Az eurázsiai térség elmúlt évtizedekben kiemelkedő teljesítményt felmutató országaiban – például Szingapúr, Dél-Korea, Vietnám – a gazdasági fejlődés alapvető építőköve volt a tudástechnológia hasznosítása. Ennek egyik fontos eleme az élethosszig történő tanulás értékké válása. Ezt az utat járta és járja már egy ideje az Európai Unió országainak egy csoportja (Svédország, Finnország, Hollandia), de fontos jellemzője mindez Svájc vagy az Egyesült Államok kiemelkedő versenyképességének is. Hazánk helyzetében a versenyképesség központi kihívássá válásával egyidejűen célként fogalmazódik meg a már említett élethosszig tartó tanulás. Hiszen e nélkül elképzelhetetlen a magas színvonalú innováció, a tudás alapú gazdaságpolitika folytatása, a nemzetközi folyamatokba való mély beágyazódás, valamint a szuverén geopolitika folytatása is. Sajnos ma még ezen a téren jelentős az elmaradásunk a már említett északi EU-s tagállamoktól vagy például a balti államok kicsi, ám rendkívül versenyképes csoportjától.
Ahhoz, hogy az élethosszig tartó tanulás valós programmá válhasson, feltétlenül biztosítani kell az alábbi környezeti jellemzőket:
A fentebb rögzített feltételrendszer biztosítása terén még vannak jelentős hiányosságok, illetve ellentmondások, amelyek közül talán az alábbiak a legfontosabbak:
Természetesen a fentebb felsoroltak mellett további társadalmi és gazdasági jelenségek is megemlíthetők, amelyek bizonyos mértékig eltávolítják az egyént az élethosszig tartó tanulástól. Különösen igaz ez akkor, ha lépten-nyomon azt lehet látni, hogy tudás és tanulás nélkül is lehet boldogulni, és a diplomák megszerzéséig tartó közel két évtizedes tanulási folyamat, az azt követő tudást és tapasztalatot egyaránt erősítő át- és továbbképzések, valamint más felsőoktatási szakmai továbblépések sok esetben nemcsak a családon vagy a kisebb közösségeken, lakókörnyezeten belül, hanem széles társadalmi platformon is alulértékeltnek minősülnek. (Elég csak a tömegmédia „celebideál-közvetítését” végző megnyilvánulásait szóvá tenni.) De itt említhetjük meg azt is, hogy amikor a gazdaság extenzív bővülést követ, amely az elmúlt másfél évtizedben sikeresen hozzájárult közel 1 millió új munkahely létrejöttéhez és vezető nemzetközi cégek hazai betelepüléséhez, akkor nem elsődleges cél az élethosszig tartó tanulás, hanem ezzel szemben a célzott praktikus szakmai képzés és a betanítás válik meghatározóvá.
Napjainkban az extenzív lehetőségek kimerülésével a GDP alakulása, a versenyképesség, az innováció felfuttatása már egyértelműen megköveteli az élethosszig tartó tanulás irányába történő elmozdulást.
Ha ez nem történik meg, vagy nem válik értékké gazdasági és társadalmi vonatkozásban egyaránt, akkor nehéz lesz továbblépni a közepes fejlettség csapdahelyzetéből. Ahogy a közismert mondás szól: „Járt utat a járatlanért el ne hagyj” – a ma és a jövő kihívásaira tekintettel dobjuk sutba ezt a gondolatot, és hagyjuk el a járt utat a járatlanért!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.