Számos nagyszabású közös európai projekt valósult meg az utóbbi években – elég csak a közös valutára vagy a határokat megszüntető schengeni unióra gondolni –, azonban az EU-polgárok európai identitástudata továbbra is igen alacsony. Talán ez járhatott Annette Schavan német oktatási miniszter eszében, amikor a közös kulturális tudat erősítéséért azzal állt elő, hogy az európai integráció történetét minden tagállamban közös történelemkönyvből tanítsák.
Bár a tagországok oktatási miniszterei csak e heti heidelbergi találkozójukon vitatják meg a kérdést először, a javaslat felzúdulást váltott ki a brit konzervatívoknál, akik szerint a történelem tanításának mint a nemzeti büszkeség egyik alakítójának tagállami hatáskörben kell maradnia.
Az Európai Bizottság természetesen a terv mögé állt, azonban az mindenképpen a projekt ellen szól, hogy a mintának tekintett, tavaly májusban megjelent közös német–francia történelemkönyv egyötöde nem ugyanúgy szól a két nyelven. A II. világháború utáni európai történelmet tárgyaló könyv megírására mindkét oldalról felkért 5-5 történész ugyanis többek között nem tudott közös nevezőre jutni az amerikaiak európai szerepéről vagy a katolikus egyház értékeléséről. A páneurópai könyv megírásához azonban nemcsak a két ország szempontjainak, hanem a régi EU-tagállamok és a kelet-európai országok eltérő történelmi múltjának az egyeztetésére is szükség lenne. TarG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.