Az Apple végleg leállítja az elektromos autója fejlesztését, mivel a cég a mesterséges intellgenciára és a Vision Pro szemüvegre koncentrál a jövőben, valamint a vállalat vezetését az e-autók iparának lassulása is aggasztja. Az Apple 2014 óta dolgozik a Titan névre keresztelt projekten, változó lendülettel és folyton átalakuló célokkal. Eredetileg egy teljesen önvezető jármű kifejlesztését és gyártását tervezték.

Apple Launches Vision Pro Mixed Reality Headset
Fotó: Getty Images

A fejlesztés azonban folyamatosan késett, számtalan vezetőt fogyasztott el a projekt és a cég mérnökei is sorra hátat fordítottak a feladatnak. Három éve még 2025-ben tervezték az autó piacra dobást, idén januárban már 2028-as céldátummal számoltak. Mintegy kétezren dolgoztak az autó tervén, ők a jövőben a mesterséges intelligenciával foglalkozhatnak a vállalatban – írja a Bloomberg.

Források szerint a döntésről a felső vezetők és az igazgatótanács már hónapok óta vitázott. A projektbe azért vágott bele az Apple, hogy diverzifikálja a termék kínálatát. A vezetők azonban inkább a mesterséges intelligenciára, valamint a virtuális valóságot (VR) és háromdimenziós alkalmazásfelületeket kínáló Vision Pro szemüvegre koncentrálnak ezután.

Az utóbbi ugyan jól fogyott, de az amerikai sajtó szerint a vásárlók tömegével viszik vissza a boltokba. Ráadásul a fogyasztók egy része arról számolt be, hogy a drága eszköz előlapja elrepedt egy-két hetes használat után. A cég másik fontos célja, hogy a Samsunghoz hasonlóan a jövőben mesterséges intelligenciával (MI) lássa el az okostelefonjait és a táblagépeit.

Lassul az elektromosjármű-ipar, az Aston Martin is visszatáncolt

A döntésnél az is fontos szempont volt, hogy az elmúlt hónapokban lassult az elektromos járművek ipara, a cégek sorra jelentik be a halasztásokat és a leépítéseket. Januárban például a Tesla arra figyelmeztetett, hogy a gyenge kereslet és az élesedő verseny miatt idén lassabb lesz az eladások növekedési üteme. Az Aston Martin ma közölte: egy évvel késlelteti az első akkumulátoros elektromos járművének piacra dobását.

A Rivian a múlt héten jelentette be, hogy az alkalmazottainak 10 százalékát építi le, és idén szinten tartja a szállítások számát. A Ford és a General Motors az elmúlt hónapokban szüneteltette a villanyautó-gyártási kapacitásának bővítésére vonatkozó terveit. A Mercedes-Benz február elején biztosította a befektetőket, hogy továbbra is piacra dobja belső égésű motoros modelljeit, az elektromos átállást pedig öt évvel elhalasztotta.

 

Bár az autógyártók és a beszállítók arra számítanak, hogy a jövőben felpörög az elektromos járművek iránti kereslet, a kapacitás- és technológiafejlesztési beruházások meghaladták a jelenlegi fogyasztói igényeket. A trend és részvényesek megnyugtatása arra késztette az autógyártókat, hogy módosítsanak a terveiken. Így aztán érthető, hogy az Apple inkább nem éget el több pénzt a tízéves projektre. 

A lépésnek örülnek a befektetők, és cég árfolyamára is pozitív hatással volt, közel 1 százalékkal erősödött a kurzus. Az elmúlt egy évben pedig több mint 23 százalékkal erősödtek a cég papírjai.

Apple: ne rizsben szárítsa ki az elázott iPhone-t – íme, mit kell tenni

A vízbe esett, nedves telefon kiszárítása egy tál nyers rizsben jól ismert népi bölcsesség, azonban a szakértők után az Apple is figyelmezteti a felhasználókat: a rizs felületi szemcséi és a rizspor károsíthatják a készüléket. A cég azt is közölte, hogy hajszárítóval vagy a portokba nedvszívó tárgyak behelyezésével sem lehet vízmentesíteni az okostelefont, így ezeket is kerülni kell.