A zavarokat az okozza, hogy az egyes problémákra más-más gyógymódok alkalmasak, miközben a gazdaságpolitikáról folytatott vitákban az ilyen különbségtételig el sem jutnak. Arról van szó, amit Clinton elnök egyik gazdasági tanácsadója mondott: "ki kell jelentenem, hogy a 90-es évek első felének körülményei teljességgel egyediek." Normál viszonyok között a deficitnek a hanyatlás idején való csökkentése erősíti a visszaesés mértékét, mint ahogy azt John Maynard Keynes 70 évvel ezelőtt kimutatta. Az IMF-nek köszönhetően nagyszámú példa áll rendelkezésre akár Kelet-Ázsiából, akár Latin-Amerikából annak bemutatására, hogy mi történik, ha egy kormány a visszaesés idején próbálja meg kiegyensúlyozni a költségvetését.
Az Egyesült Államokban 1993 során végrehajtott deficitcsökkentés eredményességét az adta, hogy az amerikai bankok gyenge portfóliójában nagy arányban voltak jelen hosszú lejáratú kötvények, amelyek értéke - a hosszú lejáratú kamatok csökkenésével párhuzamosan - jelentősen emelkedett. A beruházások fellendüléséhez vezető kamatcsökkenés részben a hosszú távú deficitcsökkentés hatásának tulajdonítható.
Japán ma a defláció, nem pedig az infláció problémájával áll szemben. A nagy világválság idején az amerikai közgazdász, Irving Fisher már rámutatott a csökkenő árak hátrányos hatására. A Columbia Egyetemen - Bruce Greenwald közreműködésével - végzett munkám aktualizálta ezeket az elméleteket, tekintetbe véve a tőkepiacok tökéletlenségeit, főleg azokat, amelyek az információ aszimmetriáiból adódnak.
Keynes amiatt aggódott, hogy a bérek és a fogyasztói árak a javak és a munka túlkínálata esetén sem csökkennek. Cambridge-i kollégája, A. C. Pigou ugyanakkor a standard időelméletével jött elő, amely szerint a válságban hoszszabb távon csökkennek az árak, ami kiváltja a fogyasztás élénkülését és a gazdaság egészének megújhodását. Keynes erre válaszolta azt, hogy hosszabb távon mindannyian meghalunk.
Fisher kritikája még lesújtóbb volt, Japán jelenlegi viszonyait illetően pedig még relevánsabb: ha az árak esnek, akkor a névleges összeggel tartozó adósok egyre nehezebben tudnak fizetni. Reálértéken számolva pedig egyre növekvő tartozást kell teljesíteniük. Egyes adósok fizetésképtelenné válnak, ezek problémája a bankok problémájává válik. Mások a kiadásaik visszafogására kényszerülnek, amivel súlyosabbá teszik a visszaesést. A csökkenő árak egyúttal azt is jelentik, hogy a reálkamat - az alacsony névleges kamat ellenében is - lényegesen magasabb, ami fékezi a beruházásokat. Röviden: a csökkenő árak rövid távon rontják a gazdasági helyzetet.
Hogyan lehet a japán deflációt visszájára fordítani? Tegyük fel, hogy az ottani kormány pénzteremtéssel (pénznyomtatással) fedezi a deficitet, nem pedig hitelfelvétellel. Ebben az esetben a többletpénzhez jutó lakossági és vállalati kör egy része javakra és szolgáltatásokra költi a többletjövedelmet, amivel ösztönzi a gazdaságot. Aki pedig a többletet bankban helyezi el, az növeli a pénzintézetek likviditását, javítva a hitelezési hajlandóságot, ami szintén élénkíti a gazdaságot.
A gondosan adagolt pénztöbblettel eléggé fokozni lehet az összkeresletet ahhoz, hogy a pangásban lévő gazdaság élénküljön, a defláció visszájára változzon, az ördögi kör pedig ellenkezőjébe forduljon. Az emelkedő árak miatt az adósok jobban járnak, ami a kiadásaik fokozására késztetheti őket. Több adós tud pontosan törleszteni, ezért a bankok egyre szívesebben hiteleznek. A gyengülő jen ösztönözné a kivitelt, a külföldi aktívák jenben kifejezve felértékelődnének, ami további élénkítést jelentene.
Az inflációs paranoiával fertőzöttek természetesen aggályoskodnának, hogy az ilyen gazdaságpolitika nem vezet-e áremelkedési spirálhoz. Nincs olyan gazdaságkutatási eredmény, ami ilyen félelmeket alátámasztana. Elhanyagolható áremelkedés mellett a drágulási ráta mérsékelt fokozása nem vezet vágtató inflációhoz, mondjanak erről bármit is központi banki vezetők.
Abban természetesen bárki biztos lehet, hogy az inflációs aggodalmak nyomban megalapozottá válnának, ha a japán kormány - amint azt néhány országban tették - nyakló nélküli pénzteremtéshez (pénznyomtatáshoz) folyamodna. Tokió azonban a fiskális fegyelem tekintetében figyelemre méltó múlttal bír, és képes lenne finoman szabályozni a pénzkibocsátást.
A kérdés mindazonáltal felmerül, hogy miként érintené az ilyen, fiskális ösztönzés a gazdaságba vetett bizalmat. Erre azt lehet válaszolni, hogy nincs semmi, ami jobban aláásná a bizalmat, mint a recesszió. Nincs továbbá semmi, ami olyan mértékben aláásná egy kormány gazdaságmenedzselési képességébe vetett hitet, mint amikor alkalmatlanná válik mind az infláció, mind a tartós stagnálás szélsőséges eseteinek kezelésére.
A növekedés helyreállítása jót tenne Japánnak, Ázsiának és a világgazdaság egészének. Ami talán még ennél is fontosabb, az eltökélt ösztönzés gazdaságpolitikájából levonható tanulságok túlértékelhetetlenek lennének más államok számára, amelyek hasonló problémákkal küszködnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.