Angela Merkel német kancellár komoly diplomáciai sikert ért el a legutóbbi G8-csúcson: megnyerő modorával kompromisszumot kényszerített ki a tagállamokból, amely segíthet megóvni a földet a globális felmelegedés legsúlyosabb pusztításaitól. A világ nyolc leggazdagabb állama megígérte, hogy „komolyan fontolóra veszi” a szén-dioxid-kibocsátás megfelezését 2050-ig. A fogalmazás bizonytalannak hat, de – figyelembe véve az érintett országok eredeti álláspontját – mégis fontos eredménynek kell tekinteni. Különösen nagy volt az elmozdulás az USA álláspontjában: Washington a kiotói egyezmény elutasításától odáig jutott, hogy elfogadja a jövőbeni tárgyalásoknak az ENSZ égisze alatt történő szervezését.
Bár a kompromisszum többet hozott, mint korábban várni lehetett, a légkört erősen szennyező államok közül többen nem vállaltak kötelezettséget, így az „ázsiai tigrisekként” ismert országcsoport és számos európai állam. Ugyanígy távol maradtak az olajsejkek, akik a kitermeléssel végső soron irányítani tudják, mennyi széntartalmú vegyület kerüljön a légkörbe. Ha pedig fontos fogyasztók és termelők maradnak távol, akkor az egész egyezmény válhat kérdésessé.
Sokan vélik úgy, hogy az öszszesített szén-dioxid-kibocsátás az egyes országok egyes gazdasági szereplőinek egyéni és egymástól független döntésétől függ. Így ha az országok egy csoportja elhatározza, hogy csökkenti a kibocsátást, akkor a világméretű légköri terhelés ezek összességével megegyezően enyhül. Természetesen jobb lenne, ha az összes állam visszafogná a légkör terhelését, de már az is nagy eredmény, ha erre az országok egy csoportja kötelezettséget vállal.
Ebben az összképben azonban van zavaró elem, mert az egyes országok fogyasztása nem független a többiekétől. Ha például egy állam csökkenteni akarja a légköri terhelést, akkor nyilván visszafogja a felhasználást, főleg az olajfogyasztást, s ez leszorítja az energiahordozó árát. Ha pedig csökken a szénhidrogén-energia költsége, akkor a többiek részéről növekszik a kereslet, és ők összességében többet fogyasztanak, mint egyébként tették volna. A kibocsátásukat csökkentő államok ily módon lényegében szubvencionálják a versenytársaik növekedését, és nem szükségszerű, hogy mérséklődjön a légköri felmelegedés.
Az önmérsékletet célzó egyezményekben részt vevő államok áldozatvállalása csak akkor enyhíti a szén-dioxid-terhelést, ha az általuk fel nem használt fosszilis energiahordozók egy része a földben marad. Ehhez meg kell győzniük az olajsejkeket és más termelőket, hogy fogják vissza a szivatytyúik teljesítményét. Ha a sejkek megrögzötten tartják a kitermelésben a G8 önmérséklete nélkül tervezett szintet, akkor az olaj ára jelentősen esni fog, ami az adott körön kívül egyező mértékű fogyasztásnövelést gerjeszt, így a szén-dioxid-kibocsátásban jelentkező megtakarítás összességében nulla lesz.
Kérdés azonban, hogy az olajsejkek csökkentik-e majd a foszszilis tüzelőanyagok felszínre hozatalát. Első ránézésre ez logikus feltételezés, mert a szállítók többségének mérsékelnie kellene a kitermelést, ha az árak esnek. A sejkek azonban fix készleteken ülnek. Ha ezt nem ma termelik ki, akkor a jövőben kell megtenniük, hogy nyereségre tudjanak szert tenni. Ideális esetben a kitermelés rátája későbbre tolódna; ez ugyan hosszú távon nem oldja meg a szén-dioxid-terhelés problémáját, de legalább elhalasztaná a katasztrófát.
Az olajsejkek vélhetően akkor hajlanának a kitermelés elhalasztására, ha arra számíthatnak, hogy a vevő államok kereslete és a komparatív ár a jövőben kevésbé lesz nyomott. Ez azonban nem valószerű feltételezés, mert a sejkek nyilván abból indulnak ki, hogy a globális felmelegedés miatti aggodalmak az idő múlásával egyre jobban felerősödnek. Emiatt inkább gyorsítják, semmint lassítják a kitermelést, hogy ne akkor kelljen eladni az olajukat, amikor a szén-dioxiddal kapcsolatos félelmek tetőpontjukra hágnak, és amikor a fogyasztás visszafogását célzó intézkedések miatt nyomottabbak lesznek az árak. Mindezek folytán a „zöld” gazdaságpolitika paradox módon inkább gyorsítja, semmint fékezi a globális felmelegedést.
E megfontolásokból két tanulság adódik. Az összes szennyezőt a tárgyalóasztalhoz kell ültetni, és valamennyiüket kényszeríteni vagy ösztökélni a kibocsátás visszafogására. Egyetlen állam – például Németország – kötelezettségvállalásának túlteljesítése teljesen haszontalan, mert hiába adja egymaga az EU által – a kiotói egyezményben – az 1990–2012-es időszakra vállalt összesített terheléscsökkentés háromnegyedét, ezzel lényegében más szennyezők szén-dioxid-kibocsátását szubvencionálja. A másik, még súlyosabb tanulság az, hogy az olajsejkeket és más termelőket rá kell venni, halasszák későbbre a kitermelést, vagy akár hagyják a föld alatt a készletek egy részét. A jó hír Heiligendammból az, hogy az ENSZ-nek kell egy közös megoldást kidolgoznia. A rossz hír az, hogy ez a közeljövőben aligha történik meg. Ezért a természeti erőforrások tulajdonosai mindent elkövetnek, hogy mielőbb kitermeljék a készleteiket, és azok szénvegyület-tartalmát még idejekorán a levegőbe pumpáltassák, mielőtt az ENSZ kiutat találna ebből a zsákutcából.
A szerző a müncheni Ifo gazdaságkutató intézet igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.