BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Törley, Müller Kornél

A száraz november bejött, de karácsony és szilveszter között dől el a Törley idei éve

Nagyon jól fogadta a piac a könnyed ízvilágú új termékeiket – mondta a Világgazdaságnak Müller Kornél, a Törley Pezsgőpincészet Kft. ügyvezető igazgatója. A száraz november nagy piacbővülést hozott az alkoholmentes termékkörben, de a cégvezető beszélt az idei szüret nehézségeiről, az elszállt szőlőárak hatásairól, valamint a visszaváltási rendszerről is.

Milyen volt eddig az év a pezsgőpiacon, és hogyan szerepel a Törley?

Az év eleje gyötrelmesen indult, és azt kell mondanom, hogy az első fél év még a tavalyit is alulmúlta. Júniustól aztán kezdett magához térni a piac, és onnantól kezdve minden hónapunk jó volt, a tavalyi évet és a saját célkitűzéseinket is felülmúlva. Az is megismétlődött, hogy az év első felében szintén „szenvedő” középkategória – amelyben a Törley és a Hungaria márkánk szerepel – júniustól kezdve gyönyörűt alkotott. A mi portfóliónkban a legmagasabb minőséget a tradicionális pezsgők képviselik, így a François, illetve a Törley Chardonnay. Az idei várakozásokat tekintve a november és a december az éves pezsgő fogyasztásnak körülbelül a felét adja, így most még nem lehet megmondani, milyen lesz az év egésze. Karácsonytól december 30-áig minden nap duplázódik a pezsgőforgalom, és még 31-e is nagyon erős szokott lenni, tehát valóban ekkor dől el minden. Annyit azért mondhatok, hogy a november végi adataink alapján erős közepes szezonban reménykedek.

Törley, Müller Kornél, száraz november
Müller Kornél: a száraz november egy jó lehetőség az alkoholmentes termékeink reklámozására / Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság 

Milyen trendek uralkodnak a pezsgőfogyasztásban?

Két jelentős trend figyelhető meg, ami napjainkat meghatározza. Az egyikben a fogyasztók egyre inkább a pezsgő pozitív hétköznapiságát élik meg, az emberek ugyanis már keresik az olyan könnyed pezsgőket, amelyek a jobban kapcsolódnak a mindennapjaikhoz. A másik nagyon erős trend a „no alcohol”, vagy a „low alcohol”. Ez a világon nagyon hódít és – ugyan kis késéssel és kicsit tompítva – nálunk is jelen van. Ez azt is jelenti, hogy előre törnek a világban a proseccók, vagyis a tankban erjesztett, könnyen iható pezsgők. Ennek Magyarországon is megvannak az alternatívái, a nagyon virágos, könnyed nagyon kedves és könnyen iható tankerjesztésű pezsgők. A mi szortimentünkben ilyen például a Törley Classic sorozat, és azon belül is a Gála Sec. De ebbe a trendbe, illetve ízvilágba illik bele a prémium kategóriába sorolható Hungaria Extra Dry is.

Ebben a változó ízlésvilágban hová illeszthetőek az új termékeik?

Az elmúlt két évben a könnyed trend leképezésére a piacra dobtunk alternatív pezsgővariácókat, mint az Ice, vagy az Ice Pink, és mindkettő kiugró siker lett. Ezek az italok jégre tölthetők, lehet gyümölccsel, vagy mentával ízesíteni, vagyis minden értelemben a könnyedséget jelképezik, ezek a pezsgők a laza beszélgetésekről, partikról szólnak, nem arról, hogy ki milyen ízjegyeket érez ki kóstoláskor. Erre a fogyasztók is nagyon ráéreztek. Persze nekünk sem szabad leállni az új irányok keresésében, az Aperitivo irányt is favorizáljuk, ezt importból hozzuk be, proseccóval kombinálva kínáljuk. Sőt, ennek az alkoholmentes verziója is nagy siker, egy egyszerűen elkészíthető koktél, alkoholos vagy mentes változatban is. Az alkoholmentes Aperitivo egyébként számomra is nagy meglepetés, ízében annyira leképezi az alkoholos verziót. 

Az alkoholmentes italoknál végre azt látjuk, hogy a kereskedők is ráharaptak, ebben a termékkörben az idei az első igazán kiemelkedő szezon.

Ice a jégből: Törleyt rejtett a titokzatos jégkocka a Millenárison
A Törley egy új pezsgőfajtát, azzal együtt pedig egy új pezsgőfogyasztási kultúrát kíván meghonosítani Magyarországon. A cégnek tavaly az alkoholmentes pezsgő hozott bővülést, most valami hasonlót remélnek a Törley Ice-tól is.

A november erős hónap, az alkoholmentes italokban jó szezonjuk van. Érzik azért a száraz novembert?

A november a vásárlásban egy hagyományosan erős hónap – nem is esett vissza a pezsgőkereslet. Én a száraz novemberben inkább lehetőséget látok, mert az alkoholmentes termékeinket is jól lehet reklámozni. Olyan emberek találnak nagy számban jól promotált és jó árú alkoholmentes terméket akiktől egyébként távol áll a pezsgő. Ez számunkra piacbővítési lehetőség, és egyébként is a Törley küldetésének tartjuk, hogy minél több boldog ünneplős pillanatot töltsenek együtt az emberek, és pozitívan éljék az életüket egy pohár buborékos ital mellett. Az alkoholmentes termékekkel pedig kibővül azoknak a köre, akiket bevonhatunk ebbe. Éppen ezért én vártam a száraz novembert, kóstoltatásokat is szerveztünk, a kereskedő partnerek pedig a teljes alkoholmentes portfóliót együtt népszerűsítették, és gyönyörű számok is jöttek. De ez nem csak üzletileg jó, hanem azért is, mert új izgalmat visz a kategóriába.

