No, megvolt ez is. Mármint a közbeszerzési pályázat autópálya-építésre, amely miatt oly nagy botrány kerekedett a nyáron. Akkoriban a közlekedési ügyekért felelős miniszter a minél hamarabbi építkezéskezdet érdekében zártkörű pályázaton akart dönteni, az átláthatóságot meghirdető politikai vezetés azonban kitartott a közbeszerzés mellett.
Most, végignézve a számokon, ideje elgondolkodnunk. A kihirdetett eredmény szerint 128 milliárdba kerül az új szakaszok felépítése, míg a nyári futam végén ez az öszszeg csak 109,5 milliárd volt. A Nemzeti Autópálya Rt. siet is hozzátenni: a növekményből 12 milliárd a többletkövetelmények számlájára írható, bár nem világos, hogy ezt melyik pályázat áraiból számolták ki.
Ha mégis elfogadjuk a becslést, a különbség úgy is 6,5 milliárd és fél év csúszás a kivitelezésben. Jogosan tehetjük fel a kérdést: mitől drágult a beruházás hat hónap alatt 6 százalékkal, ha az infláció még éves szinten is ez alatt van, s az újbóli pályáztatásnak inkább lefelé kellett volna nyomnia az árakat. Az ajánlatok például az M3-as új szakasza esetében úgy közeledtek egymáshoz, hogy a szükségesnek ítélt drágítások közt akár hétszeres a különbség. Azt hihetnénk: a legdrágább cég sok tartalékot "talált" korábbi ajánlatában, ám az M7-M70-es szakasznál épp a két, korábban legolcsóbb ajánlat 200 milliós különbsége nőtt decemberre 2,5 milliárdra, ami miatt a munkát a Betonút Rt. helyett most a Strabag Kft. kapta.
Az is figyelemre méltó, hogy az előzőleg drágasággal vádolt Betonút most a Hídépítővel alkotott konzorciumban együttesen 131 milliárdért vállalta a három projektet, míg a Strabag 132, az Egút pedig 136 milliárdot kért volna ugyanazért. A szakaszonkénti versenyeztetés tehát hárommilliárd forintos előnyt hozott, szemben egyetlen cég kiválasztásával. Vagyis sok igazság volt abban, hogy egy elhúzódó eljárás költsége összemérhető az elérhető haszonnal.
A 6,5 milliárdos drágulás arra is figyelmeztet: a jókora csalódást, amelyet az ajánlatok ismertetése után érvénytelenített meghívásos pályázat jelentett, magasabb díjak formájában most "jóvá kellett tenni". Ráadásul az eljárás körüli kételyek sem oszlottak el: a sajtó ismét napokkal korábban tudta, mi lesz a végeredmény.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.