Az európai stratégiai autonómia megteremtése euró százmilliárdokat fog megmozgatni az elkövetkező évtizedben és nem rövidtávú élénkítő programban, hanem tartós irányváltásban kell gondolkodni adott esetben még a kis- és intézményi befektetőknek is részvényportfóliójuk összeállításakor - derült ki az Amundi Alapkezelő keddi sajtótájékoztatóján, amelyre a befektetőcég párizsi központja is küldött előadókat.
Az Európai Unió ugyanis felébredt az illúziókból és gőzerővel dolgozik a veszélyes kitettségek megszüntetésén vagy legalábbis mérséklésén.
Az első sokkot a koronavírus-pandémia okozta a vén kontinensen, amikor megkezdődtek a rossz emlékű lezárások. Franciaországban például kiderült, hogy még a fájdalomcsillapító is hiánycikk, mivel Indiából érkezett addig a paracetamol, s az áruforgalom leállításával a létszükségletet jelentő gyógyszerek sem jutottak át a határokon.
Ugyanez a helyzet azonban a modern ipari termékek, a járművek és a gépek gyártásához nélkülözhetetlen csipekkel, illetve ritkaföldfémekkel is. Miközben Európában használják fel az egész világon gyártott csipek 20 százalékát, ennek csupán töredékét állítják elő a földrészen. E körben az EU stratégiai célja, hogy a gyártásban is 20 százalékra nőjön a közösség részesedése.
A ritkaföldfémek felett pedig Kína szerezte meg a kontrollt, ám Európának ezen a fronton is mindent meg kell tennie a függőség csökkentése érdekében. Hatalmas mennyiségű földfémet használnak fel ugyanis egy repülőgép vagy egy hajó, sőt még egy személyautóba való sebességváltó elkészítéséhez is. Ezért is jár elöl a jó példával a Renault, amely nemrég jelentette be, hogy sikerült az első olyan korszerű sebességváltót kifejlesztenie, amelyhez nem használtak fel ritkaföldfémet.
A koronavírus után pedig jött az orosz-ukrán háború , az energiaválság, végül az amerikai vámok megemelése. Brüsszel pedig rádöbbent, hogy senkire sem számíthat az uniós országok biztonsága és életszínvonala megőrzésében, az amerikai-európai viszonylatban is bizonytalanság korszaka köszöntött be.
A legfontosabb szegmensek, ahová uniós forrásból és a nemzeti költségvetésekből is áramlani fog a pénz:
Nem mindegy azonban, hogy egy-egy szegmensen belül konkrétan mivel foglalkozik egy cég. Az élelmiszeriparon belül például nyilvánvalóan ne a prémiumitalokat, hanem az alapélelmiszereket gyártó cégek részvényei kerüljenek a befektetők kosarába. A légi társaságok közül pedig azok kerülhetnek a fókuszba, amelyeknek jelentős teherszállítási kapacitásuk van. A gyógyszergyártásban sem a botoxon van a hangsúly, hanem az életmentő készítményeken.
Az uniós stratégiai célokat egyébként a Rearm Europe/Readiness 2030 program fogja össze, amelynek kerete 800 milliárd euró. Ebből 650 milliárd eurót az egyes országok költségvetése adja össze, itt az EU a maga részéről azt vállalja, hogy a stratégiai céloknak megfelelő költségekkel az egyes államok maximum a GDP 1,5 százaléka erejéig túlléphetik a Maastrichti Szerződésben kőbe vésett 3 százalékos GDP-arányos államháztartási hiányt.
A fennmaradó 150 milliárd eurós összeget pedig a SAFE-program adja, amely egy közös európai hitelfelvétel keretében lesz elérhető a tagállamok számára. Az Amundi értesülése szerint ebből 16 milliárd euró juthat Magyarországnak, ami a GDP nagyjából 8 százalékát teszi ki, persze nem egy összegben, hanem éveken át, részletekben csörgedezne a forrás.
A fejlesztésekhez azonban nem elég a költségvetési pénz, a privát tőke is várhatóan megmozdul.
A fordulat központi szereplője pedig Németország lesz, ahol a Merz-kormány már bele is vágott abba a több százmilliárd eurós fejlesztésbe, amelynek kitüntetett célja Európa legerősebb hadseregének a megteremtése, illetve az évtizedek óta elhanyagolt infrastruktúra korszerűsítése.
A német program jótékony hatása pedig az EU többi országában is érezhető lesz, persze ez attól is függ, hogy egy-egy ország milyen mértékben integrálódott a német ipar ellátási láncába.
Hazánk viszonylag jól áll ezen a téren, hiszen ahogy Kiss Péter, az Amundi Alapkezelő magyarországi egységének befektetési igazgatója elmondta, Csehország pozíciója a legkedvezőbb ebből a szempontból a régión belül, s Romániáé a leggyengébb.
Magyarország valahol a kettő között helyezkedik el, de figyelemre méltó, hogy a német költségvetési injekció által gerjesztett növekedés nagyjából fele akkora bővülést idéz elő hazánkban is.
Ha tehát annak mértéke 1 százalék, akkor idehaza félszázalék plusz csapódik le.
S hogy mindez mennyire lesz hatékony, nos erre a kérdésre az Amundi képviselői azt válaszolták, hogy a megújuló energia térnyerése - amely egyébként szintén stratégiai szempontból is fontos, hiszen így csökken az EU kitettsége a fosszilis energiahordozókat termelő országokkal, például az OPEC olajkartellel szemben - sem valósult volna meg az EU ösztönző politikája nélkül. Ez pedig sikertörténet volt, elég ránézni Európa energetikai térképére jelenlegi állapotában és 10 évre visszatekintve.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.