20241121_006_VZ
20241121_012_VZ
Törley
Törley, Müller Kornél
20241121_012_VZ
20241121_004_VZ
20241121_015_VZ
20241121_014_VZ
20241121_009_VZ

 

Az új termékekre, a koktélokra és az alkoholmentes szortimentre a fiatalok bevonzása miatt van szükség? A borászok legalábbis küzdenek azzal, hogy az ifjabb fogyasztókat megnyerjék a bornak.

A bor és a pezsgő ebből a szempontból két különböző dolog: a pezsgő trendi, és megy fölfelé, a bor pedig – egyes szegmensekben különösen – szenved. Szerintem egyébként nem a bor kezd népszerűtlenné válni, hanem a nehéz, komoly borok. A borászok egy része még mindig ebben akarja megmutatni magát, és sokan nem vették észre, hogy a fogyasztók jelentős rétege ettől elment. Ha mi is csak komoly pezsgőket készítenénk, és mondjuk Ice-t és alkoholmenteset nem, akkor nálunk is szűkülne a piac. A pezsgőtől nem fordultak el a fiatalok, de az is megfigyelhető, hogy az Ice-t nagyobb arányban fogyasztja a fiatal felnőtt korosztály, mint a hagyományos tradicionális pezsgőket. Az is meggyőző adat, hogy nagyon nagy arányban vannak az Ice fogyasztói között olyanok, akik korábban soha nem ittak pezsgőt: 70 százalékuk ilyen. Ráadásul az is igaz, hogy harminc év alatti fiatalok is nagy arányban ott vannak az Ice fogyasztói között.

Az idei évjárat az időjárás miatt speciális, a nagyon korai érés sokaknak nehézséget okozott. Hogy sikerült a szüret a Törleynél?

Valóban, erre az évre jellemző volt a korai szüret, és az is, hogy „összeértek” a fajták, ami sok helyen technológiai problémákat okozott. Mi Etyeken például három héttel korábban kezdtük a szőlő szedését, és a szüret drámaian rövid ideig tartott: harminc nap alatt végeztünk, miközben normál esetben 50 napig is eltart a munka. Ez óriási nyomást és kihívást jelentett a technikára és dolgozókra is, és éjjel-nappali munkára kényszerültünk. Szerencsére nekünk erre volt kapacitásunk, így nem okozott igazán problémát, hogy érésben egymásra csúsztak a fajták. Nagyon figyeltünk arra, hogy jó savaink legyenek, ehhez pedig nagyon fontos volt, hogy figyeljük a technológiai érettség elérkezését, és azonnal megkezdjük a szüretet. Szerencsére hozzáértő kollégáinknak sikerült elkapniuk a megfelelő pillanatot és jó minőségben hoztuk be a termést.

Hogyan sikerült beilleszteniük a gazdálkodásba az EPR-t és a DRS-t? Mekkora többletköltséggel járnak ezek?

Ahogyan szerintem a jól gondolkodó cégvezetők mindannyian, én is azt hiszem, hogy az EPR és a DRS, vagyis a kiterjesztett gyártói felelősség és a visszaváltási rendszer bevezetése nagyszerű, fontos, hogy megvan, és maga a rendszer mostanra beállt. A bevezetés kevésbé volt végiggondolva, voltak benne a borászatokat érintő bizonytalanságok, de mostanra ezek tisztázódtak. Az ez irányú költségeink a 2020-as állapothoz képest megduplázódtak, ami idén több száz millió forint többletkiadást jelent. Úgy gondolom fontos lenne elkerülni a bürokrácia drámai megnövekedését, ami számunkra a legnagyobb gond. Ez leegyszerűsítve azt jelenti, hogy míg a termékdíjas időszakban évente négyszer kellett bevallást készíteni, most összesen hússzor: kétszer negyedévente, plusz egyszer-egyszer minden hónapban. Ez megötszörözte az adminisztrációt.

Törley
Az idén különösen nehéz szüreti időszakban Törleynél jól elkapták megfelelő pillanatot és jó minőségű szőlőből készülnek a pezsgők / Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság 

Lesz emiatt áremelés?

Az utóbbi időszakban az adminisztratív jellegű költségek emelkedése okozott nagyobb nyomást, de ennek csak egy részét tudtuk érvényesíteni az árakban, a másik részét lenyeltük, nyilvánvalóan a jövedelmezőség kárára.

Idén már nem lesz árváltozás, de 2025-ben biztosan, mert a költségoldali infláció magasabb lett, például a szőlő ára is elszállt. 

Ez egyébként szerintem komoly versenyképességi kérdéseket vet fel, és az exportban visszaüthet.

Hogy szerepelnek az exportpiacokon?

A legnagyobb büszkeségünk az, hogy a Hungaria Grande Cuvée Brut továbbra is piacvezető Quebecben, ami mégiscsak egy francia nyelvű tartomány Kanadában, erős francia gyökerekkel, nagy pezsgőhagyományokkal. Nagyságrendi változás a kanadai piacon nincs, de idén minden idők legnagyobb mennyiségű exportja ment ki oda a Hungaria márkából. Új exportpiacokat is találtunk. Eddig az volt jellemző, hogy a felvevő piacaink a nem szőlőtermelő országok voltak, míg most ez változni látszik. A felmelegedés miatt néhány déli ország nehezebb helyzetbe került, így a termékeink megjelentek ilyen területeken is, például Spanyolországban, ami nagy fegyvertény. Egyébként a bort is beleszámítva a teljes portfóliónk fele megy exportra, és azon belül pezsgőben – amiben a magyar piacon enyhén emelkedve most 64 százalékos a részesedésünk – nagyságrendileg termelésünk harmadát szállítjuk ki.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.