Éppen ma tíz éve írtuk, hogy az ÁPV Rt. döntése alapján szétválik az állami tulajdonban lévő, 2002-ben 530 millió forint veszteséget termelt MAHART, és létrejön a MAHART Szabadkikötő Rt. Az utóbbit 2006-ban adta el az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. A folyami áruszállítási üzletágat egy évtizede a cég Duna Cargo Kft.-jébe vitték, amit aztán rövidesen megvásárolt a DDSG-Cargo GmbH.
A „maradék” MAHART tulajdonában maradt a két tengerjáró hajó, az orosz államadósság terhére átvett Pannon Star és Pannon Sun, amelyekkel – a hajósok szerint sajnálatosan átmeneti jelleggel – újra megjelent a magyar lobogó a világtengereken.
A 2003. június 18-i kormányülésen eldöntötték: a hajózási társaságot nyílt pályázaton hirdetik meg, és az ÁPV Rt. javaslata alapján lehetőség lesz arra, hogy a hajózási üzletágakat és az ingatlanokat egymástól függetlenül is értékesítsék. Amint Mészáros Tamás, az ÁPV Rt. elnöke akkor lapunknak elmondta, a kormányülésen a pénzügyminiszter azzal érvelt, hogy az EU-jogszabályok tengerhajózásra vonatkozó részeit le sem fordították, így nem lehetnek tengeri hajóink a csatlakozáskor.
A MAHART vezetése viszont a privatizációval kötötte volna össze tengerjáró hajói eladását, mondván, a nyereséggel működő hajók korai értékesítése csökkentené a társaság értékét. Ám 2005-ben a Pannon Star és Pannon Sun a Clippers-csoport bahamai leányvállalatához került, abban az évben, amikor kiírták a pályázatot a személyhajózási üzletágat vivő PassNave Kft. értékesítésére. A Masped Zrt. előbb a hajózási cég 33 százalékát vette meg, majd még 51 százalékot, amit most tulajdonképpen visszaadott az államnak.
A privatizáció során az két vélemény csapott össze, hogy a nemzeti vállalatot elherdálni vétek, illetve, hogy az állam a legrosszabb gazda. Majd meglátjuk, milyen eredménye lesz az állami vagyon évek óta folyó gyarapításának.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.