Visszanézve ironikusnak látszik, hogy az 1979-ben drákói szigorral életbe léptetett „egy gyermek” elvet akkor hirdették meg, amikor a munkaigényes feldolgozóipari beruházások megszerzéséhez szükséges „nyitott ajtó” politikáját elfogadták. Bár önmagában mindkét célkitűzést sikeresnek kell tekinteni, a családtervezési program elkerülhetetlenül vezetett a lakosság elöregedéséhez, és ez idővel csökkenti Kínának mint alacsony költségszintű, munkaigényes feldolgozóipari bázisnak a vonzerejét.
Az „egy gyermek” politikájának közel három évtizede alatt az évenkénti élve születések száma a nyolcvanas évek elején kimutatott 22,5 millióról 16-17 millióra csökkent. Ezzel egyidejűleg növekedett a várható élettartam, ezért a 65 éven felüliek összlakossághoz viszonyított aránya 4,9 százalékról 7,7-re emelkedett ugyanezen idő alatt.
Az ENSZ népesedésügyi főosztálya által készített, „közepes” előrejelzési variáns szerint a 15 évnél fiatalabbak 2000-ben kimutatott 24,8 százalékos aránya az évszázad közepéig 15,7 százalékra csökken, miközben a 65 évnél idősebbek aránya ezen időszak alatt 6,8 százalékról 23,6-re emelkedik. Mivel kevesebb a munkaerő-utánpótláshoz szükséges gyermek, ezért a 15–64 éves aktív korosztály aránya 68,4 százalékról 60,7-re esik. Emiatt az időseknek az összlakosságon belüli hányada Kínában jóval nagyobb hányadot képvisel majd, mint más feltörekvő országok – Brazília, India, Indonézia vagy Mexikó – esetében.
A kínai demográfiai trendeknek kedvezőtlen hatásuk lesz a gazdaságra nézve is. A lakosság gyors elöregedése és a munkaerő létszámának zsugorodása következtében csökkennek majd az adóbevételek, miközben a nyugdíjra és az egészségügyre fordítandó kiadások emelkednek, ez pedig aláássa a fiskális pozíciókat. A magánszektorban tevékenykedő közgazdászok és a Világbank becslései szerint a kínai kormány által felhalmozott „nettó implicit nyugdíjtartozás” felszökhet a GDP 75–110 százalékos hányadára.
A munkaképes korúak seregének megcsappanásával csökken a munkaerő-kínálat, ez táplálja a béremeléseket és erodálja az ország gazdasági versenyképességét. A Jangce és a Gyöngy-folyó deltájában – ahol a legsűrűbb a feldolgozóipari hálózat – máris munkaerőhiány van. Kanton tartomány például már 2004-ben a minimálbérek 20 százalékos emelésére kényszerült, hogy máshonnan tudjon dolgozókat oda csábítani. A képzett munkaerő felvételére és megtartására a külföldi tulajdonú cégek széles körben adnak a minimálisnál nagyobb fizetéseket.
Néhány külföldi feldolgozóipari vállalat ezzel szemben máris keresi a bérköltségek korlátozásának a lehetőségét, ezért a gyártást a még olcsóbb élőmunkát kínáló térségekbe – például Vietnamba – helyezi, ahol a fizetés a kínainak alig 50-60 százaléka. Vietnamban a közvetlen külföldi (főleg japán, dél-koreai és tajvani) befektetések értéke 40 százalékkal növekedett 2005-ben. Kínában viszont a megfelelő érték ugyanabban az évben 0,5, 2006 első hét hónapjában pedig 1,2 százalékkal csökkent. Ennél is nagyobb arányú volt a Japánból, Dél-Koreából és Tajvanból érkező – összesített – működőtőke-befektetések hanyatlása – ez a tavalyi 6,5 után 2006 első fél évében elérte a 31 százalékot.
Mindezek a számok eddig csak egy kibontakozó trend kezdeti, figyelmeztető jelei. Amint a munkaerőhiány akuttá válik, Kína rákényszerül, hogy a munkaintenzív feldolgozóipari tevékenység skálájának alján feladjon bizonyos szegmenseket, ez pedig az exportteljesítmény és a gazdasági növekedés lassulásához vezet majd.
A helyzeten Peking – az egy gyermek politikájának feladása mellett – úgy tud segíteni, hogy felfelé kapaszkodik a feldolgozóipari és a szolgáltatói tevékenység értékskáláján, amint tette azt Hongkong, Szingapúr, Dél-Korea és Tajvan. Mindehhez azonban szükség van a kutatás-fejlesztési tevékenységbe irányuló beruházások növelésére és az oktatási rendszer alapvető megújítására.
Az OECD becslései szerint a k+f kiadásoknak a GDP-hez viszonyított aránya Kínában mindöszsze 1,3 százalék, szemben Japán 3,2 százalékával, illetve a Dél-Koreában, Tajvanon és az Egyesült Államokban kimutatható 2,5-2,6 százalékkal. Bár a pekingi kormány bejelentette, hogy a mutatót 2010-ig a GDP 2 százalékára emelik, ez még mindig elmaradna az OECD 2,2 százalékos átlagától.
Ami pedig Kína elmaradott oktatási rendszerét illeti, az egyetemi végzettségűek nagy számát ellensúlyozza a képzettségüknek a szükségestől jócskán elmaradó szintje. Mint azt a McKinsey & Company tanácsadó cég egyik elemzésében kimutatta, a kínai egyetemek által évente kibocsátott több mint 3 millió végzősnek alig 10 százaléka alkalmas arra, hogy valamilyen nemzetközi nagyvállalatnál tevékenykedjen, mert gyenge a gyakorlati képzettségük és az angolnyelv-tudásuk.
Mindezen rendszerbeli gyengeségek tükrében kétséges marad, vajon Kína le tudja-e küzdeni a fenyegető munkaerő-deficitet azzal, hogy átáll az innováció és a termelékenység által előrevitt gazdaságra.
A szerző a Szingapúri Egyetem Kelet-ázsiai Intézetének vezető kutatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.