katonai offenzívájának kezdete óta.
A Starbucks elkerülésére szóló felhívások azután terjedtek el a virtuális térben, hogy a vállalat tavaly októberben beperelte a cégnél működő Workers United szakszervezetet egy olyan poszt miatt, amely állítólag a védjegyét megsértve fejezte ki a szolidaritását a palesztinokkal az X-en. A Workers United sem volt rest visszatámadni. Szerinte éppen a Starbucks rágalmazta azzal, hogy azt sugallta, támogatja a terrorizmust és az erőszakot.
A nézeteltérés miatt a Starbucks mind a palesztinbarát, mind az Izrael-párti tiltakozások célkeresztjébe került. Tavaly év végi nyílt levelében a vállalat vezérigazgatója, Laxman Narasimhan panaszkodott is a vandál támadásokról, amelyekre a világ számos városában került sor, beleértve az Egyesült Államokat is.
Szenvednek a kávézólánc közel-keleti boltjai
Egy másik közleményben a vállalat arra is kitért, hogy "nincsenek politikai célkitűzései", és visszautasította azt a közösségi médiában terjedő pletykát, amely szerint nyereségéből "bármilyen kormányzati vagy katonai műveletet finanszírozna”.
Bár a bojkottok konkrét hatását "nagyon nehéz belőni vagy számszerűsíteni... a probléma mindenképpen eljutott a befektetők ingerküszöbéig" - mondta a Financial Times-nak Danilo Gargiulo, az AB Bernstein vezető elemzője.
A Starbucks értékesítései az utolsó lezárt negyedévben 5 százalékkal nőttek éves szinten, ami elmaradt a 6,4 százalékos piaci várakozástól és a cég most már az idei évre is csupán 4-6 százalékos bővülésre számít a korábban becsült 5-7 százalék helyett.
"Szenvednek a közel-keleti üzleteink" – kommentálta az eredményt Narasimhan, hozzátéve, hogy a háborúval kapcsolatos álláspontjukat a közösségi oldalakon rendszeresen tévesen interpretálják, s ezért még az észak-amerikai eladásaik is elmaradtak a várttól.
A Mekinél is áll a bál
Hasonló a helyzet a McDonald's-nál is az Izraelnek nyújtott állítólagos támogatása miatt. A közösségi médiában a palesztinbarát bloggerek diadalmasan posztolták ki a napokban, hogy a McDonald's árbevétele a bojkotthullám közepette csaknem négy éve először maradt el a várttól.
A bejegyzés helytálló – írja a Yahoo. A McDonald's 2023 negyedik negyedévében valóban alulteljesítette az eredménybecsléseket, ami főként a közel-keleti piac számlájára írható.
Az október 7-i támadásokat követően az izraeli McDonald's éttermek több ezer ételt adományoztak az ország katonáinak, ami világszerte visszatetszést váltott ki az arab és a többi muszlim vásárló körében is. Miután pedig a palesztin ügy támogatói válaszul az étterem bojkottálása mellett döntöttek, a McDonald's Malajzia még olajat is öntött a tűzre azzal, hogy beperelte a bojkottálókat.
A közel-keleti térséget magában foglaló üzletág mindössze 0,7 százalékos növekedést könyvelhetett el éves bázison a negyedévben, ami messze elmaradt az LSEG elemzői konszenzusa által becsült 5,5 százalékos ütemtől.
Nemcsak a Közel-Keleten fogy a levegő a McDonald's körül
Chris Kempczinski, a McDonald's vezérigazgatója rámutatott, hogy nemcsak a közel-keleti éttermek forgalma sínylette meg a gázai erőszakot. A térségtől távolabb fekvő muszlim országokban, például Malajziában és Indonéziában, valamint a nyugati országok, például Franciaország muszlim negyedeiben is zuhant az értékesítés.
A McDonald's vezetői ugyan nem árulták el, hogy mekkora kárt okoz a bojkott, ám azt elismerték, hogy jelentős mértékűt.