Egyre közelebb kerülünk ahhoz, hogy a devizahitelek átváltása után egy újabb mentőövet dobjon a kormány az adósoknak: ez pedig a magáncsőd intézménye. A kormányülésen múlt héten már asztalra került a kérdés, amellyel nem csak a hitelesek járnának jól, ennek azonban számos feltétele van.
A súlyosan eladósodott háztartások problémáját továbbra sem oldja meg a devizahiteles elszámolás és forintosítás. Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy a jelentős késedelemben lévőknél az elszámolás hatására csak a hátralék fog érdemben csökkenni, a tőketartozás nem. Ezért a törlesztőrészlet újraszámított értéke e háztartások számára hasonló terhet fog jelenteni a jövőben is.
Az a kérdés, hogy az ismét bevezetés előtt álló magáncsőd intézménye végső megoldással szolgál-e. A magáncsőd célja és haszna a gyakorlatban, hogy a bajba jutott adósok egy állam által koordinált csődeljárással belátható időn belül megszabaduljanak pénzügyi terheiktől, és „tiszta lappal” folytathassák életüket. A hitelezőknek és az államnak is az az érdeke, hogy egy ilyen rendszert csak a valóban menthetetlen – legalább 90 napja nem fizető – adósok vehessék igénybe.
Ehhez szigorú belépési feltételek szükségesek. Mindenekelőtt az adós tartozásának alsó és felső korlátot kell szabni. Nem célszerű bevonni az átlagosnál jóval magasabb hitelt felvett fogyasztókat, valamint a kisösszegű fedezetlen hitellel tartozókat a rendszerbe, csökkentve így az igénybe vevők számát és a működtetés költségeit, amelyek nemzetközi példák alapján csődeljárásonként több ezer eurót is jelenthetnek. Ennek megfelelően célszerű lenne nagyjából 3 és 30 millió forint között tartani a személyenként megengedett teljes adósságállományt.
Az adós havi bevételeire is meg kell állapítani alsó és felső határt. Ha előbbit túl alacsonyan szabja meg a jogszabály, akkor számos magáncsődbe lépett adós egyáltalán nem lesz képes törleszteni, miközben a rendszerhez kapcsolódó költségek (például vagyongazda díja) változatlanul felmerülnek. A hiteltörlesztésre fordítható jövedelemi hányad felső korlátja pedig méltányossági elvek miatt szükséges.
A magáncsőd sikerének titka a részleteiben rejlik. A törvényalkotónak mindent meg kell tennie annak érdekében, hogy a nem teljesítő portfólió tisztulásnak induljon, ugyanakkor ne bénítsa meg a hitelezési szektort, ne tegye túl költségessé és bonyolulttá a megvalósítást. Rendkívül komplex folyamatról van szó ugyanis: elég belegondolni, mekkora kihívást jelent az adós indokolt és nem indokolt létfenntartási kiadásainak megállapítása, ellenőrzése, a jövedelemhányad és az egyéb – akár nem tisztán szerzett – jövedelem figyelembe vétele.
Ha a kereteket nem szabják kellően szűkre, akkor több százezer adós jelentkezhet be, miközben a rendszer és a piac – szintén nemzetközi példák alapján – évi tíz-tizenötezer új eljárás kezdeményezésénél aligha bír el többet. Kellő körültekintés hiányában fennáll a veszély, hogy törleszteni képes adósok is a magáncsődöt választhatják, amennyiben így olcsóbban kiléphetnek tartozásukból, és megtarthatják a jelzálog tárgyát. Reményük nem alaptalan, a csődvédelem és az eljárás akár 5-7 évig is elhúzódhat, ami egyben a végrehajtási eljárások további szüneteltetését is jelenti.
Ez a rövid távon negatív banki eredményhatáson túl jelentős kockázatot jelent: a már minősített, de még 90 napon belüli állományok 90 napon túlivá válhatnak. A bankok és hitelezők számára kiemelt kockázat, hogy egyelőre nem tisztázott, mely felek és milyen arányban viselik a vagyongondnoki rendszer tetemes költségeit. További kérdés, hogy a fedezetlen hitelállományuk jelentős részét leírni kényszerülhetnek-e a bankok, az értékvesztésen keresztül rontva így mérleg szerinti eredményüket, a csökkenő törlesztéseken és kamatbevételeken keresztül pedig a mérlegfőösszeget.
Kérdés, hogy mit tehetnek a bankok. Az elszámolás alapján úgy becsülhető, hogy a több mint 1000 milliárdos 90 napon túl késedelmes állomány akár 10-15 százaléka ismét teljesítővé válik. Ez azonban nagyrészt csak átmeneti pozitív mellékhatás, így a bankoknak jelentős erőforrásokat érdemes összpontosítania az újonnan menthetővé vált ügyfelek kezelésére és a „visszacsúszás” megelőzésére. Priorizálni kell az intenzíven kezelendő ügyfélcsoportokat, és ügyféltörténeti jellemzők alapján megfelelően célzott kezelési módokat kell kialakítani. Erre szolgálhat megoldásként a több helyen sikeresen bevezetett behajtási mutatószámrendszer, ami hiteltörténeti és magatartási adatokat elemez statisztikai és modellezési eszközökkel megtámogatva.
Nemzetközi példák alapján a magáncsőd eljárások megtérülését és morális kockázatait ismerve, bizonyos adósoknál mindkét fél számára előnyösebb lehet akár a lejárt tartozás egy részét elengedni, és átstrukturálásban megállapodni. Ez a gyakorlatban egy komplex, de kifizetődő modellezési és döntési feladatot jelent.
A továbbra is menthetetlen adósok problémájára a Nemzeti Eszközkezelő nyújthat megoldást. Bár az intézmény által megvásárolt ingatlan után a legtöbb esetben a követelés minimum felét leírni kényszerülnek a bankok, még így is a piaci értékesítésénél és a sikeres magáncsődeljárásnál nagyobb megtérülést várhatnak.
A magáncsőd intézménye célozott és óvatos bevezetés, valamint párhuzamos banki proaktivitás esetén középtávon minden érintett (adós, állam és bank) számára kedvező lehet. Az adósok elkerülhetik a zálogtárgy elvesztését, a bankoknál javulhat a hitelportfólió minősége, hosszabb távon pedig akár nőhet a vállalkozási és hitelezési aktivitás is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.