Az északi államokban általában gyenge a növekedés, amelynek az 1995–2005 közötti átlagos, 2,2 százalékos éves üteme elmaradt az EU15 többi országában kimutatott 2,8-es adattól. Skandinávia ezzel szemben erős az egy főre jutó GDP-ben és a foglalkoztatásban. Az egy főre eső GDP-jük átlagosan 39 százalékkal haladja meg az unió többi államáét, az átlagos munkanélküliségi ráta pedig mindössze 6,7 százalék a többiek 8 százalékos megfelelő mutatójával szemben.
Adódik tehát a kérdés: mi a titka a skandináv sikernek? Az egyik magyarázat lehetne a svédek bátor piacnyitása, a dánok jövedelempótló támogatásainak a visszafogottsága, a finneknél pedig a Nokia által fémjelzett gazdasági csoda. Ezek a tényezők azonban csak a jelenség egy részére adnak magyarázatot, mert a kedvező munkanélküliségi mutatónak például van jóval közvetlenebb oka: az aktív munkaerőnek meglepően magas hányadát foglalkoztatja maga az állam. Ha a magánszférában már nem lehet valamely munkahely versenyképességét fenntartani, akkor kézenfekvőnek látszik az érintett személy állami foglalkoztatásának a megszervezése.
A számokat nézve valóban meglepően magasnak látszik az állami foglalkoztatottak aránya. Svédországban a – szabadfoglalkozásúakat nem tartalmazó – teljes, bérből élő állomány 33,5 százaléka esik ebbe a kategóriába, Dániában pedig 32,9 százaléka. A skandináv államok összességében az adott átlag 32,7 százalékon áll, szemben az EU15 többi országában kimutatott 18,5-del. Az unió legnagyobb gazdaságának számító Németországban az állami foglalkoztatási hányad mindössze 12,2 százalék. Ennyiben az állami alkalmazás nagy aránya nyilvánvalóan szerepet játszik a kedvező munkanélküliségi mutatóban, de az egy főre eső jövedelem magas szintjéhez is hozzájárul, mert a közületi foglalkoztatás során folyósított jövedelmek is a GdP részét képezik.
A nemzeti jövedelem számításánál figyelembe vett szabályok szerint a kormányok által fizetett béreket kell alkalmazott, ha piaci adatok hiányában kell meghatározni az állami alkalmazottak hozzájárulását a GDP-hez, tekintet nélkül arra, hogy a szóban forgó állások fenntartása mennyire termelékeny vagy hasznos. Németországban a magánszférában megtermelt hozzáadott értéket az állam jelentős hányadban adóként vonja el, ezt azután elosztja munkanélküli-segélyként. Ezzel szemben Skandináviában a munkanélkülinek adnak egy íróasztalt, az ilyen formán kifizetett segélyeket pedig a közületi szektorban megtermelt hozzáadott értékként egyszerűen a GDP-hez csapják.
Eltekintve az adott könyvelési trükknek a skandináv sikerben játszott szerepétől, az állami foglalkoztatás magas aránya a nyugati gazdaságok egy további alapvető problémájának a megoldásához is hozzájárul. A fejlett ipari államok összességében alaposan lenyomja a képzetlen munkaerő piaci árát az alacsony bérű térségekbe irányuló tőkeáramlás, a specializáció, a termelés kiszervezése és a migráció. Az érintett országok – nyilvánvaló szociális okok folytán – mégis vonakodnak attól, hogy esni hagyják az adott kategóriában a bérszínvonalat. Ha pedig óvni szeretnék a képzetlen (vagy kevésbé motivált) munkaerő bérszínvonalát, akkor négy lehetőség áll nyitva. Ezek közül a legkézenfekvőbb lenne a képzés, ez azonban nehézkes és nem kínál rövid távú megoldást, ezért jobbára csak három reális lehetőség marad nyitva.
Az első az, hogy a gyengén képzettek bérszínvonalát rögzített minimálbérekkel vagy bért helyettesítő jövedelmekkel szavatolják, ami egyúttal a magánszféra számára is meghatároz egy bizonyos bérkötelezettség-minimumot. Ez az a stratégia, amelyet a legtöbb EU-tagállam – különösképpen Németország – a magáévá tett. Az eredmény itt tömeges munkanélküliség, s ez nagyban rontja a gazdasági hatékonyság mutatóját, pénzügyileg pedig fenntarthatatlan.
A második lehetőség az, hogy a bért helyettesítő jövedelmekkel szemben bérszubvenciót fizet az állam, amely lehetővé teszi a munkaadók számára a bérköltségskála széthúzását, anélkül hogy a képzetlen munkaerő bére jelentősen esne. Ezt a módszert az Egyesült Államokban használják, a megkeresett jövedelmek utáni adó-viszszatérítéssel. Az idei közgazdasági Nobel-díjas, Edmund Phelps maga is sokáig népszerűsítette ezt a módszert.
A harmadik a skandináv út, amelynek részeként a munkaerő iránti állami kereslettel tartják magasan a bérszínvonalat.
Számos közgazdász a német stratégiát tekinti a legrosszabbnak és az amerikait a legjobbnak, majd nyomban mögéje helyezik a skandinávokét. Valóban jobb ugyanis, ha hagyják, hogy az emberek a parkokat szépítsék, gyermekeket gondozzanak vagy időseket ápoljanak állami létesítményekben, mint ha semmittevésre kényszerítenék őket, mint az Németországban történik. Mert a GDP-t ugyan mesterségesen felpumpálják, de mégis kikényszerítenek valami hasznos tevékenységet.
Természetesen az lenne a legjobb, ha a piacra hagynák annak eldöntését, hogy a gyengén képzett és kevéssé motivált munkaerő milyen produktumot tud észszerűen előállítani, ami az amerikai bérszubvencionálás mellett szól. Ennek fényében a skandináv megközelítés több mint egy egyszerű könyvelési trükk, mégsem ajánlható jó szívvel követendő stratégiaként a globalizáció kihívásaival szemben.
A szerző a müncheni Ifo gazdaságkutató intézet igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.