Hszincsiangban járt a Volkswagen kínai tevékenységét tavaly nyár óta felügyelő Ralf Brandstätter, aki hét helyi munkással folytatott mélyinterjújából azt szűrte le, hogy a kínai SAIC-kal közös autógyárukban nem alkalmaznak se kényszert, se kényszermunkásokat. A vizitre azután került sor, hogy a Volkswagen felügyelőbizottságában is jelen lévő IG Metall szakszervezet képviselői emberi jogi csoportokkal és politikusokkal együtt kifogásolták, hogy a konszern csendestársként tűri a zömmel muszlim vallású ugjurok lakta régióban tapasztalt jogtiprásokat, elképzelhetőnek tartva, hogy átnevelő táborokból kirendelt munkaerőt is foglalkoztatnak a VW helyi üzemében. 

Volkswagen starts production of the ID.4 in Emden 20 May 2022, Lower Saxony, Emden: Ralf Brandstätter, Member of the Board of Management of the Volkswagen brand, speaks during a tour of the VW plant. Volkswagen has started series production of the all-electric ID.4 compact SUV at its plant in Emden, East Frisia. After the start-up phase, 4000 e-vehicles per week are to be produced in Emden by the end of the year. Photo: Sina Schuldt/dpa (Photo by Sina Schuldt / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Ralf Brandstättert meggyőzték a hszincsiangi munkásoktól hallottak.
 Fotó: Sina Schuldt

Ralf Brandstätter február közepén másfél napos gyárlátogatáson vett részt, ennek keretében kötetlenül, saját tolmácsa közvetítésével beszélgethetett el az ott dolgozó kiválasztott han kínaiakkal, ujgurokkal és kazahokkal, de az általuk elmondottak nem igazolták az előítéleteket. Olyannyira, hogy 

Brandstätter bejelentette: a gyár 2030-ig garantáltan üzemelni fog, a VW nem vonul ki a régióból. 

Hszincsiangban régen a Santanákat gyártották, újabban másutt készült VW-modellek végszerelése, minőség-ellenőrzése és a szállításra való felkészítésük folyik itt. A gyár kiépített kapacitása évi 50 ezer jármű összeszerelésére ad lehetőséget, ehhez képest az idén legfeljebb 10 ezer gépkocsi gördül ki a gyárkapun. 

A kollektíva is alaposan megfogyatkozott a pandémiával járó szigorú korlátozások idején: 

a gyárban 240-en maradtak a 65 százalékos leépítést követően, köztük 41 ujgur. 

Brandstätterhez csatlakozva Thomas Steg, a VW kínai kormányzati kapcsolattartója cáfolta azokat a feltételezéseket, amelyek szerint a német konszern csak azért tartja fenn a rendkívül alacsony kihasználtsággal működő üzemet, mert Peking kifejezetten kérte erre, ad absurdum ehhez kötötte a VW további kínai beruházásainak engedélyezését. 

FAW-Volkswagen Qingdao Branch
QINGDAO, CHINA - JANUARY 28: Car bodies are assembled at the Qingdao branch of FAW-Volkswagen Automobile Co., Ltd, a joint venture between FAW Group and Volkswagen Group, on January 28, 2023 in Qingdao, Shandong Province of China. (Photo by VCG/VCG via Getty Images)
Passatok készülnek a Volkswagen csingtaói gyárában.
 Fotó: Getty Images

A Volkswagen a SAIC-kal korábban a gyár 2030-ig tartó folyamatos fenntartásáról kötött szerződést, és teljesíti az abban foglaltakat, ultimátumról pedig szó sem volt – hangoztatta Thomas Steg. A lobbista kiemelte, hogy hszincsiangi jelenlétüket pozitívan ítélik meg a helyiek, s szeretnek náluk dolgozni. 

Azt viszont ő sem tagadta, hogy a 2015-ben bevezetett terrorizmusellenes törvény fordulópontot jelentett, a kezdeti barátságos hangulat azóta vált feszültebbé, hogy Kína a hszincsiangi militánsokat tette felelőssé az akkor elkövetett, több halálos áldozatot követelő terrorcselekményekért.

Azt viszont nem tudni, hogy a hszincsiangi jelenlétre miért van szükség épp akkor, amikor a Volkswagen a Kínától való függés oldására irányuló terveken dolgozik.

Például az Egyesült Államokban, ahol hamarosan megkezdik saját régi-új márkájuk, a Scout piaci bevezetését. Ezzel kapcsolatban a hét végén jelentették be, hogy nem keresnek partnert, inkább maguk építik meg az ehhez szükséges üzemet. 

A VW korábban a tajvani Foxconn-nal és a kanadai Magna International osztrák leányával, a Fiskereket is gyártó Magna Steyrrel folytatott tárgyalásokat egy közös üzem létrehozásáról, de egyik bérgyártóval sem jutottak egyezségre. Az elektromos dzsipeket, terepjárókat és offroad haszonjárműveket összefogó márka első példányait 2026-ban adhatják át – csak ez a biztos. 

Volkswagen Group Youtube
Scount
A Scoutok nem ismernek akadályt, csak még nem tudni, hol gyártják majd őket.
 Fotó: Volkswagen Group / YouTube

A leendő gyár helyét még nem jelentették be, annyit lehet csak tudni, hogy a Volkswagen a Tennessee állambeli Chattanoogában lévő telephelyén már nincs lehetőség a további bővítésre. Itt ID Buzz elektromos kisbuszok összeszereléséhez szükséges pluszkapacitások kiépítésével foglalatoskodnak jelenleg az Automobilwoche információi szerint.

A Volkswagen csoport luxusmárkája, az Audi is gyártóbázist keres magának Amerikában, 

erről Markus Düssmann beszélt a lapnak. A vezérigazgató nem tartja kizártnak, hogy végül a testvérmárkával, a VW-vel összefogva, egy telephelyen kezdjék meg az elektromos modellkínálatuk helyi gyártását, ami előfeltétele annak, hogy a villanyautók amerikai piacán a 7500 dolláros központi vásárlási támogatást igénybe tudják venni.