Közel négymillió földtulajdonos van Magyarországon az ingatlan-nyilvántartás tanúsága szerint, ezzel szemben a gazdálkodók száma ennek csak a töredéke, 196 ezer fő. Nem véletlen, hogy a magyar termőföldek több mint 50 százaléka nem a tulajdonos által, hanem haszonbérlet útján kerül megművelésre. Ez az elaprózódott tulajdonosi szerkezet alapvetően a rendszerváltást követő kárpótlás miatt alakult ki, melyet az elmúlt évtizedek öröklési folyamatai még tovább szabdaltak. Ezek a tendenciák azonban nem csak a tulajdonosok számának növekedését eredményezték, hanem olyan birtokszerkezet kialakulásához is vezettek, mikor a fizikailag egy táblaként használt és egybeművelt területek jogilag külön-külön helyrajzi számon, szétdarabolva szerepelnek a nyilvántartásban. Ez problémákat okozhat a támogatások lehívásában és növelheti az adminisztrációs költségeket is, ezért gyakran merül fel a gazdák részéről, hogy miként lehetne ezeket a területeket összevonni.
A telekalakítási eljárásnak különböző fajtái vannak, attól függően, hogy milyen céllal kívánjuk módosítani a földrészlet(ek) területét.
Telekmegosztás:
Az az eljárás, amikor egy földrészletet kettő vagy több részre osztják, az új telkek önálló földrészletként, saját helyrajzi-számmal fognak szerepelni.
Telekegyesítés:
A telekmegosztással ellentétes művelet, amikor kettő vagy több egymással szomszédos földrészletet összevonnak, melyek a továbbiakban egy helyrajzi számon szerepelnek majd az ingatlan-nyilvántartásban.
Telekhatár-rendezés:
Amikor két vagy több szomszédos földrészletnek közös határszakaszát módosítják valamilyen megállapodásnak megfelelően. A földrészletek helyrajzi száma és darabszáma változatlan marad.
Telekcsoport újraosztása:
Az az eljárás, amikor több egymás melletti földrészletet összevonnak és újraosztják a területet.
Az eljárást a földhivatalnál lehet megindítani, a kérelmet bármelyik földrészlet bármelyik tulajdonosa benyújthatja, de kezdeményezheti az is, aki erről a tulajdonossal írásban megállapodott és az is, aki elbirtoklási pert indít a tulajdonossal szemben.
[384/2016. Korm. rendelet 21. § (3) bek.]
A telekalakítási eljárás megindításához szükség van az úgynevezett telekalakítási dokumentációhoz (ennek két eleme van: a változási vázrajz és a telekalakítási helyszínrajz), amit földmérő szakember készíthet el. Ez nyilvánvalóan megdrágítja a költségeket, így a magam részéről azt tartanám birtokpolitikai szempontból előnyösnek, ha legalább a kisebb parcellák összevonását egyszerűsített módon lehetne intézni (hasonlóan az osztatlan közös tulajdon megszüntetéséhez).
Szintén fontos tudni, hogy a kérelem benyújtását követően a telekalakítási eljárás megindítása széljegyként feltüntetésre kerül a tulajdoni lapon, ez ugyanis az eljárás végéig megakadályozza például az osztatlan közös tulajdon megszüntetésének megindítását.
[2020. évi LXXI. tv. 4. § (3) bek. c) pont]
Főszabály szerint a telekalakítás során figyelemmel kell lenni a helyi építési szabályzatra (HÉSZ), de termőföldek összevonása esetén 50 hektáros méretig el lehet térni a HÉSZ-től (azzal a feltétellel, hogy a kialakítandó földrészletek területe nem lehet kisebb a változás előtti területnél).
[384/2016. Korm. rendelet 23/B. § (2) bek.]
Amennyiben például villamos berendezés (például nagyfeszültségű vezeték) miatt szolgalmi joggal terhelt az ingatlan, úgy ennek jogosultjától előzetesen be kell szerezni a hozzájárulását.
[384/2016. Korm. rendelet 23. § (11) bek.]
Ugyanígy, ha a telekalakítás közút területét érinti, akkor a kérelemhez szükséges mellékelni a közút kezelőjének hozzájárulását is.
Fontos, hogy a telekalakítási engedély és a hozzá tartozó telekalakítási dokumentáció az engedélyező határozat véglegessé válásától számított egy évig hatályos.
[384/2016. Korm. rendelet 23. § (4) bek.]
Arra is van lehetőség, hogy a telekalakítást adásvétellel vegyes formában bonyolítsák le a felek. Ennek a menete az, hogy elsőként meg kell indítani a telekalakítási eljárást és ha már rendelkezésünkre áll az illetékes földhivatal által záradékolt változási vázrajz, valamint a telekalakítást engedélyező határozat, akkor indítható meg az adásvételi szerződés hatósági jóváhagyása. Ez természetesen működhet ajándékozási szerződés útján is, természetesen erre csak közeli hozzátartozók között van lehetőség.
Igen, az elővásárlási jogosultak a telekalakítással vegyes adásvétel esetén is tehetnek elfogadó nyilatkozatot. Az eljárás ebben az esetben megegyezik a klasszikus termőföld adásvételi szerződéssel és a helyi földbizottság is állást foglal az ügyben. Az már egy nehezebb gyakorlati kérdés, hogy mi történik akkor, ha az elővásárlási nyilatkozatot tevő személy lép be a szerződésbe, hiszen a telekegyesítés eleve feltételez mindkét fél részéről egy már meglévő területet (hiszen csak azt lehet összevonni), de a belépő fél részéről ez nyilván nem így történik. Tapasztalatom szerint ilyenkor az a kérdés merül fel, hogy mivel az elővásárlásra jogosult a megállapodás minden pontját (így a telekegyesítésről szóló részt is) köteles elfogadni, úgy pontosan mit is szerez az elfogadó nyilatkozatot tevő fél, sőt egyáltalán jóváhagyható-e vele a szerződés? Mindenesetre a szerződő feleknek érdemes ezt a kockázatot is mérlegelni a telekalakítási eljárás megindítása előtt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.