BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új Duna-híd Magyarországon: most már biztos, mikor adják át – nem kell sokat várni

Óriási jelentőségű beruházás készül el hamarosan. Néhány hónap múlva megnyílik a forgalom előtt a huszadik Duna-híd Magyarországon. A Paks és Kalocsa között épülő átkelő hetven kilométeres kerülő utat rövidít le.

Néhány napja számoltunk be arról, hogy fizikailag is összeért a Kalocsa–Paks új Duna-híd két oldala. Óriásberuházásról van szó, amelynek a jelentősége is hatalmas. Ezért is fontos, hogyan áll a kivitelezés, és mikorra készülhet el a Duna magyarországi szakaszának huszadik átkelője.

híd, Duna
Idén nyáron már közlekedni lehet az új  Duna-hídon Magyarországon. Fotó: Filvig Géza / Facebook

Ebben a kérdésben szolgált most friss információval Kalocsa polgármestere. Filvig Géza a közösségi médiában tett közzé bejegyzést a beruházásról. Azt írta, hogy bár a híd két oldala fizikailag összeért, a munkák azonban még gőzerővel folynak. Ugyanakkor kijelentette, hogy 

az idén nyáron már közlekedni lehet a hídon.

Ez fontos megerősítése annak, hogy nincs csúszás az építkezésnél, és az előzetesen feltételezett 2024. nyári átadás valóban tartható.

Miért fontos az új Duna-híd?

A Paks és Kalocsa között épülő új Duna-híd hetven kilométeres kerülő utat rövidít le, amint birtokba vehetik a járművek. Ennek köszönhetően Kalocsa és az M6-os autópálya, valamint Kalocsa és Paks között a menetidő hozzávetőlegesen 15 percre csökken. Filvig Géza szerint az új Duna-híd 

  • munkahelyteremtést,
  • gazdaságfejlesztést,
  • innovációt

jelent Kalocsa számára. „Polgármesterként azon dolgozom, hogy az új lehetőségeket a legmaximálisabban használja ki városunk, és végre Kalocsa is bekapcsolódjon az országos gazdasági körforgásba” – írta.

 

Mit kell tudni az új Duna-hídról?

Az új Duna-híd tehát a magyar Duna-szakasz huszadik átkelője lesz, és most már biztos, hogy 2024 nyarára elkészül. A kivitelező a Duna Aszfalt Zrt., amely még 2021 februárjában kezdte meg az építést.

Klasszikus óriásprojektről van szó: a híd 946 méter hosszú, és hozzá kapcsolódóan jelentős úthálózatot is kiépítenek. 

A megvalósítást mintegy 92 milliárdért nyerte el még 2020 őszén a Duna Aszfalt a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) megrendelésében. 

Azóta a NIF lényegében beolvadt az Építési és Közlekedési Minisztériumba, így a tárca a megrendelő.

Az eredeti tervek szerint az átkelő, illetve a környező településekhez és az M6-oshoz kapcsoló 512-es és 5124-es út mintegy 77 milliárd forintból készül el. Ehhez jön hozzá a Duna nyugati partján futó, észak–déli irányú útszakasz, amely Gerjent és Paksot köti össze. Ez az ütem nagyjából 15 milliárd forintból valósul meg. Így jön össze a fejlesztés összességében 92 milliárdos összege.

Hogy az azóta bekövetkező negatív gazdasági körülmények miatt változott-e az ár, egyelőre nem ismert.

Korszakos fejlesztéssel indul az új év: akár 100 kilométeres sebességgel lehet majd vonattal közlekedni Budapesten

Erős hírrel indul a január, felgyorsul ugyanis a katonai célúvá minősített Déli Körvasút kivitelezése. A vállalkozó napokon belül munkába áll, de az önkormányzati választások közelsége miatt borítékolható, hogy ennek nem mindenki fog örülni. Pedig a beruházás vitán felül új alapokra helyezi a fővárosi vasúti közlekedést és az országos vasúti teherforgalmat is, ráadásul abszolút környezetbarát módon.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.