BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tizenhárom vasútvonalszakaszon más lesz a szolgáltató

Mától számára új területen is szolgáltat a GYSEV. Átveszi a MÁV-tól tizenhárom vasútvonal egyes szakaszainak üzemeltetését, de a személyszállítás ezek közül egyelőre csak a Zalaegerszeg és Celldömölk közötti pályán került hozzá. Közben a MÁV száz mozdonnyal erősít.

Németh Réka, a MÁV Pályaműködtetési Zrt. vezérigazgatója és Kövesdi Szilárd, a GYSEV Zrt. vezérigazgatója aláírta a soproni székhelyű társasághoz átkerülő nyugat-magyarországi vasútvonalakról szóló üzemeltetési és együttműködési megállapodást. 2025. július 1-jétől a GYSEV 752 kilométernyi vasúti pálya üzemeltetését veszi át a MÁV csoporttól.

vasútvonal
Vasútvonalak szakaszainak üzemeltetését veszi át a GYSEV a MÁV-tól

A két vasúttársaság közötti munkamegosztás változása az utasok részéről semmilyen alkalmazkodást nem igényel a Világgazdasághoz eljuttatott közlemény szerint. Az utasok ugyanazokkal a járatokkal számolhatnak, mint korábban. A vasútvonalak üzemeltetése egyelőre nem jelenti a személyszállítás automatikus átkerülését sem. Kivételnek a Zalaegerszeg és Celldömölk közötti vonatok számítanak, ezek esetében már a GYSEV nyújtja a személyszállítási közszolgáltatást.

Nem lesz tarifatörés

Az átadás-átvétellel hosszú évek után megoldódott az úgynevezett tarifatörés problémája, azaz mától már a GYSEV-es járatokon sem kerül majd többe az utazás, mint ha ugyanazt a távolságot kizárólag a MÁV csoport által üzemeltetett járatokkal tennék meg az utasok. Így például minimálisan, de olcsóbb lett a vonatozás Sopron és Budapest között.

Az építési és közlekedési miniszter 10 pontos vállalásról szóló januári bejelentése óta a MÁV csoport és a GYSEV szakemberei munkacsoportokban egyeztettek

  • az átadás-átvétellel érintett vasútvonalakról,
  • azok állomásairól,
  • kiszolgáló létesítményeiről,
  • ingatlan és ingó vagyontárgyakról, beleértve a pályavasúti szolgáltatásokkal összefüggésben a működtetési jogokat és a kötelezettségeket is.

Július 1-jétől ugyanis a meglévő 443 kilométer mellett további 752 kilométernyi magyarországi vasúti pálya üzemeltetésével, működtetésével és a pályavasúti szolgáltatásokkal összefüggő minden jog és kötelezettség a GYSEV Zrt.-hez került.

Az érintett vasútvonalakon a MÁV átlagosan napi 420 vonat közlekedtetését tette lehetővé, és az országos vasúti áruforgalom közel 10 százalékát bonyolította le. Ennek révén 40 vasúti társaságnak évi 754 millió árutonna-kilométer mennyiség célba jutását segítette.

Az átadott és átvett vasútvonalak listája:

  • a 10-es vonal Győrszabadhegy–Celldömölk szakasza,
  • a 11-es vonal Győrszabadhegy–Veszprém szakasza,
  • a 13-as vonal Veszprémvarsány–Franciavágás szakasza (a vonalon nincs személyszállítás)
  • a 14-es vonal Pápa–Csorna szakasza,
  • a 17-es vonal Zalaszentiván–Nagykanizsa szakasza,
  • a 20-as vonal Porpác–Székesfehérvár szakasza (Székesfehérvár állomás már nem),
  • a 23-as vonal Zalaegerszeg–Rédics szakasza,
  • a 24-es vonal Zalabér–Batyk–Zalaszentgrót szakasza,
  • a 25-ös vonal Boba–Őriszentpéter–országhatár szakasza,
  • a 26-os vonal Ukk–Balatonszentgyörgy szakasza (Balatonszentgyörgy állomás már nem),
  • a 27-es vonal Hajmáskér–Csajág szakasza (Csajág állomás már nem, a vonalon nincs személyszállítás),
  • a 30-as vonal Murakeresztúr országhatár–Balatonszentgyörgy szakasza (Balatonszentgyörgy állomás már nem),
  • a 41-es vonal Murakeresztúr–Gyékényes–országhatár szakasza.

Az érintett vasútvonalakon fokozatosan veszi át a személyszállítást a GYSEV

A vasútvonalak üzemeltetése nem jelenti a személyszállítás automatikus átkerülését, kivétel az említett Zalaegerszeg és Celldömölk közötti szakasz. A többi érintett szakasz esetében a rendelkezésre álló járművek függvényében kerül át a személyszállítási közszolgáltatás a soproni székhelyű vasúttársasághoz.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.