Történelmi lecke
Számos nagyszabású közös európai projekt valósult meg az utóbbi években – elég csak a közös valutára vagy a határokat megszüntető schengeni unióra gondolni –, azonban az EU-polgárok európai identitástudata továbbra is igen alacsony. Talán ez járhatott Annette Schavan német oktatási miniszter eszében, amikor a közös kulturális tudat erősítéséért azzal állt elő, hogy az európai integráció történetét minden tagállamban közös történelemkönyvből tanítsák.
Bár a tagországok oktatási miniszterei csak e heti heidelbergi találkozójukon vitatják meg a kérdést először, a javaslat felzúdulást váltott ki a brit konzervatívoknál, akik szerint a történelem tanításának mint a nemzeti büszkeség egyik alakítójának tagállami hatáskörben kell maradnia.
Az Európai Bizottság természetesen a terv mögé állt, azonban az mindenképpen a projekt ellen szól, hogy a mintának tekintett, tavaly májusban megjelent közös német–francia történelemkönyv egyötöde nem ugyanúgy szól a két nyelven. A II. világháború utáni európai történelmet tárgyaló könyv megírására mindkét oldalról felkért 5-5 történész ugyanis többek között nem tudott közös nevezőre jutni az amerikaiak európai szerepéről vagy a katolikus egyház értékeléséről. A páneurópai könyv megírásához azonban nemcsak a két ország szempontjainak, hanem a régi EU-tagállamok és a kelet-európai országok eltérő történelmi múltjának az egyeztetésére is szükség lenne. TarG







