A Train Hungary Magánvasút Kft. tavalyi, mintegy félmilliárd forintos árbevételének a fele belföldről származott, másik fele tranzitból. Mennyiségi tervét körülbelül teljesítette, értékben viszont 15-20 százalékkal jobban szerepelt a vártnál az új eszközbeszerzéseknek köszönhetően, tájékoztatta a Világgazdaságot Filep Ernő Csaba ügyvezető igazgató. Várakozásai szerint az idén a Train belföldi forgalma az előző évinek közel a felére esik és 10-15 százalékkal kisebb lesz a tranzitja is. Persze, nyereségessége sem tartható. A társaság fő célja a túlélés, ezért még önköltségen is vállal fuvart fix költsége megtérítése és piaci jelenléte megtartása érdekében. Szállít Romániába, délnyugat felé Olaszországba, Nyugat-Európán belül pedig főleg Amszterdamba és németországi célállomásokra. Németország, Csehország és Szlovákia felől érkező (például műtrágya és dúsított érc) tranzitszállítmányai Románián keresztül eljutnak Bulgáriába, sőt Törökországba is.

Ebben az évben 5-10 százalékkal alacsonyabb tarifákkal dolgozik a Train, mint tavaly, részben a megcsappanó kereslet, részben az erősödő verseny miatt. Utóbbit az is élezi, hogy az RCA megvette a hazai piacvezető MÁV Cargo Zrt-t. Bár az osztrák cég elsősorban szerzeménye délkelet-európai piacain való terjeszkedésről beszél, riválisai tapasztalatai szerint annak teljes piacán, így az észak-déli tranzitban is előretörne.

A Trainnek két saját mozdonya van és 25 vagonja, de anyacége, a romániai Grampet kedvező feltételekkel tart fenn a számára 30 mozdonyt és ezer tehervagont. A Train természetesen a MÁV-Trakció Zrt-től is bérel vontatóeszközt. Főként irányvonatokkal és blokkvonatokkal dolgozik. Menetrendszerű vonatai nincsenek, mert leálltak az gyűjtővonatokat kiszolgáló kelet-magyarországi konzerv- és cukorgyárak, húsipari üzemek, a megmaradók áruját pedig elviszi a közút. Szinte a nullára esett az építőipartól eddig kapott megrendelés is. Maradt az idényjellegű gabona, illetve az ásványolaj szállítás a Dunamenti és a Tiszai erőművekbe.

A szezonális javulástól eltekintve Filep Ernő Csaba nem látja változás jelét. Viszont nehezményezi, hogy romlott a pályák használhatósága, sok helyen van sebességkorlátozás. Tapasztalatai szerint a Szolnok-Záhony vonal fejlesztése elakadt.

Kedvezmények?

A hazai vasúti áruszállítók nagyjából azonos fix költségekkel dolgoznak, viszont az üzemanyaggal 5-10 százalékot spórolhatnak azok, akik új Siemens dízelekkel vontatnak. Lapunkhoz eljutott olyan vélemény is, hogy lehet példa pályadíj kedvezményre is, másként bizonyos fuvarokat nem vállalná el az adott fuvarozó.