A technológiai fejlődés az a terület, ahol az Egyesült Államok évtizedeken keresztül nem csupán megelőzte a világ többi országát, hanem meghatározta, hogyan alakul a jövő. A világ legjobb egyetemei, a fejlett kockázati tőkebefektetői kör, a vállalkozói attitűd, a hatalmas belső fogyasztói piac, illetve a kormányzati k+f programok olyan hiánytalan ökoszisztémát alkottak, amely így egyben csak az Egyesült Államokban volt meg. Ez a teljes rendszer pedig önmagát erősítő körforgásban működött, amelyben a meghatározó vállalatok az újításokból származó profitot a technológiák következő generációjának kifejlesztésébe forgatták vissza, biztosítva ezzel a jövőbeni dominanciájukat is.
Napjainkban egyre inkább úgy tűnik, hogy ez a dominancia véget ért. Kína sokáig egyszerűen a világ gyáraként volt elkönyvelve, amely másoktól veszi át vagy szerzi meg a termelési technológiát, mára azonban az ázsiai ország az innováció terén is a világ egyik vezető erőközpontjává vált. Kína részben újraértelmezte az innovációt, tudatosan építve saját erősségeire, a hatalmas belső piacra, a rendelkezésre álló anyagi és humán erőforrásra, az újítások gyors tömegtermelésének és piacra vitelének képességére, a minőségi tudományos kutatómunkára, illetve a célzott kormányzati fejlesztési politikákra.
Ideális esetben Sencsen és a Szilícium-völgy a közösen kialakított keretekben akár együtt is tudna működni, illetve korrektül versenyezhetne egymással. Ilyen keretek azonban egyre kevésbé léteznek, mivel mindkét nagyhatalom vezetése evidenciaként tekint arra, hogy a tudomány és technológia terén elért kutatási eredmények fogják meghatározni a 21. század geopolitikai viszonyait. Ebből pedig az következik, hogy a nemzetközi rendszerben csökkenő súlyt képviselő USA és a felemelkedő kihívóként megjelenő Kína közti elkerülhetetlen konfliktus legfontosabb terepe a technológia lesz.
A főcímeket uraló kereskedelmi háború alakulása nehezen megjósolható, a technológia frontvonalán azonban biztosan nem lehet enyhülésre számítani hosszabb távon a két nagyhatalom viszonyában. A jövő geopolitikai erőviszonyait meghatározó technológiai versengés logikája ugyanis alapvetően különbözik a kereskedelmi háborúétól. Trump többször utalt rá, hogy kereskedelmi kérdésekről kész tárgyalni Pekinggel, illetve egy megállapodás keretében akár jelentősen csökkentené a Kínából érkező importra kivetett vámokat. Ezzel szemben a tech szankciók feloldására már a Biden-kormányzat sem vázolt fel forgatókönyvet. Vagyis nem egy előnyös megállapodás elérése a cél, a tech fronton Washington nem valamilyen lépést szeretne kikényszeríteni Kína részéről, hanem vissza akarja vetni vetélytársát azon a területen, amely a jövő hatalmi befolyása szempontjából meghatározó. Ez a szemlélet Trump visszatérésével semmit sem változott.
Jó példa erre a Fehér Ház vezető tudományos és technológiai tisztviselőjének nyilatkozata, amely szerint egyelőre az USA dominálja a mesterséges intelligencia fejlesztését, ám Kína gyorsuló ütemben zárkózik fel, amit a Trump-kormányzat meg akar akadályozni.
A Kínával szembeni előny megtartása érdekében egyrészt gyorsítaná a saját technológiák fejlesztését, illetve azok használatára ösztönzi majd az amerikaiakat és a világ más országait. Másrészt Washington megakadályozná, hogy Kína hozzáférjen a mesterséges intelligencia fejlesztéséhez szükséges technológiákhoz. A Fehér Ház nézete szerint ehhez a szövetséges országoknak fel kell sorakozniuk az USA mellé azzal, hogy az amerikai technológiát használják a mesterséges intelligencia terén, illetve részt vesznek Kína „távol tartásában”.
A fentiek alapján a korábbiaknál is reálisabbnak tűnik a technológiai blokkokra szakadó világ képe, ami magyar külpolitikai stratégia szempontjából kifejezetten kedvezőtlen forgatókönyv lenne. A vázolt folyamatok jelentős kockázatot jelentenek annak a víziónak a megvalósítására nézve, amely szerint hazánk a keleti (elsősorban kínai) és nyugati technológia és befektetések találkozási pontja lenne. A magyar érdek ebben a tekintetben az lenne, hogy a két nagyhatalom közti technológiai háború minél szűkebb területet érintsen, és a Trump-kormányzat az előző elnöki ciklusban szlogenné vált, „kis udvar, magas kerítés” megközelítést alkalmazva alakítsa a technológiai kapcsolatait Kínával. Erre azonban egyre kevesebb esély mutatkozik, és nem csupán azért, mert a hasonlat a Biden-korszak terméke, hanem azért is, mert az a bizonyos udvar már a demokrata elnökség alatt is folyamatosan bővült, és a kerítés magassága is csak egyre növekedett.
A mesterséges intelligencia berobbanásával és Trump erőből való politizálásával minden adott ahhoz, hogy az amerikai és a kínai tech ökoszisztéma gyorsuló ütemben váljon le egymásról.
Washington eltökélt abban, hogy a mesterséges intelligencia korában is az USA írja a jövőt, a világ azonban technológiai szempontból is egyre inkább multipolárissá válik, amelyben nem egyetlen fajta mikrocsip vagy szabvány fog dominálni, hanem az alkalmazkodóképesség, illetve a partneri kapcsolatok fogják meghatározni, hogy az egyes országok hogyan boldogulnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.