A Sonytól hekkelés útján ellopott és közzétett belső levelezések részletei nagy port kavartak. A történetben nemcsak az tanulságos, hogy egy minden bizonnyal állami megbízásból – Észak-Korea „sértődött meg” a Sony The Interview című filmje miatt – dolgozó hekker hogyan tud ilyen sikeresen behatolni a cég szerverére, hanem az is, hogy ártatlannak tűnő levelek válthatnak ki jelentős érdeklődést.
Sokan teszik fel a kérdést, hogyan lehetséges, hogy egy olyan, jórészt digitális információból, szoftverekből, filmekből élő cég, mint a Sony Pictures Entertainment ennyire egyszerűen megtámadható. Erre a kérdésre két lehetséges válasz is adódik: egyfelől nem tudjuk, hogy a cég rendszerének feltörése mennyire ment könnyen, ezt csak az tudja, aki elkövette a támadást. Akár az is lehet, hogy huzamosabb ideje dolgozik rajta. Ezt a feltevést erősíti, hogy Észak-Korea már ősszel megfenyegette a társaságot, hogy a The Interview című filmmel álljanak le, mert nem tűrik, hogy kifigurázzák Kim Dzsung Un diktátort. A másik lehetséges magyarázat az, hogy éppen tevékenységi körénél fogva a Sony rengeteg külső kapcsolattal rendelkezik, ami elméletben megkönnyíti a behatoló dolgát, és már nem a rendszerek biztonsága, hanem a védelem szabályozottsága kulcskérdés.
Csakhogy a Sony éppen az a cég, amely már eddig is sokat tanulhatott volna a hekkerekkel folytatott küzdelemből. Emlékezetes, hogy a vállalat 2011-ben magával az Anonymusszal került szembe, mert beperelt egy fiatal hekkert, aki feltörte a PlayStationt, és lehetővé tette, hogy a cég által nem támogatott játékok is fussanak rajta. Erre válaszul a hekkercsoport hetekre blokkolta a PlayStation hálózatát, és ellopta több mint 100 millió felhasználó személyes adatait. Ehhez képest a mostani hekkertámadás során az derült ki, hogy a személyes adattárolás azóta sem vált a Sony erősségévé, mert titkosítás nélkül tárolta az alkalmazottak fizetési adatait és tb-azonosítóját, és egy „Jelszó” nevű fájlban tartotta a jelszavakat, ami, ha igaz, akkor a legnagyobb szakmai hiba.
Az okozott kár nehezen számszerűsíthető. A nagy port kavart filmet a Sony végül az interneten keresztül mutatta be 15 millió dolláros letöltési bevételt érve el, és a független mozikból is befolyt további 2-3 millió dollár. A film tehát – talán éppen a nagy felhajtás miatt – sikeres, de a Sony brandjét ért kár így is óriási, és tovább nő, ahogy a cég nyilvánosságra került belső levelezését szép lassan szétcincálja a média. És ez átvezet bennünket az esettel kapcsolatos másik tanulsághoz, ahhoz, hogy mi minden használható fel ellenünk, amiről soha nem is gondoltuk volna.
Személy szerint úgy vélem, hogy a nagy filmgyártó vezetőjének munkaköri kötelessége, hogy értékelje a színészek teljesítményének ár/érték arányát, mégis okkal kelt visszatetszést, amikor egy konkrét színésznővel kapcsolatban adott negatív értékelése napvilágot lát; különösen akkor, ha ezt keresetlen szavakkal fogalmazza meg egy baráti levelezésben.
Egy ilyen levél nyilvánosságra kerülése nemcsak a színésznő híveinek körében rontja a stúdió reputációját, hanem annál szélesebb körben is, mert – remélhetőleg – még nem vagyunk hozzászokva ahhoz, hogy embereket ilyen markáns módon, üzleti alapon értékeljenek.
A helyzet az, hogy levelezésünk szinte biztosan tartalmaz olyan elemeket, amelyek félreérthetők, vagy negatívan értelmezhetők, esetleg manipulálhatók. Ez ellen nem lehet folyamatos önkontrollal védekezni, mégis szinte minden cégnél meg tudnak nevezni a munkatársak olyan vezetőt, aki különösen nyersen fogalmaz, kétértelmű utalásokat tesz, szerencsétlen vicceket mesél, vagy oszt meg a munkatársakkal. Az ő elektronikus ténykedésükkel kapcsolatban nem a félrenézés a megfelelő eljárás, mert ami elektronikusan megszületik, az soha nem tűnik el, és soha nincs száz százalékos biztonságban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.