
Magyarországon lenne a kínai vonatgyártás európai központja
A magyar Acemil konszern és a CRRC Zhuzhou Locomotive Co. Magyarországon kívánja létrehozni európai gördülőállomány-gyártó központját – írja a Railway Gazette. A magyar–kínai partnerség célja az európai piac kiszolgálása. A termelés akár már jövőre elindulhat.

Nagy az európai mozdonykereslet
A CRRC ZELC egyike a kínai állami vasúti holding leányvállalatainak. A holding több mint 10 ezer dolgozót foglalkoztat. A magyar és a kínai társaság vasúti oktatási és képzési, kutatás-fejlesztési létesítményt is szeretne alapítani. A kínai csoport a portál szerint az Acemilben megbízható helyi partnerre talált. A magyar logisztikai, vasútgyártási, energetikai és informatikai csoport 2022 végén alakult azért, hogy kínai–európai együttműködést indítson. Az Acemil 100 százalékban egy magántőke-alap tulajdona. A fenti tervek Hszi Csin-ping kínai elnök májusi budapesti látogatása nyomán kaptak lendületet. Az elmúlt években a kínai cégek különböző gyártóüzemeket építettek, építenek Magyarországon, köztük akkumulátorgyárakat és autógyártó telephelyeket, például Debrecenben és Szegeden.
A CRRC már szállított kis tételekben gördülőállományt különböző üzemeltetőknek az EU-ban, de csak a Vossloh Rolling Stock leányvállalatán keresztül érkezett nagyobb megrendeléshez. A CRRC ZELC 2020 májusában megvásárolta a kieli Vossloh Locomomotives GmbH-t. Ez elsősorban tolató- és tehermozdonyokat gyárt, megvásárlásával a CRRC ZELC megalapozta jelenlétét az európai piacon. A legfontosabb termékek, amelyeket az EU piacára szeretne gyártania:
- a fővonali és
- tolatómozdonyok,
- az elektromos motorvonatok, valamint
- az emeletes szerelvények.
Jelentős uniós beszállítási arány a cél
A CRRC ZELC és az Acemil azt tervezi, hogy a jövőben mind a négy termékcsaládot Magyarországon gyártja. Az Acemil Zrt. igazgatósági tagja, Kovács Dávid hangsúlyozta, hogy a partnerek jó helyzetben vannak ahhoz, hogy hazánk nagy vasúti gyártási örökségére építsenek, miután a Ganz, majd a Ganz-Mávag hosszú évtizedekig szállított külföldre vasúti járművet. „Szeretnénk visszahozni Magyarországot az európai vasúti járműgyártás térképére” – mondta. Cégének az a hosszú távú stratégiája, hogy legalább 51 százalékos uniós hozzáadott értékű termékeket kínáljon, mivel a piac ezt követeli.
A közös tervek között olyan magyarországi karbantartó bázis létesítése is szerepel, amely kiszolgálhatja az európai piacra gyártott összes meglévő és jövőbeni terméket. A két cég teljes körű szolgáltatást kínálna mobil karbantartókkal, mert a tapasztalat szerint az ügyfelek teljes körű szolgáltatási csomagokat szeretnének.
„Előre tekintünk, 2025-ig és tovább” – magyarázza Kovács Dávid. „Biztosak lehetünk abban, hogy számos ok miatt hatalmas kereslet lesz az új mozdonyokra. Jelenleg körülbelül 55 ezer mozdony van Európában.
- A nyugat-európaiak átlagos kora 20–23 év,
- a kelet-európaiaké 35 év,
- a magyarországiaké 40–50 év.
Európában zöld átállás zajlik, miközben az uniós intézmények további előrelépést várnak a hálózatok villamosítása és az általános dekarbonizáció terén. A meglévő beszállítók egyszerűen nem lesznek képesek lépést tartani ezzel az igényel.
A magyar–kínai tehervagonüzlet a gyorsabb
Az Acemil a CRRC másik leányvállalatával, a CRRC Shandong Co-val is megállapodott, ez a partnerség tehervagonok közös magyarországi gyártásáról és összeszereléséréről szól.
Mint Kovács Dávid közölte: 2025 első negyedében készek leszünk megkezdeni a kocsik gyártását.
„A koncepció hasonló, mint az előző együttműködés esetében. A cél az 51 százalék feletti európai uniós hozzáadott érték. Kínában a CRRC Shandong az egyetlen vonatgyártó, amely rendelkezik TSI-tanúsítvánnyal. Már több európai árufuvarozónak szállított vasúti kocsit. A felek nagy európai keresletet látnak az új teherkocsik iránt is, hiszen ezek átlagos kora meghaladja a 40 évet. A régi vagonok cseréje jelentősen felgyorsulhat kocsikat összekapcsoló digitális automata berendezések elterjedésével. Sok vasútüzemeltető keresi az olcsó és és s lehetőséget régi vagonjainak olcsó és észszerű lehetőséget arra, hogy lecserélhesse a régi vagonjait” – idézi a portál a vezérigazgatót. Várakozásai szerint a következő tíz évben a mintegy 500 ezer vagonból legalább 100 ezret újra cserélnek Európában, ahol évente csak 8-10 ezer teherkocsi készül. Ez még akkor sem elég, ha a meglévő gyártókapacitások időközben nőnek.




