A választások előtti időszakban azok, akik szakmai alapon próbáltak meg különbséget tenni a két potenciális kormányzóerő gazdaságpolitikája között, többnyire az infláció elleni küzdelem iránti elkötelezettséget nevezték meg. Kétségtelen, ha a tipizált konzervatív, illetve szociáldemokrata felfogást tekintjük, utóbbinál nem prioritás az árstabilitás. Ugyanakkor hazánkban a gazdasági filozófia számos területén erős szerepcsere figyelhető meg a két nagy politikai pólus között, éppen ezért nem is ilyen elméleti okokból merült fel a szakértők egy részénél, hogy szocialista kormányzás esetén nagyobb áremelkedési ütemre számíthatunk.
A tételt inkább az látszott alátámasztani, hogy a baloldal több területen a - Nyugaton konzervatív gazdaságpolitikának számító - piaci folyamatokba való be nem avatkozást hirdette. Ezenkívül a gazdasági növekedés és a külső egyensúly felett érzett aggodalmukban az új kormányalakító erő vezető képviselői "túlságosan erős" forintról beszéltek, ami növelte a leértékelődési várakozásokat.
A magyar makrogazdasági politikában azonban jóval kisebb a bejátszható pálya annál, mintsem hogy markáns gazdaságpolitikai különbségek alakuljanak ki. Hosszú távon a globalizáció nemzetállami hatásköröket erodáló hatása ("ma már egy rosszul irányzott tekintet romba döntheti Pekinget"), középtávon az Európai Unióhoz történő csatlakozás alternatívájának hiánya, rövid távon pedig a kiélezett választási küzdelem által kikényszerített ígéretáradat determinálja a gazdaságpolitikát.
Az infláció esetében - csak néhány példát említve - ez a következőképpen néz ki:
1. A hazai árfolyamatokra egyre inkább hat az importált áremelkedés, a külső ársokkok szinte azonnal megjelennek a hazai piacon.
2. Nagyok az unióhoz képest mért árszínvonal-különbség csökkenésére irányuló gazdasági hatóerők.
3. Az ezt elősegítő intézkedések egy része a választási ígéretek hatására eltolódhat.
Ennek fényében milyen változásokra lehet számítani az inflációra ható gazdaságpolitikai intézkedések területén? A fiskális politika a választási ciklikusságot követve szigorúbb lesz, enyhítve a keresleti oldalról az árakra nehezedő nyomást. Ennek azonban inkább csak a következő év elején jelentkezik jótékony hatása. A hatósági áras termékkörben az előző kormányzat döntései egyértelműen antiinflációs célzattal születtek, amit a beragadt árdinamika indokolt. Az új kormányzat ez irányú terveiről még - a gázáremelés körüli politikai "vitát" leszámítva - nem sokat tudhatunk, de feltehető, hogy továbbra is inflációs ütem alatti drágításhoz járul hozzá a kormányzat.
A monetáris politika természetesen nem fogja feladni az inflációs célkövetés rendszerét. Bár ennek sikerességét még korai lenne megítélni, annyi bizonyos, eddig jól "fogott" az új nominális horgony.
A legérdekesebb kérdések a forint árfolyamával kapcsolatban merülnek fel. Itt az alábbi közgazdasági megfontolásokat érdemes figyelembe venni. A magyar gazdaság szerkezete, fejlettsége az unióéhoz konvergál, ahogy a gazdasági kapcsolatok egyre szorosabbak lesznek. Ebből következően az árszínvonal-különbségnek is csökkennie kell. (Itt nem untatnánk a tisztelt olvasót az ezzel kapcsolatos közgazdasági megfontolásokkal, vitákkal, melyek mind hasonló eredményre vezetnek.) Ennek a felzárkózásnak jellemzően két forrása lehet: a forint nominális erősödése az euróval szemben, illetve az inflációs különbség - e kettő együtt jelenti a reálárfolyam-változást. Egyensúlyi pályának az tekinthető, ha a reálárfolyam módosulása a termelékenység alakulásához igazodik. Mivel Magyarországon a termelékenység gyorsabban növekszik, mint az EU-ban, elkerülhetetlen a reálfelértékelődés. Ennek mértéke azonban tavaly jóval nagyobb volt, mint a hazai, illetve külső termelékenységnövekedés közötti különbség, köszönhetően a forint egyszeri jelentős felértékelődésének.
A kormányzat árfolyam-politikájának kialakításakor tulajdonképpen arról dönt, hogy az árszínvonal-konvergencia melyik csatornán keresztül történjen. A helyzet ennél egy kicsit bonyolultabb, például azért is, mert a két tényező egymásra is hat. Emiatt hosszabb távon majdhogynem a közgazdaságban "trade-off hatásként" ismert jelenséget tapasztalunk. Ha a reálfelértékelődés nem tér le az egyensúlyi pályáról, akkor a nominális árfolyam-növekedés visszafogása nagyobb inflációt jelent, és fordítva. Vagyis a választás csupán annyi, hogy a reálfelértékelődést milyen eszközzel kívánjuk elérni.
Hogy mi a helyes arány, arra nehéz választ adni, mert mindkét tényezőnek vannak negatív hatásai. Amennyiben a kormányzat szeretné elkerülni a forint nominális erősödését, akkor az inflációs különbözet az egyetlen erő, amely a konvergálást segíti. Ez tartósan magasabb árdinamikát biztosít, ráadásul a felzárkózás is lassabb lehet, mintha mindkét "fegyvert" alkalmazná a gazdaságpolitika.
Véleményünk szerint a helyes stratégia az lenne, ha a külső egyensúly figyelembevétele mellett maximalizálná a monetáris politika a nominális felértékelődést, azaz akkora forinterősödést "engedélyezzen", amekkorát csak lehet - a külső egyensúlyi pozíciók figyelembevételével. Ez a dezinflációs folyamatra is kedvezően hat, így a reálfelértékelődés nem lenne olyan magas. Ezzel kapcsolatosan az a probléma, hogy a forintárfolyam már így is nagyon közel van a sávszélhez, vagyis további jelentős erősödés árfolyamsáv-eltolás nélkül nemigen képzelhető el.
Minden bizonnyal ez is okozta azt a finom irányváltást, amely a szocialista politikusok megnyilatkozásaiból kitűnik: ma már nem a túl erős árfolyamról, hanem az inflációs célokkal összhangban lévő forintról beszélnek. Így azonban a Magyar Nemzeti Bank és a kormányzat véleménye már teljesen azonos: egy ideig a nominális felértékelődés elmarad, de feltehetően alacsonyabb inflációs különbözet mellett majd újra szükség lesz a lassú forinterősödésre.
Madár István
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.