Történelmi csúcsot ért el a megemelt áras lakáshirdetés aránya, és mélypontra csökkent az irányárat csökkentő hirdetőké 2025 januárjában – derül ki az Ingatlan.com által a Világgazdaság számára kigyűjtött friss adatokból.
A jelenség a padlógázzal gyorsuló budapesti lakáspiac számlájára írható, ahol a tempót a fővárosra fókuszáló befektetői roham diktálja.
Míg egy évvel ezelőtt 69-31 százalékos arányban oszlottak meg az árcsökkentések és áremelések a módosított irányáras tulajdonosi lakóingatlan-hirdetések között, addig most januárban 44-56 arányban az utóbbi, tehát már az áremelés lett a jellemzőbb – tudtuk meg.
Az árcsökkentések aránya a befektetők vadászterületein, a lakások körében még ennél is kisebb, a jelenlegi 22,7 százalékra még a Covid idején sem volt példa, legutóbb 2016 májusában volt megközelítően ilyen alacsony.
Ez másfelől nézve is ritka jelenség, mert időben visszatekintve az év egészében és januárban is hagyományosan mindig az árcsökkentések vannak, azaz voltak többségben. Soha nem szokták a piacra került hirdetések árainak emelésével kezdeni az évet a még vevőre váró eladók – mutatott rá Balogh László, az Ingatlan.com vezető gazdasági szakértője az új helyzetre utaló változásra.
A nagyvárosi és budapesti lakáspiac olyan szinten van meghajtva, hogy többségében még azok sem engednek az árból, akik esetleg hosszabb-rövidebb ideje vevőre várnak.
A növekvő arányban megemelt hirdetésárakkal országosan már rekordot jegyeznek, Budapesten pedig ahhoz közelít a mérték, és a 2022. áprilisihoz, amikor a zöldhitel és a Covid utáni újraindulás felfokozott időszakát élte a lakáspiac.
2025 januárjában a budapesti tulajdonosi ingatlanhirdetések összességét tekintve
28,3 százaléknál volt árnövekedés, a vidéki nagyvárosokkal együtt jellemzően 25-30 százalékos a felfelé átárazott hirdetések aránya.
Mindeközben és ezzel párhuzamosan az árcsökkenések arányának mélypontjához közelít a piac, ami ugyancsak beszédes, miután az a magyarországi fő forgatókönyv, hogy a tulajdonosok a piaci ár fölé lövik be az induló irányárat, és onnan csökkentik, amíg el nem érik az aktuális összeggel az érdeklődők ingerküszöbét.
Nem volt még olyan a budapesti tulajdonosi hirdetések között, hogy többen emeltek volna árat, mint ahányan csökkentették – szögezi le Balogh László. Mindez a szakértő szerint azt jelenti, hogy
a mai lakáspiac már a 2015–2019 közötti aranykort idézi, amikor gyorsuló tempóban nőtt a kereslet és az árak.
Kérdés – teszi hozzá az Ingatlan.com illetékese –, hogy a saját célra vásárlókat mennyire pörgetik még be a befektetők, vagyis a 2024 őszén vadul beindult árnövekedés meddig fokozódhat Budapesten és a hasonlóan felbolydult vidéki ipari beruházások helyszínén.
A PMÁP erős katalizátor, az állampapírhozamnak helyet kereső befektetők egyelőre történelmi csúcsra nyomták fel az árat emelők arányát, akik részben joggal remélik, hogy az eredetileg vártnál magasabb áron is el tudják adni lakásukat.
A budapesti lakóingatlan-hirdetések irányárát a tulajdonosok 1,3 százalékkal emelték meg 2025 januárban. Ugyanakkor akik a piacon maradt saját ingatlan árát magasnak találták, mert nem jelentkeztek a remélt vevők, azok átlagosan 1,4 százalékkal csökkentették a kínálati értéket, ami a korábbi 2 százalékos átlagnál számottevően kisebb, és ugyancsak a pezsgő piachoz fűzött várakozásokat jelzi. Az eladók szerint tehát van esély arra, hogy drágábban is el lehet adni az ingatlant.
Egyelőre még nő a kereslet, de a 2024 januárban belendült CSOK Plusz okán megjelent, elhalasztott vásárlások miatt már nem haladja meg számottevően az akkor megugrott bázist.
Az áremelések felé hat, hogy kevés új lakás épül, a kínálat szűkös ott, ahol a befektetők keresgélnek. A fővárosi lakáspiacon már 20-25 százalékos a keresletnövekedés, de a befektetők gyorsan lépnek, és piacra kényszerítik a saját célra vásárlókat is.
Utána, a vásárlási roham lecsengésével lesz nagy kérdés, hogy milyen irányba megy a piac, de abban a szakértő biztos, hogy onnan maguktól már nem jönnek vissza az árak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.