Bármilyen súlyosnak is tűnik a jelenlegi politikai krízis, okkal remélhetjük, hogy októberben, az önkormányzati választások után stabilizálódik a helyzet. Ami ugyanakkor nem változik: a súlyos közfinanszírozási válság, annak minden következményével. A kormányzat döntően keresletkorlátozáson, adó-, illetve járulékemelésen alapuló rövid távú stabilizációs lépései viszonylag jól ismertek. A felsőoktatás, az egészségügyi és a nyugdíjrendszerek működési logikáját befolyásoló reformok kevésbé – ezeken a területeken egyelőre bizonyos finanszírozási eszközök (pl. a vizitdíj, illetve a felsőoktatási részhozzájárulás névre keresztelt tandíj) uralják a közbeszédet.
Márpedig ma Magyarországon a közszektor finanszírozási válsága strukturális, s ennyiben egyértelműen különbözik az 1995-ös stabilizáció előtti helyzettől is. Akkor részben az örökölt államadósság, részben a kelleténél korábban megindult – és a gazdaság teherbírását meghaladó – kárpótlás a korábbi jövedelemcsökkenésért okozta a krízist, a mexikói pesoválság árnyékában. A gazdaság mikroszintű fundamentumai ugyanakkor egyértelműen javultak, és a külső egyensúly hiányát radikálisan mérséklő kiigazító lépésekkel (vámpótlék, leértékelés) kombinált keresletkorlátozás sikeresnek bizonyult. A fiskális kiigazítás immár ötéves halogatása után a mai helyzet sok tekintetben nehezebb. Annak ellenére is, hogy a magyar vállalati szektor nemzetközi versenyképessége számos ágazatban kifejezetten jó, emellett pedig EU-tagországként nagyobb egyensúlyi deficit is könnyebben finanszírozható. Ma ugyanis az egészségügy, a nyugdíj és az oktatás rendszerszintű reformja nélkül esély sincs arra, hogy a magyar államháztartás deficitje hoszszabb távon fenntartható legyen.
A politikai elit állásfoglalása alapján úgy látszik, a nyugdíj-finanszírozás érdemi megváltozására kevés az esély; ez pillanatnyilag politikai tabunak tűnik. Pedig nehezen indokolható, hogy miközben a progresszivitás és a rászorultság elve növekvő mértékben érvényesül az aktív jövedelemszerzők körében, addig a nyugdíjból élőket homogén csoportnak, egységesen alacsony jövedelműeknek tekintjük. Többek között a Pénzügyminisztérium az idén júliusban publikált kiadványából (Jelentés az újraelosztásról) is tudjuk, hogy a nyugdíjas háztartások fele közepes jövedelmű, mintegy 20 százalékuk pedig jómódú, körükben a szegény háztartások aránya tehát alig 30 százalékos. (Ezzel szemben a gyermekes háztartásoknak mintegy 40 százaléka tekinthető szegénynek.) Vagyis a szociális igazságosság elve a nyugdíjasok körében is bőséges teret adna a rászorultsági elv következetes érvényre juttatásának.
Ami az oktatásban és az egészségügyben várható változásokat illeti, feltűnő a reformok csekély társadalmi támogatottsága. Nemcsak a két ágazatban foglalkoztatottak, hanem a szolgáltatásokat igénybe vevők részéről is jelentős ellenállásra számíthatunk. Amennyiben valamiféle reformdiktatúra alkalmazását – akár alapvető demokratikus meggyőződésünk okán, akár pusztán pragmatikus belátásunk következtében – kivihetetlennek ítéljük, úgy a társadalmi támogatás csak nagyon komoly bizalomépítő lépésekkel szerezhető meg. Ha például nemcsak az állam tudja kontrollálni az egészségbiztosítási járulékok befolyását, de az állampolgárok is azt, hogy mi történik a befizetéseikkel. Ha nem pusztán az oktatás költségei nőnek, de hihető, hogy a szolgáltatások minősége, az oktatók munkakörülményei is javulnak. Ellenkező esetben a kétségkívül megromlott bizalmi viszonyok aligha állnak helyre. Társadalmi támogatás hiányában pedig a reformok költségei ugrásszerűen nőnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.