BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Nyelviskolák végveszélyben – helyettesítheti a mesterséges intelligencia a nyelvtanárt?

A technológiai fejlesztések egyik fontos területe a nyelvtanulás, mert mindenki gyorsan és könnyedén szeretne nyelvet tanulni. Meg olcsón és kényelmesen. A klasszikus nyelviskolák felett eljárt már az idő, vagy érvényes üzleti megoldás marad ez a fajta oktatás? – erről kérdezte a Világgazdaság Tóth Alexandra nyelviskola-tulajdonost.

Gyorsan ráröppentek a nyelvtanulókra a fejlesztőcégek, az első szótanuló appokat sok újabb követte. Csetbotokkal, mesterséges intelligencián (MI) alapuló virtuális tanárokkal is tanulhat, aki fejleszteni akarja a nyelvtudását. Ez lenne a jövő? A tanár nélküli önálló tanulás? Lejárt az a korszak, amikor beültek emberek a nyelviskolák tantermeibe? Erről kérdezte a Világgazdaság Tóth Alexandrát, az Alexa Nyelviskola alapítóját, ahol saját fejlesztésű innovatív módszerekkel folyik az oktatás.

nyelviskolák
Tóth Alexandra: a nyelviskolák feladata átalakulóban van, az egyéni igényeket kell figyelembe venni / Fotó: Chilla Palosh / Alexa Nyelviskola

A nyelvtanuláshoz motiváció és kitartás kell, ennek a fenntartása nem könnyű, a motivációkutatások szerint nagyjából két hétig őrizhető meg ugyanazon a szinten, utána csökkenni kezd. Innentől kezdve már szükség van olyan tudatos stratégiákra és módszerekre, amelyek segítenek leküzdeni a halogatást és fenntartani az elköteleződést – mondta Tóth Alexandra. „Nagyon fontos alkalmazkodni az innovációhoz, vizsgálni és kutatni azt, hogy a mesterséges intelligencia világában hogyan tanulunk, romlik-e a memóriánk, motiváltabbak vagyunk-e. Mert ehhez alkalmazkodva kell a tananyagot adni, így kell alakítani az oktatást. Nagyon gyors a változás, és lépést kell tartani vele” – fűzte hozzá.

Könnyebbé válik a nyelvtanulás, de hatékonyabb is lesz?

Nagyon sok a könnyítés, a fordítás, a feliratozás automatikus, ez valószínűleg nincsen jó hatással a nyelvtanulási szándékra. Lehet hallani arról, hogy lesz majd olyan eszköz, amely azonnal fordítja az élő beszélgetést, de ez mégsem ugyanaz, mintha az adott nyelven szólalnánk meg. Tóth Alexandra úgy véli: mindenkinek saját döntése lesz, hogy tanul-e nyelvet. „Ha a mesterséges intelligenciára támaszkodunk, háttérbe szorul az önálló gondolkodás és az agy alapvető működése. Mivel kevesebb mentális erőfeszítést végzünk, nem eddzük megfelelően az agyunkat, így idővel ezek a kognitív funkciók gyengülhetnek. A könnyítések azért születnek, hogy csökkentsék a leterheltségünket, de minden egyes könnyítés degradáció, vagyis lecsúszás” – magyarázta. Azt is hozzátette, hogy rendben van, hogy a mesterséges intelligenciára bízunk egyes feladatokat, hogy például posztoljon, vagy videót vágjon, de azt nyilván senki sem szeretné, hogy a memóriája folyamatosan romoljon. „A kutatások azt is igazolták, hogy a leghatékonyabb memóriafejlesztő módszer a versek memorizálása és a nyelvtanulás.” 

Egyre tovább élünk, az elöregedő társadalmakban egyre súlyosabb problémát jelent az Alzheimer-kór, mivel gyógyítani nem lehet, így meg kell tenni mindent a megelőzésért, ebben pedig a nyelvtanulás vagy a verstanulás az egyik legfontosabb eszköz

– hívta fel a figyelmet a szakember. Kiemelte: annyiban átalakul a nyelvtanulás is, hogy nem az lesz a legnagyobb érték, hogy beszéli valaki a nyelvet, hanem az, hogy eddze az agyát, megőrizze a szellemi képességeit.

Más a nyelvtanulás egy applikációval?

