BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

KPMG: Jobban bírják a munkaterhelés növekedését a női felsővezetők

Megnövekedett munkaterhelésük ellenére optimisták a női felsővezetők a vállalati növekedést, a társadalmi változásokat, a nemek közötti egyenlőséget és saját karrierjüket illetően is. A kiégés egyébként középvezetői szinten a legjellemzőbb, legkevésbé pedig azokat érinti, akik nem terveznek további karrierépítést.

A válságon is túlmutató, megnövekedett számú – egyszerre több, gyakran egymással összefüggő – kockázattal súlyosbított környezethez a felsővezető nők többsége alkalmazkodott, és igyekszik felfedezni az új helyzetben rejlő lehetőségeket. 

Mature,Older,Businesswoman,Mentor,Coach,Training,Speaker,Give,Flip,Chart
A megkérdezetett női felsővezetők 74 százaléka kétkeresős háztartásban él, 21 százalékának viszont nincs partnere.
Fotó: Shutterstock

Alkalmazkodókészség, előrelátás, rugalmasság – ezekkel a tulajdonságokkal felvértezve alakítják a gyengébb nem képviselői saját és cégük jövőjét. A KPMG Global Female Leaders Outlook tavaly készült, most ismertetett kutatásában 53 ország 839 női vezetőjét kérdezték, egyebek mellett, vállalatuk helyzetéről, az üzleti kilátásokról, a fejlesztésekről, saját karrierjükről, a motivációikról.

Milyenek a női nagyfőnökök?

A KPMG által megkérdezett női vezetők nagy része hetente több mint 50 órát dolgozik, és a hibrid munkamodellt részesíti előnyben. Szinte mindegyikük vezet háztartást, ezt minden harmadik válaszadó külső segítség nélkül teszi. A legtöbb megkérdezett legalább egyszer váltott már céget, hogy előrelépjen karrierjében. A felmérés résztvevőinek 74 százaléka kétkeresős háztartásban él, 21 százalékának viszont nincs partnere. Gyermeket a válaszadók 70 százaléka nevel vagy nevelt.

A jelenlegi gazdasági környezet jelentős többletterhet ró a női felsővezetőkre. A KPMG által megkérdezett döntéshozók 90 százaléka tapasztalta, hogy a feladatok és felelősségi körök jóval összetettebbek lettek az elmúlt három évben. 

A válaszadók 81 százaléka számolt be megnövekedett munkaterhelésről, és arról, hogy munkanapjaik hosszabbak lettek. 

Two,Pretty,Young,Business,Women,Looking,At,Financial,Results,On
A kiégési értékek összességében az ázsiaiak körében a legmagasabbak, a közép-európaiak körében pedig a legalacsonyabbak
Fotó: Shutterstock

A folyamatos változások miatt – 89 százalékuk szerint –, felgyorsult a munkatempó, és 78 százalékuk érzékel növekvő bizonytalanságot a stratégiai döntések és előrejelzések terén. Nem csoda, ha a női felsővezetők körében a feszültség szintje meredeken emelkedik. 

A növekvő munkaterhelés kiégéshez is vezethet

Ez természetesen negatív hatással van mindennapi munkájukra és magánéletükre. A válaszadók 60 százaléka csak a magán- és családi élet rovására tud megfelelni a munkahelyi elvárásoknak. 62 százalék részben túlterheltnek érzi magát a jelenlegi helyzet és a folyamatos válságkezelés miatt, 47 százalék mondja, hogy kimerült, és fogytán az energiája. 

A felmérés résztvevőinek 57 százaléka azt tapasztalja, hogy a fokozott feszültség miatt csapatában nőtt a kiégés aránya.

A kiégés egyébként középvezetői szinten a legjellemzőbb, legkevésbé pedig azokat érinti, akik nem terveznek további karrierépítést. Az adatokból regionális különbségek is kirajzolódnak: a kiégési értékek összességében az ázsiaiak körében a legmagasabbak, a közép-európaiak körében pedig a legalacsonyabbak.

Normává válik a jóval nehezebb helyzet 

A kockázatokkal terhelt válsághelyzetet – polikrízist – egyre inkább egy új normának tekintik, és sokan számoltak be annak pozitív következményeiről is vállalatuk vagy saját maguk számára. 

Waist,Up,Portrait,Modern,Business,Woman,In,The,Office,With
Ötből négy női vezető szeretne megbirkózni a vezetési kihívásokkal a fokozottan nehéz gazdasági környezetben is.
Fotó: Shutterstock

„Az akklimatizálódás már zajlik, négyből három válaszadó mondta azt, hogy megszokta a mostani helyzetet, háromból kettő pedig pozitívan áll a környezethez” – fogalmazott a KPMG elemzésében. A felmerülő új lehetőségek miatt 64 százalék érzékel új szellemiséget, pozitív hangulatot a vállalatnál. 

A női felsővezetők nem riadnak vissza a feladatoktól a változékony piaci környezetben, sőt: ők akarnak az élen járni. 

A válaszadók 80 százaléka szeretne megbirkózni a vezetési kihívásokkal a polikrízis idején. A feladatok sokrétegűségét számos női döntéshozó különösen vonzónak találja: értékelik a lehetőséget, hogy bizonyítsanak, és új lendületet adjanak karrierjüknek. Mindössze 11 százalékuk tart attól, hogy a polikrízis negatív hatással lesz a karrierjükre.

Stratégiai gondolkodás és erős irányítás 

A jó vezetés különösen fontos. A megkérdezettek 55 százaléka jelenleg csapatközpontú, stratégiai vezetési stílusra támaszkodik. Ezt követi 23 százalékkal a projektekre összpontosító, agilis stílus. Sok női felsővezető szerint karrierszempontból a stratégiai gondolkodás és az erős irányítás a legfontosabb. A szigorúan hierarchikus vezetést a többség károsnak tartja, száz válaszadóból mindössze kettő részesíti előnyben. A polikrízisre reagálva a női felsővezetők alakítottak irányítási stílusokon: 43 százalékuk ma már agilisabban cselekszik, 36 százalékuk pedig jobban előtérbe helyezi a stratégiai szemléletet, mint korábban. Sokan kiemelték a motiváció és a csapatszellem szerepét. Ennek érdekében a megkérdezettek 84 százaléka szán a korábbinál több időt alkalmazottaira.

Előtérben a digitalizáció és az alkalmazkodás

A KPMG Global Female Leaders Outlook kutatásban kapott válaszok számos új tendenciáról is tanúskodnak. „A vállalatokon belül zajlik a digitalizációs stratégiák kiigazítása, a munkavállalók képzése egyre fontosabbá válik a technológiai beruházásokkal szemben. Mindez arra utal, hogy a cégek a felgyorsult külső változásokra szintén felgyorsult belső változásokkal reagálnak. A kiberbűnözés ugyan egyre terjed, de a megkérdezett résztvevők biztonságérzete is növekszik. A többség úgy véli, hogy vállalata felkészült ezen a téren” – összegezte Rakó Ágnes, a KPMG Kockázatkezelés, Pénzügyi folyamat és Adatelemzés részlegének vezetője. 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.