Az infláció választások utáni megugrása mindegyik politikai ciklust jellemezte, érdekes módon azonban a bekövetkezett árszintemelkedés minden esetben magasabb volt a piaci várakozásoknál, tehát volt „meglepetéstartalma” az áralakulásnak. Az infláció nem várt megugrása leegyszerűsített formában jövedelemátrendeződést okoz a gazdasági szereplők között azok javára, akik jövedelmüket az infláció alakulásának megfelelően tudják (akár utólag is) alakítani. Az állam tipikusan idetartozik; ez elsősorban abból ered, hogy a magasabb árak mellett végbemenő jövedelemfolyamatok a költségvetés bevételi oldalát gyarapítják, a kiadási oldalon viszont általában csak a nyugdíjak őszi korrekciója követi részben az inflációt. Kiadási kockázat az adósságteher, de egyrészt a többségében éves kamatfizetésű állampapírokból álló adósság kamatterhe csak a következő évi kamatkiadásban jelentkezik, másrészt a kedvezőbb költségvetési helyzet hosszabb távon kisebb hozamokat eredményez. Így az első néhány hónapban érkező rosszabb hírek átmenetileg magasabb hozamszintet indokolhatnak, de általában az év második felében már jelentkeznek a költségvetési bevételeket javító hatások, ez pedig mérsékli a hozamszintet.
A január végén készített Reuters-felmérés az első hónapra 7,5, az év egészére pedig 6,5 százalékos inflációt valószínűsített. Becslésünk szerint az év egészében 1 százalékponttal, januárban pedig néhány tizeddel lehet magasabb a tényadat, ez a korábbi esetekhez hasonlóan kellemetlen meglepetést jelentene. Visszatekintve a korábbi esetekre, 1995-ben 22-ről 28 százalékra gyorsult az infláció, 2000-ben az év egészére várt 8,5 helyett 10, 2004-ben pedig 6,5 helyett 6,8 százalék lett az árváltozás mértéke.
Az előrejelzések pontosságát ebben az évben jelentősen megnehezíti, hogy az árváltozást a tömegközlekedés, az energia, illetve a gyógyszerek esetében a jelentős módon differenciált támogatáscsökkenés okozza, amelynek a statisztikában megjelenő összesített hatása igen nehézkesen számítható. Egy másik probléma, amely az előrejelzések közötti jelentős eltérések másik oka lehet: a szigorú költségvetési kiadások, azokon belül is elsősorban a jelentős reálbércsökkenést tartalmazó jövedelempolitika hatásának a becslése. Az optimistának tűnő feltételezések szerint e másodlagos hatások akár jelentősen ellensúlyozhatják a közvetlen árváltozásokat, és így összességében 6 százalék körül alakul majd az éves árváltozás, amely nagyjából 4 százalékos év végi inflációt tételez fel. A pesszimistábbak azonban ezzel szemben felhozhatják, hogy az adóteher-növekedés – különösen a munkát érintő része – inflációt gerjesztő hatású, ez pedig újabb inflációs nyomást idézhet elő, így pedig tartósan magas maradhat az ütem. Utóbbi vázlatok nagyjából 7,5 százalék körüli átlagos és 6 százalék körüli év végi pénzromlást tartalmaznak.
A múltbeli tapasztalatok egyértelműen a magasabb inflációt jóslók táborát erősítik, igaz, a jelenlegi költségvetési kiigazítás sok tekintetben eltér a korábbiaktól. Ami viszont a legfontosabb, hogy ezúttal már egy törvényileg független, kizárólag az árstabilitás céljával megbízott jegybank intézményével és egy korlátozottan rugalmas árfolyam-politikával vágunk neki az évnek.
Az eltérő inflációs prognózisok közötti versenyben az első részeredményt már a jövő szerdán nyilvánosságra kerülő januári adat megadja. Az év közepén pedig már lehet elemezni a közgazdasági viták célkeresztjében lévő másodlagos hatásokat, azazhogy az egyes termékek és szolgáltatások kiugróan magas áremelkedése miatt érezhetően mérséklődött-e a kereslet egyéb piacokon, illetve ez okozott-e ezekben az esetekben árleszorító hatást.
A szerző az ING Bank vezető elemzője
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.