A magyar kormányt korábban azért marasztalta el a bizottság, mert a benyújtott program nem volt reális, illetve mert a bizottsági és tanácsi ajánlásokat nem vette figyelembe. Ezt a magyarországi politikusok és médiumok érthetően elutasításnak értékelték. Most viszont a testület a programban szereplő számokat hitelesnek, a helyzetelemzést reálisnak, a vállalt menetrendet teljesíthetőnek, a tervezett intézkedéseket pedig megfelelőnek nyilvánította. Akkor ezt joggal tekinthetjük elfogadásnak és nem csupán tudomásulvételnek, ahogy egyesek fogalmaznak. Ez egyébként is értelmetlen játék a szavakkal. A bizottság ugyanis véleményt mond a programról – ez most kedvező volt –, és ajánlásokat fűz hozzá. Ez kerül együtt a pénzügyminiszteri tanács asztalára, ez a testület hozza meg a végső döntést. Tehát sem túlértékelni nem szabad, sem alábecsülni nem érdemes azt, ami kedden történt. Annál is inkább, mert a bizottság nyomatékosan hangsúlyozta, hogy a vállalt menetrend maradéktalan betartása a döntő. Az ajánlások szerint már a 2007-es költségvetésnek is ezzel kell összhangban lennie, az esetleges terven felüli bevételeket a hiány csökkentésére szükséges fordítani, s haladéktalanul hozzá kell látni a közigazgatás, az egészségügy, az oktatás és a nyugdíjrendszer reformjához.
Az Európai Bizottságnak nem volt ellenvetése azzal szemben, hogy Magyarország 2009-re teljesíti a követelményeket. Azt javasolja a tanácsnak, hogy fogadja el a korábban vállalt 2008-as időpont módosítását. A bizottság nem igényelte, de a konvergenciaprogram egyeztetése során egyetértéssel fogadta a magyar kormánynak azt a vállalását, hogy félévenként írásban számol be a folyamatok alakulásáról. Ez tehát egyes állításokkal ellentétben nem valamiféle büntetés, hanem a jobb együttműködés eszköze.
Biztoskollégáim körében visszatetszést keltettek azok a magyarországi nyilatkozatok, amelyek Joaquín Almunia biztost azzal vádolták, hogy a módosított program benyújtásának szeptember 1-jei határidejével szabálytalanul kedvezett Magyarországnak, a bizottsági döntés időzítése pedig az önkormányzati választási eredmények befolyásolására irányult. A valóság az, hogy az elmúlt években jó néhány ország kapott halasztást a stabilitási vagy konvergenciaprogram benyújtására. Legutóbb például Portugáliának és Németországnak adott a testület négy, illetve öt hónapos haladékot a választások közelsége miatt. Megjegyzem, ez ellen egyetlen portugál vagy német európai parlamenti képviselő sem emelt szót.
Ami pedig a napirendre tűzés időpontját illeti, ez mindig az illetékes főigazgatóság értékelésének elkészültétől függ, ez általában a benyújtástól számított két-három hét. Az elkészült anyagot értelmetlen lett volna visszatartani, hiszen számos példa mutatja, hogy az mindig kiszivárog a sajtónak. A bizottsági döntés viszont egyértelmű helyzetet teremtett.
A konvergenciaprogram végrehajtásának sikere, azaz Magyarország pénzügyi egyensúlyának a helyreállítása, hazánk mielőbbi felzárkózása és fenntartható fejlődése nem pártpolitikai ügy, hanem az egész ország érdeke. A bizottsági vita során is teljes volt az egyetértés abban, hogy Magyarország számára – bármilyen fájdalmas is – nincs más kiút, mint az, amelyet a konvergenciaprogram tartalmaz. Magyarország érdeke ezért azt kívánja, hogy a sorsáért felelősséget érző politikai erők a pártszempontokon túllépve ne akadályozni, hanem segíteni igyekezzenek a konvergenciaprogram és az abban előirányzott reformok végrehajtását.
A szerző az Európai Bizottság tagja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.