1. napraforgó-étolaj 

A legtöbben talán nem is sejtik, de az étolaj alapanyagának, a napraforgónak a meghatározó része Ukrajnából kerül a Magyarországon működő gyártókhoz. Lapunk úgy tudja, a készletek stabilak, érkezik az áru a keleti szomszédtól. Elemi érdek, hogy ez így maradjon, ugyanakkor, ha változna a helyzet, arra a beszerzési csatornák diverzifikálásával választ lehet adni, így a hazai napraforgó felhasználása mellett például a romániai is megoldás lehet. 

Fotó: Bach Máté

A napraforgó-étolaj az utóbbi időszakban azért kapott kiemelt figyelmet, mert az rendkívüli mértékben érintette, be is került az élelmiszerárstop védelme alá a termék. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) tavaly októberi átlagára egyébként az étolaj esetében 713 forint literenként.

2. kibervédelem

Már azt megelőzően, hogy az orosz haderők tüzet nyitottak volna, kibertámadás ért több ukrán bankot és minisztériumot. Ez több piaci szereplőt a környező országokban, így itthon is óvatosságra int. Ennek hatására több kereskedelmi vállalatnál zajlik az informatikai rendszerek vizsgálata, hogy meggyőződhessenek afelől, adott esetben ellen tudnak állni egy lehetséges kibertámadásnak. 

3. segítségnyújtás

Több áruházláncot is megkerestek azzal a háború kitörése óta, hogy ha felmerül az igény, tudnak-e segíteni. Az egyelőre kérdéses, hogy a magyar-ukrán határ túloldaláról érkező menekültek ellátását céloznák a szállítmányok, vagy inkább az ukrán oldalon maradt lakosság részesülne belőle, adott esetben kárpátaljai magyarok. Mindenesetre az élelmiszer-kereskedők mindenben együttműködnek a hatóságokkal, elsősorban alapvető élelmiszerekkel segítenének a bajbajutottakon.