Európai szintű elektromosautó-vásárlást ösztönző támogatást kell indítani, ezért Magyarország EU-s szintű EV-támogató program kezdeményezését indítványozza – mondta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a Hungarian Business Leaders Forum (HBLF) gazdasági konferenciáján, a 24. Pénzügyi Csúcstalálkozón.

A közelgő EU-elnökség során a magyar kormány eltökélt célja lesz egy átfogó EV-támogatási dosszié megnyitása

A tárcavezető hangsúlyozta: a támogatásnak termékszintig kellene lemennie, mivel az általános támogatások kora lejárt. Az EV-gyártás elsősorban Kínában tört előre az elmúlt években, de az EU és az Egyesült Államok is igyekszik felzárkózni a versenyben. A kínai újautó-értékesítés 30 százaléka már elektromos hajtású járműveket érint, míg az EU-ban ez 21, Amerikában pedig mindössze 9 százalék.

Nagy Márton rámutatott: az állami támogatások szerepe nagyon jelentős, mivel a technológia új, ezért nagyon drága. A beruházási igény jelentős, a megtérülés pedig csak későbbre várható. Az állami támogatások a beruházások 10 százalékát teszik ki globálisan, évi 30-40 milliárd dollárra rúgnak, ennek közel fele egymagában Kína.

Az amerikai feldolgozóipar felzárkózása ezen a téren drasztikus, az EU viszont a sor végén kullog, a fő hátráltató tényező a kontinensen azonban a koordináció hiánya, nem más

– emelte ki.

A kínai EV-k versenyelőnye elsősorban az árhatékonyságban rejlik, ezek az autók ugyanis még állami támogatások nélkül is olcsóbbak, mint az európai vagy az amerikai versenytársaiké. Az európai piacon azonban jelentős a márkahűség, jórészt ez tartja életben még a nagy hagyományos autógyártókat is.

Nagy Márton kiemelte: a kínai autómárkák világszerte egyre nagyobb szeletet hasítanak maguknak a piacból, 

a BYD részesedése 20 százalék felett, míg a Tesláé mindössze 12 százalék környékén jár.

A hagyományos európai autóiparban túlkapacitás alakult ki mára, ezért is alacsonyak a kihasználtsági mutatók, és ezért válnak egyre rendszeresebbé a létszámleépítések is – mutatott rá.

Akkor lehet jól és olcsón elektromos autót gyártani, ha a fő alkatrészeket közel gyártják le

– emelte ki Nagy Márton.

A tárcavezető a nemrégiben lezárt német EV-támogatási programot pozitív példaként emelte ki, befejezését azonban sajnálatosnak tartja. Ennek kapcsán kiemelte: az EV-k fenntartása, szervize egyaránt nagyon drága, az autókölcsönző cégek pont ezért is fordultak el tőlük eddig. 

A kritikus tömeg elérését követően azonban a méretgazdaságosság elérhető lesz, így ennek mielőbbi elérése kiemelt cél kell legyen Európában.

Az igaz, hogy egy EV gyártásához feleannyi ember kell, de ha kétszer annyi autót rakunk össze, akkor ugyanott tartunk

– emelte ki a tárcavezető.

Nagy Márton a nemrégiben lezárt német EV-támogatási programot pozitív példaként emelte ki, befejezését azonban sajnálatosnak tartja

Nagy Márton hozzátette: hazánk járműexport tekintetében negyedik az EU-ban, akkumulátorexportban pedig első GDP-arányosan tekintve. A nagy EV-gyártók itthon 10 százalék feletti profitrátával dolgoznak, Magyarország jó befektetés, ezért is jönnek ide a nagy külföldi cégek, ezt pedig mindkét fél számára előnyös. 

A magyar gazdaság számára fontos, hogy mi van az EV-piacon

– fűzte hozzá, kiemelve, hogy ha a német EV-gyártási képesség érdemi romlása tovább folytatódik, az a hazai akkumulátorgyártást is nagymértékben veszélyezteti. A hazai német EV-függés erősebb, mint a külkereskedelmi – emelte ki.

A közelgő EU-elnökség során ezért a magyar kormány eltökélt célja lesz egy átfogó EV-támogatási dosszié megnyitása

– zárta beszédét Nagy Márton.