„Én is feszengtem, tizenhatszor gondoltam át minden lépést, hogy kellő óvatossággal járjunk el, de két hét után azt kell mondanom, hogy a dolog a működik” – ezt mondta Orbán Viktor miniszterelnök múlt pénteki rádióinterjújában, amikor az árrésstop eddigi tapasztalatairól beszélt. A kormányzati beavatkozás március közepén lépett életbe, harminc alapvető élelmiszer árrését korlátozták 10 százalékban, továbbá azt is megszabták, ahol alacsonyabb az árrés, ott emelhetik a kiskereskedelmi láncok.
A kormányfő példátlan sikertörténetnek nevezte az intézkedést, mivel szerinte sosem fordult elő a modern magyar történelemben, hogy ekkora áresés következzen be az élelmiszerárakban ilyen rövid alatt. Árstopok ugyan voltak, de azok csak az áremelkedéseket akadályozták meg.
Ráadásul a kormány előzetes várakozásait is felülmúlta a beavatkozás, korábban Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter 10 százalék körüli árcsökkenést jósolt, ehhez képest a legutolsó adatok szerint több mint 18 százalékkal csökkent az érintett 30 alapvető élelmiszer ára. Ezek után adódik a kérdés, hogy ha ennyi sikeres a kormányzati beavatkozás, akkor tényleg kivezeti-e május végén, ahogy az eredeti javaslat is szólt.
Úgy tudjuk, nincs eldöntve, hogy május végén megszűnik az árrésstop. Nagy Márton hétfőn a minisztériumban tartott sajtótájékoztatón is utalt arra, hogy ha kivezetik, akkor az csak fokozatosan történhet meg, tehát jó eséllyel valamilyen formában a nyáron is velünk marad a kormányzati intézkedés.
Ezt a forgatókönyvet jósolta nemrégiben a Világgazdaság makrogazdasági podcastsorozatában, a Bruttóban az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzője, Horváth Sebestyén, aki emlékeztetett rá, hogy a hatósági árakat 2022 elején eredetileg szintén csak két-három hónapra vezették be, azonban végül 2023 nyarának végéig fenntartotta a kormány. Emiatt nem zárja ki, hogy ha hatékony lesz az árrésstop, akkor meghosszabbítják a rendelkezést. Az intézkedés a szabályozói piramis második szintjén áll, eggyel alatta a kereskedelmi láncok önkéntesen vállalt árcsökkentése szerepel, míg eggyel fölötte a hatósági áras rendszer. Ez utóbbit láthatóan a kormány is el akarja kerülni.
Ugyanakkor meglehetősen rövid idő áll majd a kabinet rendelkezésére, hogy döntsön a hosszabbításról. Nagy Márton korábban az áprilisi inflációtól tette függővé a folytatást, amit azt jelenti, hogy csak a Központi Statisztikai Hivatal május 9-i adatközléséből fog pontos kiderülni, hogy tényleg sikerült-e leszorítani az élelmiszer-inflációt.
A folytatás mellett szól az is, hogy ha a dolog ennyire sikeres, akkora megéri-e kockázatot vállalni azzal, hogy esetleg ismét emelkedik majd az élelmiszer-infláció, amely márciusban is úgy tűnt, 9-10 százalék közé kúszik. Már pedig a nemzetgazdasági miniszter is úgy számolt, áprilisra 5 százalékra mérséklődhet az élelmiszerárak növekedése átlagosan, és ezt a szintet hosszú távon szeretnék fenntartani, addig pedig biztosan nem vezetik ki, míg ez alá nem mennek az árak.
Az eddigi tapasztalatok szerint a kormány a lépéssel nem lőtt mellé, az érintett ezer termékből több mint 870-nek csökkent az ára, átlagosan 18,1 százalékkal. A legnagyobb árzuhanás a tejtermékeknél volt. Néhány példa:
Korábbi cikkünkben több olyan terméket is találtunk, amelyeknél szabályos árzuhanást láttunk az intézkedés hatására. Például a 0,33 kilogramm kiszerelésű, 12 százalékos Nádudvari tejföl az árrésstop előtti héten még a Tescóban, a SPAR-ban és az Auchanban is egységesen 759 forintba került,
a bevezetés napján a Tescóban már csak 359 forint, a SPAR-ban 388 forint, az Auchanban pedig 562 forint volt, azaz gyakorlatilag a felére esett vissza pár nap leforgása alatt.
A minisztérium számításai szerint van olyan élelmiszer, amely 60 százalékkal, 27 élelmiszer 50 százalékkal, több tíz áru 40 és 50 százalék közötti arányban lett olcsóbb.
Azt már korábban is tudni lehetett, hogy a legnagyobb árrés a tejtermékeknél volt, a 10 százalékos plafon leginkább ezeknél a termékeknél okozott látványos áresést. A 30 alapvető élelmiszerbe azonban nem került be az összes húsfajta, illetve a tésztafélék, amelyek még esetleg számításba jöhetnek,
így akár a téliszalámi, marhalábszár, szárazkolbász, virsli és a darált marhahús mellett a száraztészta is bekerülhet árrésstop hatálya alá, ha a kormány valóban úgy döntene, hogy kiterjeszti további termékkörökre.
Ez azonban függ attól is, hogy látnak-e esetleg más termékek esetében áremelkedést, azaz hogy megpróbálják-e a kiskereskedelmi láncok áthárítani más termékkörökre a kieső bevételüket. Ez lehet a kormány legnagyobb félelme, korábban ugyanis meglépték ezt a kiskerláncok az árstopok időszakban, amikor a helyettesítő termékeket drágították meg az indokoltnál nagyobb mértékben.
Ezúttal annyival nehezebb helyzetben vannak, hogy a fogyasztói görbéje más ezen termékeknek, tehát ha akarnák, se nagyon tudnák így pótolni az kisebb árrésből fakadó veszteségüket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.