Ha csak az alapadatokat nézzük, sem a potenciális növekedésünk lehetséges lassulása, sem a régiótól, azaz Cseh- és Lengyelországtól való lemaradásunk nem magától értetődő. 2000 óta átlagos növekedésünk 4 százalék fölött van, a csehek csak 2005-ben és 2006-ban nőttek nálunk gyorsabban, míg a lengyelek 2004-ben és 2006-ban. A számok ebben az esetben azonban inkább eltakarnak, mint megmutatnak. Ha az adatokat a korábbi időszak növekedési mutatóival hasonlítjuk össze, nem feledkezhetünk meg arról, hogy a mai 4 százalék körüli növekedés nem ugyanazt jelenti, mint két évvel ezelőtt, hiszen a GDP számításában három olyan jelentős módszertani változás történt, ami nemcsak a GDP szintjét, de annak kimutatott növekedési ütemét is megemelte. A módszertani változás a növekedési ütem esetében kb. 0,5 százalék, azaz a régi módszertan alapján csak 3,5 százalék körül lenne, annak ellenére, hogy a világ és Európa konjunktúrája a tetőfokán van, és a költségvetés éves szinten még mindig jelentős élénkítő hatást mutat.
A növekedési adatok regionális összevetése során azért nem célszerű a számok közvetlen összehasonlítása, mert a hasonló növekedési indexek mögött teljesen eltérő makrogazdasági helyzet áll. Míg a magyar költségvetési hiány a 2000. évi 3 százalék után az idén a GDP 10 százaléka körül alakul, a másik két ország költségvetése konszolidáltnak tekinthető, és úgy tűnik, az árstabilitást is különösebb gond nélkül tartani tudják. Azaz a fenti növekedési teljesítményt a két ország egy konszolidációs szakaszban tudta felmutatni, míg hazánk egy szélsőséges költségvetési politika mellett. Ez arra utal, hogy a költségvetés stimuláló hatása nélkül a tényleges növekedés sokkal lassabb lett volna.
Miközben ma mindenki a következő két év várható lassulása miatt aggódik – ami persze nem öröm, de önmagában tekinthetnénk ciklikus jellegűnek is –, könnyen elsiklunk az intő jelek mellett, amelyek azt mutathatják, hogy a magyar gazdaság növekedési trendje lassulhat. Ennek hosszú távú hatása sokkal drámaibb lehet, mint amivel ma számolunk. Ha elfogadjuk a következő két évre vonatkozó előrejelzéseket, a 2000–2008 között időszakban – tehát durván egy teljes üzleti ciklikusban – a magyar és a cseh gazdaság kibocsátásának szintje közötti rés legalább 4 százalékkal tovább nyílik.
De mi oka is lenne a magyar gazdaságnak nagyon gyorsan nőnie? A fejlődést befolyásoló tényezők megtalálása a közgazdasági irodalom sokat kutatott területe. Egyszerű válasz nincs, de az már ma is világos, hogy az intézmények, azon belül is a gazdasági stabilitást és a gazdasági szabadságot előmozdító intézmények alapvető fontosságúak.
Ha jól meggondoljuk, a stabilitási szempontból az elmúlt tíz évben egyetlen lényeges fejlemény az inflációs célkövetés bevezetése és az árstabilitás elsődleges céllá tétele volt, de ha igazán őszinték akarunk lenni, a rendszer és a célok talán csak mostanra váltak általánosan elfogadottá, s az MNB előtt még évek állnak, mielőtt kijelenthetnénk, hogy az árstabilitás önfenntartó módon meg is valósult. Emlékeimben kutatva az az impresszióm támadt, hogy az elmúlt tíz évben, amikor a gazdasági szabadság kiterjesztése, illetve szűkítése között lehetett választani – kezdve az agrárszabályozástól, a légtér megnyitásán át a monopóliumok szabályozásáig – valahogy mindig az utóbbira esett a választás. Az önmagában üdvözlendő lépésekre pedig, mint például az adócsökkentések, ad hoc módon, a fenntarthatósági szempontokat figyelmen kívül hagyva került sor. Ezek a folyamatok jól tükröződnek az versenyképesség intézményi vonásait is mérő nemzetközi rangsorokban, ahol az elmúlt években folyamatosan csúszunk visszafelé. Lehet, hogy nem lemaradunk, hanem már le is maradtunk?
A szerző az MNB vezető közgazdásza
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.