BUX 43,468.28
+0.31%
BUMIX 3,801.11
+1.13%
CETOP20 1,824.74
-0.08%
OTP 8,930
+3.40%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+0.29%
+1.00%
ZWACK 17,400
+0.87%
+2.27%
ANY 1,540
0.00%
RABA 1,135
+1.79%
0.00%
+2.27%
0.00%
0.00%
OPUS 153.8
+0.52%
-4.00%
-0.74%
0.00%
+0.96%
OTT1 149.2
0.00%
-0.44%
MOL 2,900
-3.33%
+1.04%
ALTEO 2,780
+1.46%
-5.33%
+0.11%
0.00%
-0.85%
+5.26%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.34%
0.00%
0.00%
SunDell 45,800
0.00%
0.00%
-2.88%
+0.48%
0.00%
+3.59%
+3.28%
GOPD 12,400
-0.80%
OXOTH 3,490
+0.58%
0.00%
NAP 1,230
+0.99%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Vélemény

A WTO felélesztése

A Világkereskedelmi Szervezet mostanában főként csak negatív összefüggésben szerepel a hírekben. Vélemény.

A Világkereskedelmi Szervezet (WTO) mostanában főként csak negatív összefüggésben szerepel a hírekben. Sokan egy idejétmúlt keretrendszer nem hatékony őrzőjeként tekintenek a szervezetre, amely nincs felkészülve a 21. századi világgazdaság kihívásaira.

Általában a WTO tagállamai is egyetértenek abban, hogy ahhoz, hogy továbbra is releváns maradhasson, a szervezetnek sürgősen meg kell reformálnia magát.

Az utóbbi hónapokban további kihívások érték a WTO-t. A fellebbviteli testülete, amely a tagállamok közötti kereskedelmi viták ügyében jár el, lényegében december óta nem működik, miután a testület új bíráinak kinevezéséről nem jött létre megállapodás. Továbbá idén májusban a WTO főigazgatója, Roberto Azevedo bejelentette, hogy augusztus végén, egy évvel megbízatásának lejárta előtt távozik a posztjáról.

Bárki lesz is Azevedo utódja, súlyos kihívásokkal kell majd szembenéznie. 1995-ös megalapítása óta a WTO nem volt képes végigvinni a világkereskedelmi tárgyalások újabb fordulóját, és nem tudta megteremteni a kölcsönös előnyök lehetőségét a WTO tagállamai számára. A 2001 novemberében indult dohai fordulónak az eredeti tervek szerint 2005 januárjában kellett volna véget érnie.

Tizenöt évvel később a WTO tagállamai még mindig azon vitáznak, hogy vajon a dohai folyamatnak tovább kell-e haladnia. Néhányan úgy gondolják, hogy ezt felülírták már az események, míg mások újabb tárgyalásokat folytatnának.

A WTO több más megállapodásnál is csalódást keltő eredményt tud csak felmutatni, kivétel ez alól a 2017 februárjában hatályba lépett kereskedelemkönnyítési megállapodás és az a 2015-ös döntés, amelynek értelmében a mezőgazdasági exporttámogatások minden formáját eltörlik. Mindeközben néhány tagállam jóval szélesebb körű regionális kereskedelmi megállapodások tervezetén dolgozik, amelyek olyan fontos kérdéseket ölelnek fel, mint a digitális gazdaság, a beruházások, a verseny- és környezetvédelmi politika, valamint a klímaváltozás.

Fotó: AFP

Ezeknek a kérdéseknek csupán igen kis szeletét érinti a dohai fejlesztési forduló, amelynek célja eredetileg a WTO szabályainak modernizálása volt. A szervezet szabályai között van néhány olyan, amelyet könnyen ki lehet kerülni. Ez pedig felborítja a jogok és kötelezettségek egyensúlyát a tagállamok között. A koronavírus-járvány során néhány ország például megkérdőjelezhető exportkorlátozásokat vezetett be gyógyszerekre és élelmiszerekre.

Ezen kihívások ellenére nem lehet azt mondani, hogy a WTO egy tévedés lenne. A szervezet az elődje, az általános vám- és kereskedelmi egyezmény (GATT) sikereire épült, amely 1948-ban lépett hatályba. A szabályokon alapuló multilaterális kereskedelmi rendszer, amely a GATT-tal kezdődött, az elmúlt hét évtizedben nagymértékben elősegítette a világgazdasági növekedést az átlagos vám csökkentésével és a nem vám jellegű akadályok folyamatos felszámolásával.

Mindamellett a WTO tagállamai mostanra felismerték a szervezet 21. századi kívánalmaknak megfelelő újraindításának szükségességét. A fejlett országok úgy vélik, hogy túl régóta viselik a kereskedelmi liberalizáció terheit, és a fejlődő országoknak többet kellene vállalniuk e téren. A kevésbé fejlett, illetve alacsony jövedelmű fejlődő országok mindeközben azt állítják, hogy a WTO szabályai akadályozzák a növekedést és a gazdaságaik modernizálását célzó törekvéseiket.

Az elmúlt két évtizedben a nemzetközi kereskedelem mumussá vált azok szemében, akik a világkereskedelmet tették felelőssé a gazdasági problémákért, amelyekkel néhány ország küzd.

A kereskedelem azonban nem egy zéróösszegű játék: a jogok és a kötelezettségek egyensúlyban lehetnek, ahogy azt a globális és a regionális kereskedelmi szabályok 1948 óta tartó fejlődése mutatta. A WTO és tagállamai előtt álló feladat az, hogy kitalálja, miként lehet előrelépést és kölcsönösen kedvező megállapodásokat elérni.

Minden tagállamnak részt kellene venni ebben a vállalkozásban, mivel ez az egyetlen módja annak, hogy a szervezet visszaszerezze a hitelességét, és betölthesse szabályozói funkcióját. Az új tárgyalásoknak ezért figyelembe kell venniük a tagállamok különböző mértékű gazdasági fejlettségét, és azt kell megcélozniuk, hogy tisztességes, minden fél számára egyenlő feltételeket biztosító megállapodások szülessenek.

A WTO előtt álló másik fontos feladat a transzparencia erősítése, valamint a hatékony vitarendezési rendszer kialakítása. Egy erőtlen WTO nem szolgálja semelyik ország érdekét. A hatékony, szabályokon alapuló nemzetközi kereskedelmi rendszer a közjót szolgálja.

A szervezet felélesztésének kudarca alá fogja ásni a kormányok erőfeszítéseit, hogy kihúzzák a koronavírus-járvány okozta recesszióból a világgazdaságot.

A WTO-nak szerte a világban pótolhatatlan szerepe van az országok gazdasági kilátásainak és az emberek életének alakításában. Bár a válság ráirányította a figyelmet a szervezet romló helyzetére, a WTO további hanyatlása nem elkerülhetetlen. Egy olyan világgazdaságban, amelyet már veszélybe sodort a koronavírus-járvány, a WTO újjáélesztéséhez megfelelő orvosságot, vagyis a tagállamok politikai akaratát, elszántságát és rugalmasságát kell alkalmaznunk.

 

Copyright: Project Syndicate, 2020

www.project-syndicate.org

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek