A szünidőnek örülő diákok aligha csak arra gondolnak, hogy iskolájuk esetleg szó szerint véget ért: mostanság mindennaposak a bezárásokról és összevonásokról szóló hírek, s nemigen lepődünk meg akkor sem, ha más önkormányzati intézmények bezárásáról hallunk. Ott van például Érd, ahol a Budapestről kitelepülő családoknak köszönhetően igen sok a kisgyerek, mégis, miközben vagy négy-öt óvodával kevesebb van a szükségesnél, egy már meglévő intézmény bezárásán gondolkodnak.
Aligha vitatható, hogy az utóbbi években látványosan romlott a helyi önkormányzatok gazdasági helyzete. Sok esetben a kötelező feladatok ellátására adott központi támogatások még nominálisan sem emelkedtek, miközben a kormányzat látványosan felpörgette az inflációt. A megszorítások e formájára négyféle válaszreakciót figyelhettünk meg. A legnagyobb sajtóvisszhangot kapó változatban a képviselők megszorításokba kezdtek: eladva az eladhatót, bezárva a bezárhatót, leépítve a leépíthetőt.
Ott azonban, ahol már nincs elegendő visszavágási lehetőség vagy hajlandóság, az önkormányzatok hitelből kezdik kifoltozni költségvetésüket, amelyet eleve megtépáz a szociális támogatások iránti növekvő igény. Az 1994-től 1999-ig 50 milliárd forint körül stagnáló hosszú lejáratú önkormányzati hitelállomány az MNB adatai szerint 2006-ra 400 milliárdra emelkedett, miközben a rövid lejáratú hitelek éves átlagos állománya 10 milliárdról 100 milliárdra kapaszkodott, mostanság pedig több város is – elvileg a még ki sem írt uniós pályázatok elnyeréséhez szükséges önerő biztosítására, de részben folyó kiadásaik fedezésére is – jókora kötvénykibocsátással borzolta a konvergenciakritériumok miatt aggódó Pénzügyminisztérium idegeit. A kormányzat máris a tiltáson dolgozik.
A harmadik technika a különféle trükkök alkalmazása. Az Állami Számvevőszék szinte nem talál olyan önkormányzatot, ahol minden rendben lenne, bár szerencsére a többségnél az indokolatlanul igényelt vagy nem megfelelően felhasznált, ezért visszafizetendő források legfeljebb a helyi költségvetés néhány százalékát teszik ki. Ugyanakkor a választási években a leköszönő vezetés egyre hajlamosabb a „tévedésre”: hibás adatok alapján vesznek fel fejkvótákat, a különbözetet pedig a következő vezetésnek kell kamatostul visszafizetnie. A lebukás kockázata alacsony, következményei szerények: ki hallott már olyan vezetőről, akit ilyesmi miatt felelősségre vontak? Sőt, a település sem jár feltétlenül rosszul: a parlamenti képviselők rendszeresen szavazzák meg ilyen viszszafizetési kötelezettségek elengedését.
A negyedik megoldást az előremenekülés jelentené, csakhogy erre keveseknek van esélye. A beruházásokhoz ugyanis induló tőke kell, amelyet az eleve rossz helyzetből induló helységek képtelenek előteremteni, mert a legtöbb támogatás csak adott üzemméret felett elegendő a költségek fedezésére. Az egyébként szintén rendszeres hitelfelvételre szoruló Debrecen – most úgy tűnik – azon kevés szerencsés közé tartozik, ahol a nagy méretnek köszönhetően volt miből elindulni, és a vezetők is a város érdekére figyeltek.
Mert még ez sem egyértelmű. A nagyobb városokban, ahol a helyi siker sok szavazatot hozhat, ádáz politikai harcok akadályozzák a szükséges reformok véghezvitelét. Az itteni jól fizető állások ráadásul jó parkoló- és jutalmazóeszközök a pártok számára. De nem jobb a helyzet a kisebb településeken sem, ahol a polgármester sokszor kiskirályt játszik, az apparátust pedig a bérek megemelésével igyekszik rávenni a simlik feletti elsiklásra. Így „csak” a település jár rosszul. Aligha véletlen, hogy szinte minden hétre jut egy büntetőügyben elmarasztalt polgármester, s néha olyan kirívó esetekre is fény derül, mint a dunaújvárosi gumigyár állítólag több százmilliós veszteséget okozó telekügye.
A szerző a Budapesti Corvinus Egyetem adjunktusa
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.