Az Amazon egyre több működési területen használja a mesterséges intelligenciát (MI) és a robotikát. Raktárakban már korábban robotizálták az árurakodást, azóta pedig a logisztika egyre több területén használják az MI-t is, hogy minél rövidebb idő alatt eljuttathassák az árucikkeket a vásárlókhoz.

US-COMMERCE-ECONOMY-AMAZON

Amazon Delivery signage is displayed outside an Amazon.com Inc. delivery hub during Amazon Prime Day on July 12, 2022 in Torrance, California. What started as a one-day-only event for shopping deals in 2015 has since morphed into a 48-hour event for Amazon Prime members. (Photo by Patrick T. FALLON / AFP)
Az Amazon körzeten belül oldaná meg a kiszállításokat.
Fotó: AFP

A vállalat jelenleg két fő területen használja a mesterséges intelligenciát a szolgáltatásában. Egyrészt az MI segít a fogyasztóknak a megfelelő termékek megtalálásában, másrészt pedig a szállítási útvonalak megtervezésében. Itt az algoritmus figyelembe veszi az olyan változókat is, mint az időjárás.

Az e-kereskedelmi óriás most azon dolgozik, hogy az MI segítségével a termékeket optimálisan helyezzék el a különböző regionális központokban, és a legközelebbiből szállítsák ki az árut az adott megrendelőhöz  

– derült ki Stefano Peregóval, az Amazon alelnökével készült CNBC-s interjúból. Perego hangsúlyozta, hogy a kiszolgálás költségeinek csökkentésében kulcsfontosságú a megfelelő készletezés. Céljuk, hogy a lehető legrövidebbre redukálják a kiszállítási útvonalat, és ezzel minimalizálják csomag célba juttatásának idejét. Így az Amazon akár a rendelés napján vagy másnapján megörvendeztetheti a megrendelt áruval a vásárlóját. Ehhez azonban 

olyan technológiára van szükség, amely képes adatokat és mintákat elemezni, hogy megbecsülje, mely termékekre hol és mekkora lesz a kereslet.

Az alelnök szerint az Egyesült Államokban már elérték, hogy a termékek háromnegyedét körzeten belüli raktárakból viszik ki a megrendelőkhöz. Az ilyen központokban robotokat is alkalmaznak, például a nehéz csomagok felemeléséhez. A vállalat szerint a megrendeléseik háromnegyedét részben robotika kezeli. Az alelnök igyekezett mindenkit megnyugtatni, hogy

az automatizáció és az MI nem megszünteti a munkahelyeket, hanem átalakítja a feladatköröket.

Azaz a robotok a nehéz emelési és a monoton ismétlődő feladatokat végzik, az emberek pedig egyre több szellemi munkát. Ehhez képest egy tavaszi hír szerint a cég újabb 9 ezer munkavállalót küldött el. 

A felhőből a földre zuhant az Amazon

Az Amazon állja ugyan a versenyt a mesterséges intelligencia gyakorlati alkalmazásában a Google-lel és a Microsofttal, de ez nem győzte meg a csigalassúságra váltó bevételnövekedés miatt aggódó befektetőket.