A Tesco jelentése szerint az az ellátási és a vásárlói oldalról is nehéz helyzetbe hozta az üzletláncot, de a legnagyobb brit szupermarket továbbra is azon dolgozik, hogy alacsonyan tartsa az árakat – írta a Bloomberg.

A pedestrian passes a branch of British supermarket chain Tesco in east London on April 13, 2023. - Britain's biggest retailer, supermarket group Tesco, reported Thursday, April 13, a halving of annual net profit as soaring inflation hiked costs and reduced the amount it sold. (Photo by Daniel LEAL / AFP)
BRITAIN-RETAIL-TESCO-RESULTS
Fotó: AFP

A Tesco nyeresége tavaly a felére, 753 millió fontra csökkent, miután 40 éves csúcson álló brit infláció az ellátási láncait és a vásárlói bázisát is megtépázta.

Az élelmiszerlánc komoly lépéseket tett annak érdekében, hogy alacsonyan tartsa az árakat és továbbra is vonzó maradjon a vásárlók számára, miközben a magasabb energiaszámlákat és a dolgozói béreket kénytelen fizetni. A többi hazai riválishoz hasonlóan a Tesco is kemény versenyben van az Aldi és a Lidl diszkontüzleteivel, amelyek kifejezetten a pénzszűkében lévő vevőket célozták meg a termékeikkel.

A körülmények most ezeknek a német láncoknak kedveznek. Arra számítunk, hogy az Egyesült Királyság piacán intenzív lesz a verseny, de úgy gondoljuk, hogy a lehető legjobb helyzetben vagyunk, és a példátlan inflációval is meg tudunk küzdeni 

– nyilatkozta Ken Murphy, a Tesco vezérigazgatója.

Az áruházlánc több száz termék árát tartja egy szinten az Aldival, és a Clubcard-hűségprogramján keresztül folyamatosan akciókat kínál a vásárlóinak – riválisa, a Sainsbury ezt a versenyt tovább fokozta, és a Nectar-kártyák 18 millió tulajdonosának még alacsonyabb árakat ajánlott. A brit élelmiszerláncok között rég nem látott verseny zajlik, és a legnagyobb vállalatok mindent megtesznek azért, hogy aláássák a vetélytársaikat.

Az élelmiszerbolt arra számít, hogy a működési eredményei még ebben az időszakban is nagyjából változatlanok maradnak, miután a februárig tartó üzleti évben több mint 2,5 milliárd fontot jelentett, ami összhangban volt a korábbi előrejelzésekkel. 

A részvények a közlemény megjelenése után 2,6 százalékkal emelkedtek a londoni tőzsdén.

 

Az árak alacsonyan tartását célzó intézkedések részeként a Tesco a héten mintegy három év után először csökkentette a tej árát, és júliusig több mint ezer hétköznapi termék ellenértékét fagyasztotta be.

Arra számítunk, hogy az idén mérséklődik az infláció, és már most is látunk némi deflációt olyan területeken, mint az olajok és a gabonafélék, ez pedig csökkentheti a pékáruk ellenértékét is. Ám ha ez nem így lesz, a Tesco továbbra is versenyképes tud maradni 

– mondta Murphy, hozzátéve, hogy a rizs és a fehérjék esetén még mindig erős áremelkedés tapasztalható.

A növekvő költségekre a Tesco azzal válaszol, hogy 2024 februárjáig 1 milliárd font megtakarítást próbál meg elérni. A költségcsökkentés érdekében több száz vezetői pozíciót szüntetnek meg az áruházaikban és az irodáikban, valamint bezárják a megmaradt élelmiszerpultokat és melegkonyhákat. Az online kiszállítás minimális összegét 40-ről 50 fontra emelték, ahogyan a kosárdíj is 4-ről 5 fontra emelkedett.

A Tescónak, amely a Booker nagykereskedő tulajdonosa is, közel 27 százalékos a részesedése az Egyesült Királyság élelmiszerpiacán, és több mint 340 ezer embert foglalkoztat. Februárban a vállalat bejelentette, hogy 10 hónapon belül harmadszor emeli a fizetéseket 230 millió font értékű befektetéssel. Ez azt jelenti, hogy az áruházi dolgozók ettől a hónaptól kezdve 11,02 fontot kapnak óránként, szemben a korábbi 10,30-cal.

A Tesco közölte, hogy több mint 1 milliárd font értékben vásárolt vissza részvényeket, és csütörtökön további 750 millió font értékű visszavásárlást jelentett be a következő egy évre vonatkozóan.