>> A Magyar Posta ÁPV Rt.-hez kerülésével már szinte minden állami vagyon egy helyre került. Nem tervezik a MÁV Rt. "átigazolását" is?
- Ennek eldöntése kormányzati kompetencia. A kormány nem zárta ki, hogy a MÁV az ÁPV Rt.-hez kerüljön, de a téma jelenleg nincs napirenden. Mint ismeretes, a kormány programja szerint egységes vagyonkezelést képzel el. Ez funkcionálisan a Pénzügyminisztériumban való összpontosítást jelent, ami meg is történt. Az ÁPV Rt.-hez került a vállalkozói vagyon, a Kincstári Vagyoni Igazgatósághoz pedig a kincstári vagyon. Kivételek azonban mindig vannak. A három kivétel egyike a MÁV Rt., a másik az aranyrészvényekkel kapcsolatos jogosítványok, amelyek a szaktárcákhoz kerültek. Ugyancsak a szakminisztériumokhoz tartoznak a kht.-k.
>> A Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Rt.-nél még jelentős üzleti vagyon található. Mikor és mennyi kerül át az ÁPV Rt.-hez, és hogyan bonyolódik le az adásvétel?
- Az MFB-nél közel 30 cég kisebbségi, illetve többségi részesedése található. Vagyonértékelésükre rövidesen közösen írunk ki pályázatot a pénzintézettel. Reményeink szerint az értékelés a jövő év elején befejezhető. Mivel a társaságok öt-hat csoportot képeznek, az elképzelések szerint öt-hat értékelői pályázatot hirdetünk meg. Az átadás-átvételi eljárás halasztott fizetéssel történik majd 2003-ban, illetve 2004-ben, fedezetét az éves költségvetések tartalmazzák.
>> Összesen mekkora vagyonról van szó, és milyen társaságokat vesznek át?
- Nem szeretném a közeljövőben tervezett vagyonértékelést befolyásolni. Annyit azonban elárulok, hogy reményeink szerint a könyv szerinti érték alatt bonyolódhat le az ügylet. Az átkerülő cégek között van a két mezőgazdasági üzletrész-hasznosító társaság, amelyek átadásáról a kormány döntött. A listán szerepel továbbá a Hungexpo Rt., a Zsolnay-cégcsoport is.
>> Közeleg az év vége, a számvetések időszaka. Hogyan zárja az ÁPV Rt. a 2002. évet? Sikerül teljesítenie a kormányváltást követően csökkentett üzleti tervét?
- Az általunk év közben 26 milliárdosra csökkentett üzleti terv sem alakul jól. Összességében mintegy 8 milliárd forinttal befolyásolja a bevételi tervet három olyan nagy tétel, amelyekkel számoltunk az idén. Ebből kettő már biztosan nem valósul meg. Jövő évre halasztottuk az MVM Rt. osztalékfizetési kötelezettségének teljesítését, mivel a társaság az idén ezt nem képes teljesíteni. Terveztük másrészt a Váltó 4 privatizációját is. Ezt azonban értékcsökkentő körülmények (például az ingatlanok függő jogi státusa) miatt nem akartuk megvalósítani. A CW Bank bécsi székházának értékesítésével is számoltunk, bár ennek lehetősége még most is fennáll. A pályáztatás eredménytelenül zárult, mivel az egyetlen ajánlattevő alacsony árajánlatot tett. Második pályázatról lévén szó, a potenciális érdeklődőkkel tárgyalásba kezdhettünk. Az ajánlatokat a héten mutatjuk be az igazgatóságnak. Amenynyiben a testület a legjobbat elfogadja, még az idén fizet a vevő, mivel az adásvételi szerződés teljesen elő van készítve.
>> Optimális esetben mekkora be-vétellel számolnak az idén?
- Az ÁPV Rt. összességében elérheti a 19-20 milliárd forintos bevételt.
>> A 2003. év keménynek ígérke-zik, hiszen a költségvetés tervezete szerint a büdzsé ennek tízszeresét, 195 milliárd forintot vár az ÁPV Rt.-től. Nem tartja ezt soknak?
- Nincs jövőre költségvetési kényszer az ÁPV Rt.-n. Először fordult elő a privatizáció történetében, hogy a költségvetés tervezetéhez a privatizációs szervezet készítette el a rá vonatkozó befizetési kötelezettség tervet. E szerint számol az ÁPV Rt. a 195 milliárd forintnyi összbevétellel.
>> Ezek szerint, ellentétben az előző évek gyakorlatával, nem készítenek többváltozós üzleti tervet? Mikorra készítik el a 2003. évi tervet?
- Már elkészült, és az igazgatóság első olvasatban tárgyalta is. Ez nem többváltozós, de a program szisztematikus munkát követel. Több céget készítünk elő, hogy legyen miből meríteni. Ha valamelyik tervezett tranzakció nem zárható le ésszerűen, vagy más okból hiúsul meg, akkor újabb lép a helyébe.