Tóth Alexandra úgy véli, teljesen mindegy, mivel tanulunk, minden eszköz jó, mert az agyunk nem un rá gyorsan. Ha az egyiknél nem volt sikerélmény, de egy másiknál van, akkor azt kell használni. Azt mondja, az a meghatározó kérdés, hogyan tartjuk fejben a megszerzett információt. „Az Alexa Nyelviskolában 22 órán keresztül azt tanítjuk, hogyan kell helyesen tanulni, ugyanis az agyunk számára egyáltalán nem mindegy, hogyan tanuljuk a nyelvet. Fontos az ok-okozati összefüggéseket érteni, mert ha az agyunk ezt érti, nem adjuk fel olyan könnyen, hanem képesek leszünk tudatosan irányítani a tanulási folyamatot. Az sem mindegy, mennyit, hogyan és mikor ismételünk, melyik napszakban. Ha ezeken aprólékosan végigmegyünk, képesek leszünk napi 35-50 szót fejben tartani” – avatott be néhány érdekes részletbe. Álláspontja szerint nem szavakat kell tanulni, hanem kifejezéseket, de azokat is egy adott technika szerint. „Ezeket mi megtanítjuk, és mindenki kitapasztalja, hogy az ő agyának melyik lesz a jobb. A szótanító appokkal fel lehet építeni egy szókincset, de sok olyan tanítványunk van, aki azért jön hozzánk, hogy segítsünk neki rendszerezni a rumlit, mert így nem ér sokat a tudása” – tette hozzá.

Jelenléti nyelviskolák, online vagy egyéni megoldások

Sok nyelvtanulóban felmerül a kérdés, a jelenléti oktatás hatékonyabb, vagy online és távoktatásos módszerrel is ugyanúgy lehet tanulni. Aki sokáig dolgozik, nem fog tudni beülni a nyelviskolák délutáni kurzusaira. „Nem ez a fontos. A fontos az, hogy akkor tanuljunk, amikor az nekünk szimpatikus, ne legyen konkrét időponthoz kötve. Ha időponthoz kötjük, és közbejön valami, egy késés, egy rossz hangulat, akkor az agy blokkolni fogja a tanulást. Ha fáradtak vagyunk, sokkal hasznosabb, ha a tanult célnyelven megnézünk egy filmet, mert sokat többet tud rögzíteni az agyunk” – fejtette ki Alexandra. A nyelviskolában végzett kutatása azt mutatta, hogy nagyon eltérő tanulási szokásokkal is eredményesen lehet tanulni. „Vannak olyan tanítványaink, akik csak hajnalban tanulnak, vannak, akik meg éjszaka, és szépen haladnak. Nekik biztosan nem lenne hatékony, ha öt órára kellene jönni a nyelviskolába.” Tehát már a jelen is az, a jövő meg mindenképpen ez lesz, hogy rugalmasan alkalmazkodniuk kell a nyelviskoláknak nemcsak a technológiai, hanem az életmódbeli változásokhoz is. A szakember azt mondja, ismerni kell az innovációkat, és kell valami olyat nyújtani, ami különleges és több a piacon, mert aki ezt nem teszi, az nem fog tanítványokat találni. 

„Az embereknek szükségük van az emberi kapcsolatra, a mesterséges intelligencia még nem tudja ugyanazt nyújtani, amit egy másik ember. Másrészt az agynak nagyon nagy szüksége van a strukturált ismeretekre. A nyelviskolai tanár képes strukturálni és személyre szabni a fejlődéshez szükséges tananyagot, míg az MI-ben pillanatnyilag még nem bízunk ebben a tekintetben” – hangsúlyozta.

A nyelvoktatás árait firtató kérdésre azt válaszolta, hogy a technológia nem nyomta le a nyelvoktatás árát, az appokkal lehet ugyan spórolni, de azt látni kell, hogy az olcsó megoldás nem a leghatékonyabb megoldás.

2025-ben Magyarországon az angol nyelvtanfolyamok ára jelentős eltéréseket mutatnak, attól függően, hogy milyen típusú tanfolyamról van szó, milyen intenzitással zajlik, és hogy online vagy személyes részvétellel történik-e.

Csoportos tanfolyamok:

  • Általában 60–120 ezer forint között mozognak, de akciók esetén akár 20–50 ezer forintért is elérhetők.
  • Egyéni oktatás: átlagosan 5–6 ezer forint/óra.
  • Online tanfolyamok: 60–70 ezer forint körül, rugalmas időbeosztással.
  • Külföldi tanfolyamcsomagok: általában 850–1 300 euró között, szállással és egyéb szolgáltatásokkal együtt.

Nyelvtanulást támogató eszközök

Csetbotok és MI-alapú beszélgetőpartnerek

ChatGPT, Duolingo Max, Replika, Mondly chatbot

Adaptív tanulási platformok

Duolingo, Babbel, Rosetta Stone (MI-bővítésekkel)

MI-alapú kiejtésjavítók

Elsa Speak, Speechling, Google AI pronunciation tools

Automatikus fordító és nyelvtani javító eszközök

Google Translate, DeepL, Grammarly, Quillbot

Virtuális nyelvtanárok és tutor platformok

ChatGPT-alapú tutor botok, Sora, AI Teach

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.