BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Energiaügyi Minisztérium: a lakosság támogatása kiemelten fontos

Az Energiaügyi Minisztérium államtitkára kijelentette, hogy a magyar kormány ragaszkodik ahhoz, hogy az Európai Unió reális célokat tűzzön ki maga elé, így elengedhetetlennek tartja, hogy 2035-re kelljen elérni, hogy a városi buszok százszázalékosan zéró kibocsátással üzemeljenek. Az államtitkár szerint az uniós klímacélok nem veszélyeztethetik a lakossági támogatásokat, mint például a rezsicsökkentést.

Magyarország ragaszkodik a lakosságnak nyújtható támogatások, köztük a rezsicsökkentés megtartásához az uniós klímacélok meghatározása során is – jelentette ki az Energiaügyi Minisztérium környezetügyért és körforgásos gazdaságért felelős államtitkára Luxembourgban hétfőn.

RAISZ Anikó
Raisz Anikó, az Energiaügyi Minisztérium környezetügyért és körforgásos gazdaságért felelős államtitkára.
Fotó: Krizsán Csaba / MTI

Raisz Anikó az uniós környezetvédelmi tanács ülését követően az MTI-nek elmondta, hogy az uniós klímacélok terén fontos a megvalósíthatóság szem előtt tartása. Tájékoztatása szerint a hétfői tanácsülésen nem sikerült lezárni azokat a tárgyalásokat, amelyek végén kialakítják az Európai Unió álláspontját az ENSZ közelgő idei klímakonferenciájára (COP28).

A tagállamok egyetértenek a célokban, de egy-egy pont kapcsán éles vita bontakozik ki.

Vita van például arról, miként valósítható meg a zöldátállás úgy, hogy közben fenntartható maradjon a gazdaság, és ne legyen negatív következménye a versenyképességre sem. E tekintetben Magyarország a realitást képviseli, azt szeretné, hogy a vállalt kötelezettségeket a lehető leghatékonyabban hajtsa végre. A kormány nem támogat olyan új kötelezettségvállalásokat, amelyek megvalósítására kicsi esélyt lát – magyarázta az államtitkár.

Raisz kiemelte, hogy Magyarország szempontjából kardinális jelentőségű a nehézgépjárművek szén-dioxid-kibocsátásának kérdése. A magyar kormány ragaszkodik ahhoz, hogy az unió reális célokat tűzzön ki maga elé. A magyar álláspont elengedhetetlennek tartja, hogy 2035-re kelljen elérni, hogy a városi buszok százszázalékosan zéró kibocsátással üzemeljenek.

Az államtitkár különösen fontosnak nevezte a globális műanyagszennyezés elleni egyezmény elfogadását,

amellyel kapcsolatban arra hívta fel a figyelmet, hogy a tengeri szennyezés nagy része a folyókból származik.

Szerinte Magyarország tengerpart nélküli országként úgy érzi, hogy a folyók tisztaságáért vívott küzdelem által sokat lehet tenni a tengerek tisztaságáért is. Mint mondta, közösen és a megfeszített erővel kell küzdenünk a klímaváltozás negatív hatásainak kiküszöbölésén, ami nem jelentheti azt, hogy konszenzus nélkül olyan álmokat kergessünk, amelyeket nem tartunk reálisan megvalósíthatónak.

Az államtitkár szerint a klíma és természetvédelmi akcióterv elfogadásával Magyarország a klímavédelem terén nagyon sokat haladt előre, és azt szeretnék, hogy a tervek megvalósítása közben a magyar gazdaság még erősebbé, még versenyképesebbé váljon.

Elindult az uniós karbonvám beszoktató időszaka

Az uniós karbonvám-mechanizmus úgy kívánja elősegíteni a károsanyag-kibocsátás visszaszorítását, hogy ellensúlyozza az olcsóbban, de környezetszennyezőbb módon előállított termékek versenyelőnyét az uniós országokban, így Magyarországon is. Az új szabályozás átmeneti fázisa 2023. október 1-jétől 2025 végéig tart. Utána már fizetni kell a vámot, emiatt megdrágulhat az import is.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.