>> Melyek a legfőbb tételei a 2003. évi üzleti tervnek?
- Egyik pillére a tervek szerint az első fél évben lezáródó kárpótlási jegyes tranzakció. Becslések szerint 18 milliárdnyi jegy van a piacon. Piaci elemzők szerint persze az összmennyiség nehezen mozdítható meg.
>> A Tőzsdei Egyéni Befektetők Érdekvé-delmi Szövetsége, illetve a Kárpótlásijegy-tulajdonosok Érdekvédelmi Egyesülete számításai szerint a vagyonkezelő 3,5-szeresen túlárazta a Forrás Rt. első apportjába tett három cukorgyár részvénycsomagját. Egyetért velük?
- Nem. Az ÁPV Rt. jól likvidálható vagyonelemeket, hozamokat fizető ingatlanokat, részvényeket apportál a Forrásba. Ezen rendező elvek alapján állítottuk össze az első, összesen 6,15 milliárd forintra értékelt pakettet a BorsodChem, az Antenna Hungária, a Mol, valamint három cukorgyár részvényeiből. Ami az utóbbiakat ért kritikát illeti, meggyőződésem, hogy a Forrás apportérték felett tudja majd eladni a részvényeket. Minden bizonnyal a piac csattanós választ ad majd az említett szervezetek számításaira. Ezek a hírek a pakettet próbálják leértékelni, és elbizonytalanítják a kárpótoltakat.
>> A Forráson kívül milyen na-gyobb tranzakciókat készítenek elő?
- Mivel még nincs véglegesen elfogadott üzleti terv, a teljesség igénye nélkül csak néhányat említenék. A Dunaferr Rt.-ről és a Bábolna Rt.-ről már elkészült a kormány-előterjesztés, az előbbit reményeink szerint még az idén megtárgyalja a kabinet, az utóbbira várhatóan csak jövőre kerülhet sor.
>> Mit tud mondani elöljáróban a dunaferres tüntetők aggályaira?
- Véleményem szerint a Dunaferr privatizációs koncepciójába beilleszthető a dolgozók, illetve a város lakosságának kérése, azaz hogy az önkormányzat és az állam minősített tulajdonos maradjon 25 százalék plusz egy szavazatnyi részesedéssel. A potenciális invesztálótól tőkebefektetést várunk, mivel a fejlesztésekhez forrásra van szükség, és a hitelállományt is csökkenteni lehetne. A környezetvédelmi problémák megoldását, valamint a továbbfoglalkoztatás vállalását garanciákkal és szankciókkal együtt építenénk be a szerződésbe. Betartásukhoz pedig a minősített kisebbségi tulajdonosok is hozzásegíthetnek. A Dunaferrnél a hatékony működéshez szükséges belső tartalékok feltárására már beindult a program. A Dunaferr és a munkavállalói szervezetek tárgyalásain ésszerű kompromisszumra van szükség.
>> Ezt pedig, az ÁPV Rt. székházánál tartott dunaferres tüntetést látva, bizonyára nem lesz könnyű elérni egyik félnek sem. De nemcsak a Dunaferrnél vannak feszültségek, hanem a Volán autóbusz-társaságoknál is. Nemrég a buszvezetők is az ÁPV Rt. székháza elé vonultak. Szakszervezeteik pedig azt kérték, hogy a Volán-társaságoknál a nemzetgazdasági átlaghoz igazítsák a béreket. Szerintük azonban az ÁPV Rt. csak általános választ adott, a bérfelzárkóztatást későbbre jelezte, januárra sztrájkot hirdettek. Ezek után változtat-e az ÁPV Rt. az álláspontján?
- Magyarországon a helyi és helyközi személyszállítást a huszonnégy cégből álló Volán-társaságcsoport végzi. A cégek jelenleg félpiaci gazdasági környezetben és szabályozási keretek között működnek. Az árbevétel nem nyújt fedezetet az amortizációra, mivel a tarifaemelés régóta elmarad az inflációtól. A fejlesztésekre nem jut forrás. A gondokat csak némileg enyhíti a rekonstrukciós támogatás. A kormány például a múlt héten hozzájárult, hogy az ÁPV Rt. a reorganizációs keretéből másfél milliárdot adjon a Volán-társaságok autóbusz-beszerzésére.
>> A bérfelzárkóztatásra azonban már régóta nem jut. Így fokozatosan leszakadtak.
