A földgázpiac részleges liberalizációját, majd annak teljes kiteljesedését ígérő földgáztörvény fontossága aligha vitatható; nemcsak azért, mert a földgázellátás minősége, költségei mind a termelésben, mind a lakosság fogyasztásában kitüntetett szerepet játszik, hanem mert az utóbbi fél évtizedben a földgáz árával kapcsolatos mindenféle törekvések, szándékok közvetlen politikai üzeneteket, tartalmakat hordoztak. Csak emlékeztetésül: a legutóbbi választások alkalmával a földgáz és annak árával kapcsolatos vélekedés volt talán az egyetlen jelentősebb, konkrét gazdaságpolitikai kérdés, amelyet a szavazó kegyeiért versengő pártok egymással szemben használtak.
A most elfogadott földgáztörvény fontosságát, jelentőségét nem kisebbítve említem, hogy a megelőző években is a parlament által szentesített jogszabály szabályozta a földgáz árának képzését. Ettől függetlenül, különösen a 2000-ben jelentősen megemelkedett világpiaci árakat követően, a kormányzat különböző szempontokra hivatkozva - a törvény előírásait semmibe véve, a mindenkori belpolitika rövid távú érdekei alapján - önkényesen csak az inflációhoz közel eső áremelést volt hajlandó érvényesíteni. A magyar kormányzati gyakorlat tehát arra figyelmeztet, hogy bár a földgáztörvény megszületésének jelentősége aligha becsülhető túl, az igazi kérdés mégis inkább az érvényesítés, a végrehajtás következetességében van.
A földgáztörvény végrehajtásával kapcsolatban azonban két körülmény most garanciaként jelentkezik: az egyik a közelgő, 2004 májusában valóra váló EU-tagság, a másik a mintegy 500 feljogosított földgázfelhasználó törvényileg biztosított szabad, hatósági gyámkodástól mentes szolgáltatóválasztása, amely a törvény és az EU szándékai szerint 2007 után teljes körűvé válik. Ami az EU-csatlakozást illeti, azt tartom fontosnak, hogy az EU mostani és jövőbeni szabályai következetesen a teljes liberalizáció irányába mutatnak. Ráadásul az egyes "nemzeti" gazdaságpolitikák útkeresései - amely Kelet-Európában és különösen nálunk a kormányzatok megkülönböztetett sajátosságai - keretek közé szorulnak, a következetes végrehajtás esélyei Magyarországon is javulnak.
Mindezek után jogosan tehető fel a kérdés, hogy a nemzetgazdaság és a földgázfogyasztók szintjén mit remélhetünk, várhatunk, és ami legalább ilyen jelentőségű, mit nem várhatnak a földgáztörvénytől. Amit nem várhatunk, hogy a földgázellátás egész rendszerében 2004. január 1-jével drámai átrendeződések lesznek, de ami biztosnak látszik, megállíthatatlanul beindul egy átrendeződési folyamat, amelynek hosszabb távú eredménye egyrészt a jelenlegi rendszer teljes átalakulása, másrészt - bár lehet, hogy a mostani szolgáltató-felhasználó konkrét szereplői nem változnak - kapcsolatuk, egész magatartásuk azonban új tartalommal telítődik meg, és valós, a költségeket, ráfordításokat többé-kevésbé tükröző gazdasági viszonyok és árak jutnak érvényre.
Amit biztosan nem várhatunk, az az, hogy a mostanra kialakult helyzetben a jogszabály a földgáz árának csökkenését eredményezi a nem feljogosított szektorban. A feljogosított felhasználói körben ugyan az árcsökkenés nem kizárt, de igazából nem is valószínű. A törvény szelleméből és írott szabályaiból inkább a lakossági földgázárak emelésének szükségessége adódik. Az egy külön kérdés, hogy átmenetileg a kormányzatnak lehetősége lesz az áremelkedésből fakadó tetemes többletköltségeket részben vagy egészben egy szociális megközelítésű kompenzációs rendszerrel ellentételezni.
Amit a magam részéről a földgáztörvénytől leginkább várok, az az, hogy az átláthatatlannak tűnő földgázpiac fekete dobozában tisztulási folyamat indul be, és a valóságos költségeket tükröző árakon keresztül mind a termelői, mind a lakossági szférában mód nyílik racionális fejlesztési és gazdálkodási döntések meghozatalára, amely hosszabb távon a magyar gazdaság számára mindenképpen költséges földgázhasználat racionalitását szolgálja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.