Az Air France azt kéri legnagyobb részvényesétől, a francia kormánytól, hogy korlátozza a kínai légitársaságok bejutását az országba. A vállalat szerint azok tisztességtelen versenyelőnyhöz jutnak azzal, hogy Kreml-baráti államként gépeik átrepülhetnek az orosz légtéren, és nagyban rontják a legnagyobb francia légitársaság üzleti lehetőségeit – írta a Bloomberg.

Zurich,,Switzerland,,January,19,,2023,Air,France,Airbus,A319-111,Aircraft Zurich, Switzerland, January 19, 2023 Air France Airbus A319-111 aircraft is taking off from runway 28
Fotó: Robert Buchel

A francia légtér teljes megnyitása a kínai légitársaságok előtt lendületet adna az ország vendéglátóiparának, ugyanis az ázsiai ország kiutazó turistái a zéró-Covid politika miatt elmaradtak, hatalmas bevételkiesést okozva a szektor francia vállalkozásainak. A szabad piac viszont azzal a kockázattal járna, hogy Franciaország egyik zászlóshajója, az Air France nem tudna talpon maradni.

A vállalat ezért azt szeretné, ha Emmanuel Macron elnök olyan adókat vagy más intézkedéseket vezetne be, amelyek hasonló költségalapot teremtenének a francia és a kínai légitársaságok között.

Támogatjuk a Franciaország és Kína közötti kapacitásnövelést, de egyenlő versenyfeltételekre van szükség. Jelenleg a piac az ázsiai légitársaságoknak kedvez, és az állam kötelessége, hogy ezt ellensúlyozza 

– mondta az Air France szóvivője. A világjárvány előtt a társaság heti 32 járatot üzemeltetett kínai viszonylatban.

A legkeményebb járványügyi lezárásokat követő kínai újranyitás fejtörést jelent Franciaország számára. Igaz ugyan, hogy a kínai turisták egész évben jelentős gazdasági tényezőt jelenthetnek a francia kiskereskedelem és vendéglátás számára (különösen Párizsban), viszont az államnak meg kell védeni a légitársaságát, amelyben ráadásul még 29 százalékos tulajdonrésszel is rendelkezik.

Az Air France árfolyama 1 éves
 

Az Air France helyzete kényesebb, mint más európai légitársaságoké, mivel Franciaország és Kína 2017-ben egy kétoldalú megállapodást írt alá, amely hetente több száz járat indítását tette volna lehetővé a kínai társaságok számára. Az egyezménynek 2020-ban kellett volna hatályba lépnie, ám a világjárvány miatt átmenetileg leállította annak bevezetését.

Macron kormánya most nehéz választás előtt áll: betartja a megállapodást, vagy a hazai vállalatát támogatja 

– ezen a döntésen az sem segít, hogy a turisztikai ágazat legnagyobb szereplői egyre nagyobb nyomást gyakorolnak rájuk. Az Accor szállodavállalat, a kínai tulajdonú Club Med üdülőlánc, a Galeries Lafayette áruház-tulajdonos, valamint a repülőtereket üzemeltető Aéroports de Paris vezérigazgatói márciusban levélben kérték a francai elnöktől, hogy biztosítson „szélesebb körű hozzáférést” a kínai turisták számára.

Ezzel párhuzamosan az Air France a kormány jóváhagyásától függően júliusban a korábbi hatról heti 14-re kívánja növelni kínai járatai számát. A vállalat szerint az orosz légtér elkerülése általában 2-3 órával hosszabbítja meg a Kínából hazafelé tartó járatok menetidejét, és további plusz személyzetet és üzemanyagot igényel nem kevés extra kiadást okozva a légtársaságnak.

A kormány a Kínába irányuló járatok „fokozatos és kiegyensúlyozott” visszaállítására törekszik, több minisztérium már e héten tárcaközi konzultációt szervez a téma megvitatására.