- Ez valóban így van. A szakszervezetek ki is dolgozták a bérfelzárkóztatási programot, de szerintünk összetett problémáról van szó, amit komplexen kell kezelni. Alágazati programra és összehangolt munkára van szükség. Ez meg is indult a pénzügyi, a gazdasági és közlekedési, valamint a foglalkoztatási tárca, illetve az ÁPV Rt., a közlekedési szakszervezetek, valamint a munkaadók képviselőinek részvételével. Ettől egyrészt a szakszervezeti igények kezelését várjuk, másrészt, hogy a társaságok két év múlva privatizálható helyzetbe kerüljenek. Mivel azonban az Európai Unió sem fogadja el, hogy a közszolgáltató társaságok veszteségét az állam finanszírozza, az ÁPV Rt. a Volán-társaságok működési feltételeinek, gazdálkodásának bemutatására, valamint a rövid és hosszú távú teendők meghatározására meghívásos pályázati eljárást indított. A privatizáció megindulásáig pedig átmeneti vagyonkezelésre van szükség a Volán-társaságok esetében. Az átvilágítást követően kormány-előterjesztés készül, amely bemutatja a közérdekű szolgáltatási ágazat szabályozásának jövőbeni lehetőségeit. Megítélésünk szerint a Volán-társaságok privatizációja 2005-ben és azután megvalósítható. Működési feltételeiket azonban előbb szabályozási oldalról kell rendezni.
>> Mely társaságok privatizációra történő előkészítésén dolgoznak még?
- A jövő évi terveknek megfelelően további cégek értékesítését készítjük elő. Egyebek között a Malév Rt., a Mahart Rt., a bankcsomag - a Postabank Rt., a Földhitel- és Jelzálogbank Rt., valamint a Konzumbank Rt. - tartozik ide. A jövő évi tervekben szerepel a Mol tízszázalékos pakettjének értékesítése is.
>> Úgy hírlik, hogy a feladatokhoz is igazodva változik az ÁPV Rt. szervezete is. Milyen módosításokról van szó?
- Egyrészt a vezetési modellen tervezünk kisebb módosítást végrehajtani. Mivel az ÁPV Rt.-hez tartozó társaságok 1300-1400 vezetője (első számú vezetők, valamint a vezetőtestületek tagjai) komoly erőforrást jelent, a velük való gazdálkodást - beleértve a javadalmazásukat, az ösztönzőrendszereket - humánpolitikai feladatnak tekintjük. Ezért ennek irányítását vezérigazgató-helyettesi szintre kívánjuk emelni. Ezért javasoltunk új modellt. Amennyiben a kormány hozzájárulását megkapjuk, négyről ötre emelkedik a vezérigazgató-helyettesek száma.
>> A jelenlegi négy vezérigazgató-helyettes milyen területeket felügyel?
- Egy-egy a jogi, illetve a pénzügyi területet, kettő pedig a tranzakciósat.
>> Melyik a két tranzakciós terület?
- A szervezeti átalakulás részeként szakítottunk a korábbi ágazati típusú ügyvezetőségekkel, és folyamatvezéreltté alakítjuk át a szervezeti rendszert. Az értékesítési ügyvezetőség a 2003. évi programban lévő cégekkel foglalkozik, a később eladni tervezettek a privatizációt előkészítő ügyvezetőséghez kerülnek. A speciális feladatok (környezetvédelem, ingatlanügyek és egyebek) pedig külön ügyvezetőséghez tartoznak. Januártól már ilyen szervezetben működik az ÁPV Rt. Módosul a szervezeti és működési szabályzatnak a működésre vonatkozó része is. A teamrendszerű működés privatizációt előkészítő bizottságokat feltételez, amelyekben a belső és külső (például minisztériumi) jogi, pénzügyi és egyéb szakértők vesznek majd részt.
>> Jelenleg hányan dolgoznak az ÁPV Rt.-nél, és terveznek-e létszámváltoztatást?
- Az ÁPV Rt.-nél mintegy 220-an dolgoznak. A megnövekedett feladatoknak megfelelően jövőre 25-30 érdemi munkatárssal tervezzük bővíteni a létszámot.
>> Ezek szerint nincs zárórahangulat. Pedig nemcsak az előző kormány, de a most kormányzó koalíció is a privatizációs szervezet vagyonkezelő szervezetté alakítását készítette elő. Az ÁPV Rt. esetleges szétbontásával, illetve utóéletével most nem foglalkoznak?
- Az ÁPV Rt.-nek soha nem volt olyan perspektívája, mint most, hogy 3-4 évre előre lássa helyzetét. Mindig volt időközi szervezeti változás, és gyakran lebegtek különböző koncepciók a szervezet jövőjét illetően. Ezeknek most nincs semmi esélye, hiszen 2006-ig intenzív privatizációs szakasz következik. A jogutód kérdése most nincs napirenden. A majdani jogutód feladata kettős lesz, a még megmaradó állami vagyon működtetése, valamint a privatizációból adódó követelések kezelése. Ez azonban későbbi feladat, így nyugodt, alkotó légkörben tudunk most dolgozni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.