BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vészesen fogy a jövedelemadót fizetők száma

Szinte nincs olyan gazdaságpolitikával foglalkozó szakember, aki ne szorgalmazná a közteherviselés kiterjesztését. Ha azonban csupán az adófizetők számát vizsgáljuk, az APEH adatai szerint nemhogy közelednénk a kitűzött célhoz, de az utóbbi években egyre távolabb kerültünk attól.
2007.04.17., kedd 00:00

Bár az újabb adóalapok, mint a vagyon, ezen belül is az ingatlan megadóztatása kecsegtető megoldásnak tűnik, a legkézenfekvőbb adóalap, a jövedelem szerepével, úgy tűnik, nem foglalkoznak eleget. Pedig a jövedelemadó az egyik legjelentősebb bevételi forrása az államkasszának; ennek a történeti okokon kívül praktikus indokai is vannak: ez az egyik legkönynyebben, legolcsóbban behajtható adónem, amely jó szabályozás esetén nehezen elkerülhető.

Az szja-bevallást benyújtók száma az APEH adóstatisztikája szerint az elmúlt hét év során stabilan 4,3-4,4 millió körül ingadozott, ez a 15–64 év közöttiek, vagyis a munkavállalási korú lakosság kevesebb mint kétharmada, azt nem is számítva, hogy sok nyugdíjaskorú is a bevallók közé tartozik. A fennmaradó részt elméletileg a képzésben részt vevők, az otthon maradó eltartott családtagok vagy csökkent munkaképesség miatt szociális ellátásban részt vevők és a munkanélküliek alkotják. Bár nyilvánvalóan sokan vannak a fennmaradó körülbelül 2,4 millió főből, akik eltitkolják a jövedelemszerző tevékenységüket, ezt a kört viszonylag nehéz beazonosítani. Többnyire a jövedelmi skála két szélén találhatók, és különböző okokból láthatatlanok a hatóságok számára. Az alacsony jövedelműek felkutatására nem is éri meg különösebben nagy erőfeszítést tenni, az ugyanis sosem térülne meg az állam számára. A magas jövedelműekkel meg az a probléma, hogy számos mód nyílik előttük a tevékenységük eltitkolására, többek között nemzetközi ügyletek keretében.

Az szja-bevallást benyújtók közül sem fizet mindenki adót. Az APEH adatai szerint ez az arány ráadásul évről évre romlik, miközben a lakosság jövedelmi helyzete folyamatosan javult. Az 1999–2001 közötti időszakban még 4 millió bevalló fizetett szja-t, 2005-re ez a szám 3 millió alá csökkent. Ebben természetesen a legnagyobb szerepet a minimálbér adómentessé tétele játszotta, azonban ezt a 2003-ban bekövetkezett törést leszámítva is folyamatos a csökkenés az utóbbi hat évben; 2005-ben már a bevallók kevesebb mint 70 százaléka fizetett adót, vagyis a keresőkorúak alig negyven százaléka. Ezek az adatok igen silány képet festenek a magyar közteherviselésről. Még szerény becslések szerint is legalább egymillió potyautas van a rendszerben, de ez a szám megközelítheti a 2 milliót is.

A fenti adatok tükrében szerény vigaszt jelent, hogy az átlagos adóterhelés az összes bevallott jövedelem 22 százalékáról 19 százalék alá csökkent, mivel az egy kötelezettre jutó befizetett adó az 1999-es 186 ezerről 442 ezer forintra növekedett 2005-re, ez a jövedelmek bővülését is jócskán meghaladja. Az adófizetők körének szűkülése tehát tovább növelte a különbséget az adóelkerülők és a szabályosan teljesítők között. Megjegyzendő, hogy a folyamat nem egyirányú, a rejtett gazdasággal foglalkozó szakirodalom már régen kimutatta a kapcsolatot az adóteher növekedése és a feketejövedelmek nagysága között.

Az adó elfolyásának másik forrása az adókedvezmények hatalmas tömege. A teljes befizetett jövedelemadó egynegyedét is meghaladják a kedvezmények, amelyek így a saját funkciójukat is megkérdőjelezik. Kettős célt szolgálnak, nemcsak egyes társadalmi csoportok célzott támogatását, hanem néhány esetben az adóelkerülés elleni ösztönzést is. Ez utóbbira jó példa az ekho, amely a burkolt munkaszerződések „kifehérítését” volt hivatott segíteni. A kedvezmény hatása azonban igen korlátozott maradt, viszont ezzel is több lett az aránytalanság a jövedelemadó rendszerében. De több más példa is inkább azt igazolja, hogy a kedvezmények nem elég hatékonyak a rejtett jövedelmek felderítésében és megadóztatásában.

A közteherviselés igazságosabbá tételéért elengedhetetlen, hogy a kormány rendet tegyen a jövedelemadózás terén. A vagyonosodási vizsgálatok számának a megnövelése ígéretes lépés ezen a téren, mert az adóelkerülők egyik legnépesebb, vállalkozói táborát veszi célba, és a visszatartó ereje is erős. Az új adóalapok bevonása viszont már nem feltétlenül hatásos lépés, nagy ellenállásba ütközhet, és behajtásuk igen költséges lehet. A jó adórendszer fő ismérve pedig pont az egyszerűség és a hatékony behajthatóság. A gazdaságfilozófiai megfontolásoknak csak ezek után van helyük. A kedvezmények és a kedvezményezettek körének drasztikus csökkentése sokat javíthatna a közteherviselés igazságosságán, bár nyilvánvalóan az egyes kedvezményezett körök heves ellenállását váltaná ki. Ha azonban ezt sikerülne a bevallók körének kiszélesítésével összekapcsolni, akkor jelentős adócsökkentések előtt nyílhatna meg az út, s ez elejét vehetné a feszültségeknek. A mostanában benyújtandó 2006-os adóbevallásoktól sajnos nem várható áttörés, de talán a következő évektől sem, mivel egy múlt heti interjúban Veres János pénzügyminiszter a Magyar Televízió Napkelte című műsorában úgy fogalmazott: nem látja egy átfogó adóreform esélyét. Így viszont valószínű, hogy még 2010-ben is csak négyből egy ember fizet majd személyi jövedelemadót.


A szerző az Ecostat tudományos munkatársa

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.