
Most kell kihasználni a kedvező repjegyárakat, mert nem akármilyen költség szakad a légitársaságok nyakába
Jelentősen csökkentek a repjegyárak 2025 első felében, különösen az Egyesült Államok és Európa közötti járatok esetében. A repülőutak akár 15 százalékkal is olcsóbbak lehetnek a korábbi évekhez képest, ami a légitársaságok közötti versenynek és az üzemanyagárak csökkenésének is köszönhető. A British Airways sem akar lemaradni a küzdelemben.

A British Airways nagy dobása
A British Airways (BA) például fenntartható üzemanyagokba (SAF) fektetett be, hogy olcsóbb repjegyeket és környezetbarátabb járatokat kínáljon.
Az Egyesült Királyság nemzeti légitársaságánál ugyanis úgy vélik, hogy a fenntartható üzemanyag felhasználására történő korai átállással a vállalat versenyelőnyhöz juthat konkurenseivel szemben, az ebből fakadó anyagi előnyökből pedig az utasai is részesülni fognak olcsóbb repülőjegyek formájában.
A május végén bejelentett giga ügylete mindenesetre remekül sikerült, hiszen a 3,5 milliárd dolláros „zöld” üzemanyag-vásárlással mintegy 40 százalékos kedvezményt ért el a piaci árakhoz képest, úgyhogy az utasai már készülhetnek is a konkurenciáénál kedvezőbb árú repjegyekre.
A Lufthansa már emel
A britek nem akármilyen fegyvertényt értek el a bravúros húzással, hiszen például a német Lufthansa jegyenként akár 72 eurós felárat is kénytelen az utasain bevasalni, hogy finanszírozza a fenntartható üzemanyag beszerzésével járó költségeket, míg a Virgin Atlantic 24 font felárat jelentett be zöld üzemanyagkvótája finanszírozására.
Utóbbi légitársaság vezérigazgatója figyelmeztetett is, hogy a New York-London retúr repjegy 40 fonttal többe kerülhet a SAF-kvóta növekedésével.
A BA azonban jelezte, hogy ügyfelei elkerülhetik a nettó nullás szén-dioxid-kibocsátásra való átmenet során jelentkező költségek egy részét.
A nagy bevásárlás részleteit a BA anyavállalata, az IAG tárta fel egy befektetőkkel tartott találkozón. A lényeg, hogy az óriási kedvezményt a beszállítókkal kötött 14 évre szóló, ”vedd vagy fizess” típusú hosszú távú szerződésekkel biztosította.
Az új zöld üzemanyag-beszállítók számára ez a megállapodás ugyanis bizonyos fokú biztonságot nyújt, mivel ha az IAG úgy dönt, hogy mégsem veszi át az üzemanyagot, akkor is fizetnie kell. A szállítók pedig ezzel a biztonsággal a hátuk mögött jó szívvel fektethetnek a termelés bővítésébe.
Nagyon drága a fenntartható kerozin
A SAF üzemanyag ára amúgy a normál kerozin bekerülésének 2-7-szeresét teszi ki, és többféle módon is előállítható: a bioetanol hulladékanyagokból történő kinyerésétől kezdve a szén-dioxid és a zöld hidrogén kombinálásáig.
A szén-dioxid-kibocsátást ugyanakkor állítólag akár 80 százalékkal is csökkentheti a hagyományos repülőgép-üzemanyaghoz mérten.
Az Egyesült Királyságban a jelenlegi előírások szerint idén a kerozin 2 százalékának SAF-nek kell lennie, amely 2030-ra 10 százalékra, 2040-re pedig 22 százalékra emelkedik.
Az EU-ban a kötelező kvóta
- ebben az évben szintén 2 százalék,
- és 2030-ra 6 százalékra,
- 2040-re pedig 34 százalékra nő.
A kisebb légitársaságok beadhatják a kulcsot
Mindennek fényében kevés iparági megfigyelő hisz benne, hogy az IAG stratégiája közép- és hosszú távon csökkenteni fogja a viteldíjakat, ám abban bíznak, hogy a kedvezményes szerződésekből származó megtakarítások egy részéből az utasok is profitálhatnak.
A többi légitársasághoz hasonlóan egyébként az IAG legnagyobb kiadása az üzemanyag, amely tavaly 7,6 milliárd eurójába került a csoportnak, míg a második legnagyobb tétel, az alkalmazottakra fordított költség 6,4 milliárd eurót tett ki.
Az IAG vezetői a befektetőknek elárulták, hogy a fenntartható üzemanyag kvóták az iparág konszolidációjához vezethetnek, mivel a költségek növekedése az új vagy kisebb légitársaságokat ellehetetlenítheti, ezért megnyílik az út a felvásárlásukra.
Kérdés, hogy a régiónkban aktív LOT lengyel nemzeti légitársaság, vagy az olyan fapados légitársaságok mint a Wizz Air és a Ryanair, fenn tudják-e majd tartani olcsó repjegyáraikat.
Ajánlott videók





