Az MVM monopolisztikus helyzetének felszámolására vonatkozó bejelentést követően számtalan bizottság, fórum tárgyalta a történteket, igazából azonban érdemi és hiteles indoklás ez idáig nem született. Az egyértelműen kimondható, az adott helyzetben – drasztikus világpiaci áremelkedés, a szektorban felgyülemlett rendezetlen tételek miatt – az a várakozás, hogy a teljes piacnyitás az áram árának a csökkenését hozza, irreálisnak mondható. Ugyanis az elmúlt néhány évben az energiahordozók drámai árnövekedésén túl az EU-ban a környezetvédelmi követelmények fokozott előtérbe kerülése, a megújuló energiaforrások erőltetése a villamos energiát jelentősen drágítja, és nem csak a tüzelőanyagok árai nőnek, a modernizációs költségek és a fajlagos beruházások is ugrásszerűen emelkednek. Ezen a meghatározó trenden a mégoly sikeres teljes piacosítás sem képes változtatni, legfeljebb hosszabb távon a villamos energia fokozódó felértékelődésének ütemét foghatja vissza.
A politika és a közvélemény várakozásaitól függetlenül azonban továbbra is kérdés, mi okozhatta az árak ilyen mértékű növekedését. A drágulással kapcsolatban három tényezőcsoport körvonalazódik.
Egyrészt a már említett jelentős világpiaci áremelkedés. Ez a hatás kétségtelen, de számításaink szerint – miután a villamos energia végső fogyasztói árában a tüzelőanyag nem túl jelentős tétel – a globális drágulás nem indokolhatja a bekövetkezett hazai árnövekedés harmadát sem. A hosszú távú szerződésekből levezethető árváltozás, amely a hazai villamosenergia-termelés kétharmadát fedi le, 8-9 százaléknál nagyobb drágulást nem valószínűsít. Itt érdemes megemlíteni, hogy az EU a hazai hosszú távú szerződések vizsgálata során megállapította, azokban jelentős, burkolt állami támogatás rejlik, és nemcsak a megszüntetésük kívánatos, de az eddigi támogatások visszafizetése is elképzelhető.
Másrészt a régióban a korábbiakkal szemben jelentősen növekszik a villamosenergia-igény, a kínálat, az importlehetőségek pedig szűkülnek és egyre drágulnak. Valóban, déli szomszédainknál jelentős áremelkedés történt, és a hazai szintnél magasabb árak alakultak ki. Ugyanakkor a mostani drágulás után a hazai versenyszféra árszínvonala a visegrádi országok között a legmagasabb.
Végül abban többé-kevésbé egyetértés van, hogy a vártnál és a gazdaságilag indokoltnál drasztikusabb áremelkedés a nem éppen sikeresnek mondható törvényi szabályozás szükségszerű következménye. Az alapprobléma az, hogy az életbe lépett törvény a keresleti oldalon formailag majdnem teljes körűvé tette a piacra lépés lehetőségét, sőt, a nem egyetemes szolgáltatás körébe tartozók számára kötelezővé is tette, megszüntetve egyidejűleg a hatósági árat. Ugyanakkor változatlanul hagyta, sőt felerősítette a kínálati oldal 80-90 százalékát közvetlenül vagy közvetve uralni, befolyásolni képes egyetlen szereplő pozícióját. Márpedig a kínálati verseny elégséges feltételeinek megteremtése nélkül valós piaci árakról aligha beszélhetünk.
A bekövetkezett, nehezen indokolható áremelkedés tehát önmagában is változtatásokért kiált, de az igazi gazdaságpolitikai dilemma mégiscsak az, hogy a 2008-ban életbe lépett működési modell még jobban bebetonozta a kínálati oldal meghatározó szereplőjét, nullára csökkentve a valós piaci működés esélyeit. A vélekedésekkel szemben a mostani kiugróan magas ár nem „piaci” ár, hanem sokkal inkább olyan, amely már nemcsak a hosszú távú szerződések és a nem piackonform támogatási rendszer által privilegizáltak számára biztosít extra profitot, hanem az egyeduralkodó nagykereskedő számára is.
A szerző a GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.