Tizenhárom vasútvonalszakaszon más lesz a szolgáltató
Németh Réka, a MÁV Pályaműködtetési Zrt. vezérigazgatója és Kövesdi Szilárd, a GYSEV Zrt. vezérigazgatója aláírta a soproni székhelyű társasághoz átkerülő nyugat-magyarországi vasútvonalakról szóló üzemeltetési és együttműködési megállapodást. 2025. július 1-jétől a GYSEV 752 kilométernyi vasúti pálya üzemeltetését veszi át a MÁV csoporttól.

A két vasúttársaság közötti munkamegosztás változása az utasok részéről semmilyen alkalmazkodást nem igényel a Világgazdasághoz eljuttatott közlemény szerint. Az utasok ugyanazokkal a járatokkal számolhatnak, mint korábban. A vasútvonalak üzemeltetése egyelőre nem jelenti a személyszállítás automatikus átkerülését sem. Kivételnek a Zalaegerszeg és Celldömölk közötti vonatok számítanak, ezek esetében már a GYSEV nyújtja a személyszállítási közszolgáltatást.
Nem lesz tarifatörés
Az átadás-átvétellel hosszú évek után megoldódott az úgynevezett tarifatörés problémája, azaz mától már a GYSEV-es járatokon sem kerül majd többe az utazás, mint ha ugyanazt a távolságot kizárólag a MÁV csoport által üzemeltetett járatokkal tennék meg az utasok. Így például minimálisan, de olcsóbb lett a vonatozás Sopron és Budapest között.
Az építési és közlekedési miniszter 10 pontos vállalásról szóló januári bejelentése óta a MÁV csoport és a GYSEV szakemberei munkacsoportokban egyeztettek
- az átadás-átvétellel érintett vasútvonalakról,
- azok állomásairól,
- kiszolgáló létesítményeiről,
- ingatlan és ingó vagyontárgyakról, beleértve a pályavasúti szolgáltatásokkal összefüggésben a működtetési jogokat és a kötelezettségeket is.
Július 1-jétől ugyanis a meglévő 443 kilométer mellett további 752 kilométernyi magyarországi vasúti pálya üzemeltetésével, működtetésével és a pályavasúti szolgáltatásokkal összefüggő minden jog és kötelezettség a GYSEV Zrt.-hez került.
Az érintett vasútvonalakon a MÁV átlagosan napi 420 vonat közlekedtetését tette lehetővé, és az országos vasúti áruforgalom közel 10 százalékát bonyolította le. Ennek révén 40 vasúti társaságnak évi 754 millió árutonna-kilométer mennyiség célba jutását segítette.
Az átadott és átvett vasútvonalak listája:
- a 10-es vonal Győrszabadhegy–Celldömölk szakasza,
- a 11-es vonal Győrszabadhegy–Veszprém szakasza,
- a 13-as vonal Veszprémvarsány–Franciavágás szakasza (a vonalon nincs személyszállítás)
- a 14-es vonal Pápa–Csorna szakasza,
- a 17-es vonal Zalaszentiván–Nagykanizsa szakasza,
- a 20-as vonal Porpác–Székesfehérvár szakasza (Székesfehérvár állomás már nem),
- a 23-as vonal Zalaegerszeg–Rédics szakasza,
- a 24-es vonal Zalabér–Batyk–Zalaszentgrót szakasza,
- a 25-ös vonal Boba–Őriszentpéter–országhatár szakasza,
- a 26-os vonal Ukk–Balatonszentgyörgy szakasza (Balatonszentgyörgy állomás már nem),
- a 27-es vonal Hajmáskér–Csajág szakasza (Csajág állomás már nem, a vonalon nincs személyszállítás),
- a 30-as vonal Murakeresztúr országhatár–Balatonszentgyörgy szakasza (Balatonszentgyörgy állomás már nem),
- a 41-es vonal Murakeresztúr–Gyékényes–országhatár szakasza.
Az érintett vasútvonalakon fokozatosan veszi át a személyszállítást a GYSEV
A vasútvonalak üzemeltetése nem jelenti a személyszállítás automatikus átkerülését, kivétel az említett Zalaegerszeg és Celldömölk közötti szakasz. A többi érintett szakasz esetében a rendelkezésre álló járművek függvényében kerül át a személyszállítási közszolgáltatás a soproni székhelyű vasúttársasághoz.



