Kína 500 repülőgépből álló szélestörzsű-flottájának kevesebb mint 20 százaléka áll raktárban, a gépek többsége aktív, bár a szokásosnál kevesebb órát repültek a belföldi útvonalakon, valamint csak korlátozott számban közlekednek nemzetközi és teherszállító vonalakon. A távol-keleti ország légitársaságai a koronavírus idején is megtartották a pilótákat és a légiutas-kísérőket, a repülőterek pedig az alkalmazottak 90 százalékát.

Shanghai,,China,-,June,2016:,China,Southern,Airlines,Aircrafts,Towed
Fotó: Shutterstock

Így elkerülhetik a járványvédelmi intézkedések feloldása után megnövekedett utasforgalom okozta káoszt.

„Világszerte azt tapasztaltuk, hogy a kereslet gyorsabban tér vissza, mint a kínálat, de a kínai vállalatok felkészültek, ami a bevételüknek is jót tesz” – mondta Steve Saxon, a tanácsadással foglalkozó McKinsey egyik vezetője. Az állami tulajdonú Air China, a China Southern Airlines és a China Eastern Airlines a járvány idején pénzügyi támogatást kapott, amiért cserébe aktívan tartották a gépeket és megtartották a munkaerőt – írja a Reuters.

2019-ben a távol-keleti óriás felé tartó és onnan induló jegyek mintegy 62 százaléka kínai, 38 százalékát pedig külföldi légitársaságok adták el.

Brendan Sobie szingapúri elemző szerint, miközben a kínai vállalatok rendkívül rugalmasak, és képesek gyorsan kapacitásokat bővíteni, ezzel szemben a rugalmatlan külföldi légitársaságok esetében nehéz megjósolni, hogy milyen gyorsan tér vissza a kereslet a kínai útvonalaikon. A külföldi cégek sok repülőgépet vontak ki a járvány idején, és már Kína megnyitása előtt is nehezen tudtak kapacitást bővíteni. A Lufthansa, a United Airlines, a Singapore Airlines és a Qantas Airways közölte: megvizsgálja a kínai járatokra vonatkozó terveit, de nem jelentett be azonnali emelést.

Vannak azonban buktatók is, például a koronavírusos esetek növekedése miatt több ország (Egyesült Államok, Japán, India, Olaszország) is korlátozta a kínai turisták beutazását, ami az Európai Betegségmegelőzési és Járványvédelmi Központ szerint indokolatlan. Ezt tompítja, hogy több ázsiai és európai ország (Németország, Franciaország, Thaiföld, Ausztrália, Szingapúr, Egyesült Királyság) nem ilyen szigorú, és tárt karokkal várja a kínai turistákat. A magas jegyárak újabb problémát jelenthetnek, de az utasforgalom növekedésével a társaságok módosíthatják az árakat.

Eleinte nehéz lesz, de hosszú távon rózsásak a kínai gazdaság kilátásai

A kínai nyitás korábban jött, mint ahogy azt a befektetők várták, ami rövid távon munkaerőhiányhoz és zavarokhoz vezet az ellátási láncban, de jövőre felpörgeti a világ második legnagyobb gazdaságának növekedését: 2023-ban évesített bázison 5,2 százalékkal bővülhet a kínai A héten bejelentett könnyítéseknek köszönhetően a Goldman Sachs közgazdászai szerint a környező országok gazdasági növekedése is felgyorsulhat, amint normalizálódik az utazási helyzet