Néhány napja számoltunk be arról, hogy fizikailag is összeért a Kalocsa–Paks új Duna-híd két oldala. Óriásberuházásról van szó, amelynek a jelentősége is hatalmas. Ezért is fontos, hogyan áll a kivitelezés, és mikorra készülhet el a Duna magyarországi szakaszának huszadik átkelője.

híd, Duna
Idén nyáron már közlekedni lehet az új  Duna-hídon Magyarországon. Fotó: Filvig Géza / Facebook

Ebben a kérdésben szolgált most friss információval Kalocsa polgármestere. Filvig Géza a közösségi médiában tett közzé bejegyzést a beruházásról. Azt írta, hogy bár a híd két oldala fizikailag összeért, a munkák azonban még gőzerővel folynak. Ugyanakkor kijelentette, hogy 

az idén nyáron már közlekedni lehet a hídon.

Ez fontos megerősítése annak, hogy nincs csúszás az építkezésnél, és az előzetesen feltételezett 2024. nyári átadás valóban tartható.

Miért fontos az új Duna-híd?

A Paks és Kalocsa között épülő új Duna-híd hetven kilométeres kerülő utat rövidít le, amint birtokba vehetik a járművek. Ennek köszönhetően Kalocsa és az M6-os autópálya, valamint Kalocsa és Paks között a menetidő hozzávetőlegesen 15 percre csökken. Filvig Géza szerint az új Duna-híd 

  • munkahelyteremtést,
  • gazdaságfejlesztést,
  • innovációt

jelent Kalocsa számára. „Polgármesterként azon dolgozom, hogy az új lehetőségeket a legmaximálisabban használja ki városunk, és végre Kalocsa is bekapcsolódjon az országos gazdasági körforgásba” – írta.

 

Mit kell tudni az új Duna-hídról?

Az új Duna-híd tehát a magyar Duna-szakasz huszadik átkelője lesz, és most már biztos, hogy 2024 nyarára elkészül. A kivitelező a Duna Aszfalt Zrt., amely még 2021 februárjában kezdte meg az építést.

Klasszikus óriásprojektről van szó: a híd 946 méter hosszú, és hozzá kapcsolódóan jelentős úthálózatot is kiépítenek. 

A megvalósítást mintegy 92 milliárdért nyerte el még 2020 őszén a Duna Aszfalt a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) megrendelésében. 

Azóta a NIF lényegében beolvadt az Építési és Közlekedési Minisztériumba, így a tárca a megrendelő.

Az eredeti tervek szerint az átkelő, illetve a környező településekhez és az M6-oshoz kapcsoló 512-es és 5124-es út mintegy 77 milliárd forintból készül el. Ehhez jön hozzá a Duna nyugati partján futó, észak–déli irányú útszakasz, amely Gerjent és Paksot köti össze. Ez az ütem nagyjából 15 milliárd forintból valósul meg. Így jön össze a fejlesztés összességében 92 milliárdos összege.

Hogy az azóta bekövetkező negatív gazdasági körülmények miatt változott-e az ár, egyelőre nem ismert.

Korszakos fejlesztéssel indul az új év: akár 100 kilométeres sebességgel lehet majd vonattal közlekedni Budapesten

Erős hírrel indul a január, felgyorsul ugyanis a katonai célúvá minősített Déli Körvasút kivitelezése. A vállalkozó napokon belül munkába áll, de az önkormányzati választások közelsége miatt borítékolható, hogy ennek nem mindenki fog örülni. Pedig a beruházás vitán felül új alapokra helyezi a fővárosi vasúti közlekedést és az országos vasúti teherforgalmat is, ráadásul abszolút környezetbarát módon.